Need for Speed: Underground 2 Preview | 26 januari 2005 16:50 | Auteur: Joost

Fans van realistisch race geweld kwamen reeds redelijk aan hun trekken bij de Dual Screen. Naast met Asphalt: Urban GT, konden DS gamers ook al aan de gang met Ridge Racers DS. Twee games die nou niet bepaald tot de gametop behoren, maar het nou ook weer niet verdienen om naar de denkbeeldige, diepe krochten van de spellenwereld verbannen te worden, waar meuk in de vorm van Army Men en Daikatana vertoefd. Beide games behoren dus in ieder geval tot de middenmoot, en nu dient zich dan dus Need for Speed: Underground aan om de dienst uit te gaan maken in de handheld racewereld.

need-for-speed-underground-ds-20050125013304066" rel="external">need-for-speed-underground-ds-20050125013304066


Cars & Looks
De wortels van de Need for Speed serie reiken diep. Al in de jaren 90 konden PC gamers aan de slag met de eerste paar delen van deze game serie die nu als typisch console wordt ervaren. Ook toen beschikten de spellen over likkebaardend mooie graphics en een groot arsenaal aan auto’s. Twee elementen die je ook bij de laatste paar NsS’s, de Underground’s aantreft.
Nu praten we echter niet over een PC of next-gen console Need For Speed, maar over de versie voor de Nintendo Dual Screen, een game die eind 2004 werd aangekondigd en die een paar dagen terug door een handjevol vers uitgegeven screens de spotlights op zichzelf richtte. Tijd voor een korte preview waarin je kennis kunt nemen van de spaarzame info die omtrent dit spelletje is vrij gegeven dus.

need-for-speed-underground-ds-20050125013307675" rel="external">need-for-speed-underground-ds-20050125013307675


Tekenen
De sub-titel van NFS toont de overeenkomst in opzet met zijn grote console en PC broers aan. Je begeeft je in het tegenovergestelde van EA’s publiek, de grauwe rauwe underground waarin je á la films als The Fast And The Furious straatraces winnend zal moeten afsluiten om op die manier geld en/of onderdelen voor je racewagen te bemachtigen. Het soort auto assortiment is ook een gelijkenis met de ‘grote’ Underground games. Iets wat de gameserie echter een nieuwe impuls geeft, is het touchscreen. Nu zul je waarschijnlijk nog niet eens je met je ogen knipperen als ik je vertel dat dit scherm je de kaart van de racebaan toont, en je tijdens races d.m.v. van je vinger een ‘nitro boost’ kunt inschakelen. Maar wat je met het touchscreen búíten de races kunt doen is wél interessant. Tijdens het tunen en aanpassen van je kar, wat altijd de rode draad in de Underground games is geweest, kun je met je stylus je auto besmeuren het resultaat van je tekenkunsten. In plaats van dat je gedwongen wordt je auto op te fleuren met een handvol halfgare skins. Een zeer leuke en originele feature als je het mij vraagt.

need-for-speed-underground-ds-20050125013308050" rel="external">need-for-speed-underground-ds-20050125013308050


Pocketeers doet zijn ding
Net als voor de Underground games voor de GBA, heeft EA ook nu weer Pocketeers ingeschakeld als ontwikkelaar. Zoals je misschien weet zagen desbetreffende Game Boy Advance games er voor GBA begrippen zeer netjes uit, en de graphics van Underground DS zijn ook niet mis. Streven zo op het eerste gezicht die van Ridge Racer en Asphalt: Urban GT zelfs voorbij. Hoewel dat natuurlijk pas met zekerheid te zeggen is na het zien van bewegend beeld materiaal in de vorm van trailers.

Natuurlijk zal Need For Speed: Underground over een multiplayer mode beschikken. Het ‘normale’ racen zal hierbij uiteraard ondersteund zijn, maar de echte kracht van een meerspeler mode in deze game zou natuurlijk het uitwisselen van auto’s en je zelfgetekende skins zijn. Een feature als deze is echter nog niet bevestigd, en is ook meer wishful thinking van mijn kant.

need-for-speed-underground-ds-20050125013308378" rel="external">need-for-speed-underground-ds-20050125013308378


(Voorbarige) conclusie
Gezien de miniscule hoeveelheid gegevens die bekend is over deze game is het lastig een conclusie in elkaar te knutselen. Zodra de info kraan van deze game dan ook wijd open wordt gedraaid, en EA kennende gaat dat binnenkort gebeuren, kun je hier op M-Gaming een vele malen uitgebreidere preview aantreffen. Wat ik nu kan zeggen is het volgende; de game ziet er fris uit, en de touchscreen benutting klinkt op papier zeer tof. We wachten af.

need-for-speed-underground-ds-20050125013308675" rel="external">need-for-speed-underground-ds-20050125013308675
Next article1 miljoen GBA's verkocht in de UK. Previous articleNeed for Speed Underground 2 DS screens

Reacties van gebruikers

Avatar
Wackymj | 26 januari 2005 17:15 | #64876
Leuk stukje, alleen kan ik bovengenoemde 3 racegames toch niet echt als realistisch bestempelen. Als je voor realisme gaat kan je waarschijnlijk beter wachten of GT mobile voor de PSP. Gfx zien er goed uit btw. Smile
Avatar
Lennart | 26 januari 2005 18:01 | #64883
Nahh, ik denk dat er geen realistischere (klopt dat?) game komt voor de DS, in ieder geval niet een stuk meer. Denk dat de auto's gewoon kut gaan reageren omdat het nogal pixel-racen is.
Niw, lekkere preview Joost Biertje?
Avatar
NielsvS2 | 26 januari 2005 18:34 | #64887
Toch vind ik dit meer een racegame voor de PSP. Leuk die extra'tjes, maar de spelervaring verandert er toch niet door. Bij een game als NFSU spelen graphics een grote rol, en dat is nou net wat er beter is aan de PSP versie. Wel een nadeel van de PSP versie is dat de map in het scherm moet komen, terwijl de DS dat oplost door het op het 2e schermpje te zetten (net zoals 99% van de DS games).
Avatar
Joost | 26 januari 2005 20:22 | #64890
@M.J.
Mja eigenlijk heb ik een hekel aan racers die al realistischer zijn dan Mario Kart Razz , en ik zie deze game dankzij de auto's en omgevingen ook als realistisch. Wink

@Niels
Dat vind ik eerlijk gezegd ook, racers als deze moeten het imo heel erg van hun graphics hebben... En voor DS begrippen ziet deze game er absoluut niet slecht uit, maar wel als je het vergelijkt met bijvoorbeeld RR voor de PSP.
Avatar
rasta b | 26 januari 2005 22:44 | #64900
wat een lelijke game die van de psp ziet er beter uit
Avatar
Twanos | 27 januari 2005 15:38 | #64923
En daar hebben we fanboy rasta bouhali weer hoor....
Avatar
Michiel | 27 januari 2005 16:13 | #64933
Mja maar gelijkt heeft 'ie wel. Biertje? Racegames moeten het wat mij betreft van graphics hebben. Ik zie niet zo goed wat een handheld als de DS aan een racegame, en dan bedoel ik dus de "ingame Gameplay", kan toevoegen. Met ingame Gameplay bedoel ik overigens het racen zelf, dus niet het touchable menu e.d. Biertje?
Avatar
Gebruiker 1560 | 27 januari 2005 20:18 | #65001
Ban die rasta b toch, die ierriteert iederen met zijn fanboy-gedrag, goede preview trouwens
Avatar
NielsvS2 | 27 januari 2005 20:57 | #65013
Hij heeft wel een beetje gelijk. Ik vind het eerlijk gezegd geen fanboygedrag :/.
Avatar
metroid hunter | 28 januari 2005 20:09 | #65202
MINE!!!
Avatar
DTH | 05 mei 2005 16:06 | #76779
maarjah europese gamers moeten tog wat voordat de psp hier uitkomt eh

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Need for Speed: Underground 2

Platform: Nintendo DS
Genre: Racer
Ontwikkelaar: Electronic Arts
Uitgever: EA Sports
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 19 september 2005

Screenshots