Advance Wars 2: Black Hole Rising Preview | 19 juni 2003 20:18 | Auteur: Robin

Op 30 September 2001 maakte Advance Wars vrij stilletjes zijn intrede in de Amerikaanse winkels. Waar je bij games als Zelda van tevoren al weet dat je topper voorgeschoteld krijgt, is de impact die een nieuw spel maakt dat niet onder doet voor de kwaliteit van een Zelda spel, misschien nog wel groter. Bij Advance Wars was dit het geval. Niet alleen scoorde dit spel praktisch overal boven de 9, maar ook de verkoopaantallen mochten er wezen. Nu is het 19 Juni 2003 en binnenkort, na ruim anderhalf jaar, mogen wij binnenkort gaan genieten van het tweede deel van deze topper.

aw2_gba_ss1

Verhaal:
Net zoals in het vorige deel zal het verhaal niet echt al te boeiend zijn. Sturm, de bad guy uit het vorige deel, is de leider van het Black Hole leger en heeft een nieuwe basis opgezet en heeft een oogje op Cosmo Island. De legers van Cosmo Island moeten samenwerken om deze bedreiging te weerstaan en de buitenwereldse indringers te verdrijven.

aw2_gba_ss2

Gameplay:
De gameplay zal niet al te veel vernieuwingen bevatten ten opzichte van het vorige deel. Weer worden je hersenen aardig op de proef gesteleld in deze turn-based strategy game en zullen de gevechten je soms aardig wat tijd kosten om ze tot een goed eind te brengen. Onder het kleine aantal vernieuwingen bevinden zich onder andere deze:

- Nieuwe CO's (commanding officers) met elke hun unieke CO-aanval.
- Een nieuw soort CO-aanval, die lange tijd nodig heeft om op te laden, maar een geweldige impact heeft.
- Nieuwe units tot je beschikking, waaronder de Neotank.
- Een nieuw soort gebouw wat je kan veroveren; de raket silo. Hiermee kan je bepaalde delen van het speelveld tot moes stampen.


Of deze kleine veranderingen veel zullen toevoegen aan de gameplay is nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat we in een win-win situatie zitten; enerzijds hebben deze kleine toevoegingen geen grote invloed op de gameplay en zal het spel grotendeels het zelfde blijven, wat al prachtig is, aangezien deze bijna ongeëvenaard is in een game; anderzijds hebben de toevoegingen wel een aardig grote invloed op de gameplay en zal deze alleen maar vooriut gaan.

aw2_gba_ss3

Graphics:
Aan de graphics van het spel lijkt ook niet veel gesleuteld te zijn, wat óók geen erg punt is, aangezien die mooi, doch duidelijk waren, zonder al te veel kleine details.

aw2_gba_ss4

Features:
Een van de mooie dingen aan het vorige spel was dat het een aardig aantal modes had, die allemaal even uitdagend waren. Deze modes zullen ook weer allemaal terugkeren in dit nieuwe deel wat dus betekent dat het aardig wat tijd kost om het spel uit te spelen. Uitspelen is hier echter verkeerd geplaatst, want iets anders wat fantastisch was aan het eerste deel, was dat het eigenlijk onmogelijk was om op het spel uitgekeken te raken. De game bevatte namelijk een level editor, waarmee je tegen je vrienden kon spelen op een door jullie samen, of door een van jullie tweeën gemaakt speelveld. Ook op het multiplayer gebied zat het wel snor met Advance Wars, aangezien je zowel met 1 kopie van het spel (en 2 GBA's), als met meerdere (tot 4) spellen (en wederom 2 GBA's) kon multiplayeren tegen je vrienden. Deze features komen beiden, in nieuwe, verbeterde vorm weer terug in Advance Wars 2, dus dat is ook iets om naar uit te kijken.

aw2_gba_ss5

Conclusie:
Advance Wars 2 lijkt een toppertje te gaan worden. Ookal zou het spel vreselijk op zijn voorganger lijken, dan nog krijgen we een gouden spel in handen, aangezien dat een van de beste spellen ooit is. Het spel komt 23 Juni in de VS uit, dus binnenkort (geen belofte ;)) kunnen jullie een uitgebreide review hiervan lezen hier op gameqube.
Next articleScreens: The Italian Job Previous articleOfficiële website van Gameboy player online

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Advance Wars 2: Black Hole Rising

Platform: Game Boy Advance
Genre: Strategy
Ontwikkelaar: Intelligent Systems
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 4
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 2003

Screenshots