
Bij Geist moet je misschien wel denken aan spoken en geesten. Dat kan kloppen, want je speelt met een Spectral Operative, beter bekend als een geest. Het is de bedoeling op zoek te gaan naar een fysiek lichaam, om vervolgens de controle van het lichaam over te nemen en je doel uit te voeren. Het lichaam hoeft niet alleen een mens te zijn, maar het is ook mogelijk bezit nemen van dieren, bijv een muis, vogel of hond. Als je in een bepaald lijf zit, kan je alle mogelijkheden ervan gebruiken, bijvoorbeeld de wapens en de vaardigheden. Dit is essentieel om je missie te halen

In Geist zijn keuzes belangrijk, pak je het op de rambo manier aan, of ga je voorzichtiger te werk. Zweef je eerst op zoek naar die ene deur en verken je voorzichtig, of neem je direct een lichaam en schiet je alles wat beweegt overhoop ( die laatste manier is overigens wel riskant, aangezien je meestal met 2 á 3 schoten dood bent…) Je zou denken dat de stealthy manier altijd de beste is, maar dat is vaak niet zo. Om je objective te behalen zul je wel eens hulp van andere geesten nodig hebben. Die geesten zijn meestal wel goedaardig, maar niet allemaal.
In je geest verschijning kan je meestal niet langs die kwaadaardige geest, of zal die kwaadaardige geest je afslachten. Dan ben je wel genoodzaakt in een lichaam te gaan. Deuren doorgaan en dergelijke fysieke dingen zijn ook moeilijk voor een geest, dus daarvoor moet je ook intreden in een wezen.

De multiplayer mode is ook aanwezig in deze shooter. De deathmatch mode heeft een spookachtig tintje. Het is namelijk mogelijk je lichaam te verlaten en neer te strijken in een ander lichaam. Dit brengt enige hilariteit met zich mee in een potje deathmatch. Naast deathmatch zullen er ook modes zoals ‘Capture the flag’ en ‘King of the hill’ zijn, maar ook een paar vernieuwende modes waarbij spoken een grote rol speelt

De graphics van Geist zien er voor dit vroeg stadium al aardig goed uit.
Het spel komt ergens dit najaar uit. Bereid je maar voor, want dit kan wel eens een hele mooie game gaan worden.