Yoshi Touch & Go Preview | 30 januari 2005 18:39 | Auteur: Lennart

Het begon als een ‘technical demo’ maar staat ondertussen boven aan het verlanglijstje van menig DS gamer. Nintendo brengt je met deze game terug in een wereld waar dinosaurussen nog lang niet uitgestorven zijn en vallende Italianen heel normaal zijn. Zal het Baby Mario en vooral Yoshi lukken om een puike DS-game neer te zetten?

logo


Mijn eerste game waar Yoshi in voorkwam was Yoshi’s Island voor de Super Nintendo. Raar, er stond een groen paard met een zadel op de hoes. Dus de cartridge gaat de SNES in, het spel start en m’n mond valt open van verbazing. Yoshi is geen paard, het is een dinosaurus!
Gelijk controleren bij m’n moeder, maar het is echt waar, dinosaurussen zijn uitgestorven. In een verwarde staat begin ik met spelen. Dit sloeg werkelijk alles: My Little Pony in het kwadraat! Ik was veel happiness gewend, maar dít…
Jij bestuurde in de game een goedgehumeurde dino die een baby, die later zou uitgroeien tot ’s werelds bekendste gamescharacter, naar het einde van het level moet brengen, zodat een volgende Yoshi daar de taak over kon nemen. Het ging dan niet altijd even makkelijk, maar het was toch dikke fun. Des ondanks bleef er voor mij een grote vraag in m’n hoofd rondspoken: leefde er echt al Italianen in de prehistorie?

YoshiArt04


Sindsdien heeft iedereen die in de buurt was van een consolebezitter van Nintendo Yoshi wel onder de knoppen gehad, de dino zat sindsdien in volgens mij alle Mario sport- en feestspellen. Mario steunen en vervoeren, tennissen, racen, andere Nintendo-characters naar het hiernamaals helpen, miljoenen mini-games voltooien; je kunt je beter afvragen wat Yoshi nog niet in zijn korte leventje als Mario-sidekick niet heeft gedaan!
Toen werd Yoshi weer opgetrommeld, deze keer om de mensen op de E3 de mogelijkheden van de DS te showen, in de demo Balloon Trip. Eigenlijk mag je zonder twijfel wel zeggen dat deze demo geslaagd was, want Nintendo doopte de demo om tot game. Ook belangrijk: de naam Balloon Trip heeft het veld moeten ruimen voor de titel “Yoshi Touch & Go”!

The Touch
Niet alleen de naam is veranderd, ook de game zelf is onder het mes gegaan, maar als je het zo bekijkt niet in de vorm van een amputatie, maar van een borstvergroting. Zo is er niet alleen meer de vallende baby zoals we die kennen van de demo op de E3, maar zoals gezegd is ook Yoshi erbij gekomen. Laten we toch eerst de ‘val-levels’ gaan behandelen.
Ooit een baby uit de lucht zien komen vallen? Nou, als je die probeert te redden van de harde grond door hem op te vangen, komt het kleine kind er waarschijnlijk niet levend vanaf. Daarom zitten er 3 ballonnen bevestigd op de rug van Mario die niet knappen mogen. Daarom moet jij met je stylus wolken gaan tekenen op het onderste scherm, zodat je hiermee de broekpoeper sturen kan. Dit niet alleen om de zwevende muntjes te pakken die zo her en der verspreid zitten te zweven, maar ook om de vijanden die Mario letterlijk naar beneden proberen te halen te ontwijken. Maar, er is meer! Zo kun je ook de monsters een lesje leren door ze te ‘omwolken’. Zij veranderen vervolgens in een bubbel met daar in een muntje, jij glijdt er van je wolk naar toe of haalt hem met je stylus naar Mario en je portemonnee is weer een stukkie zwaarder. Klinkt simpel toch? Waarschijnlijk valt het in praktijk toch vies tegen, omdat Mario in het bovenste scherm blijft, waar jij dus geen controle over hebt. Hij valt naar beneden, jij moet dus alvast een mooi wolkje voor hem uitspreiden zodat hij probleemloos naar de grond komt, waar Yoshi hem aan het opwachten is.

34471020041021_211920_8_big


The Go
Daar zit ‘ie dan, Yoshi. Als je hem met dieren van deze tijd mag vergelijken qua intelligentie, is dit het best met de dolfijn. Hij luiert de hele dag maar een beetje, af en toe eet ‘ie een appeltje maar op een normale dag gebeurd er niet veel. Gelukkig is het voor jou, de gamer, geen gewone dag. Jij wilt een toffe game spelen en daarom heeft Nintendo bedacht dat er iets eigenaardigs moet gaan gebeuren. Yoshi zit op dat moment in zijn hut, gewoon een beetje te chillen. Dan hoort hij een gehuil in de verte. Uit puur instinct zet hij z’n zadel op z’n rug, neemt een paar eieren mee en spurt naar buiten. Terwijl hij vlug om zich heenkijkt komt de dino erachter dat het geluid van boven komt! Precies eronder staan, goed opvangen en lopen is het enige wat in Yoshi opkomt, en daar gaat ‘ie op pad, de start van een nieuw avontuur.

Alsof het avondvierdaagse is blijft Yoshi stuurloos lopen, bang voor niemand. Dat is dus vrij vreemd voor een platformer, want in deze game bestuur je de held min of meer niet. Aan de ene kant niet, omdat hij gewoon het ravijn in loopt als je even aan het doen bent. Maar de game is niet volkomen stuurloos! Yoshi stuur je ten eerste door hem te laten springen door op hem te drukken met je stylus. En indirect stuur je hem ook door weer dezelfde wolkjes te tekenen zodat er een mooie brug wordt gemaakt waardoor Yoshi probleemloos de overkant bereikt. Vijanden? No problemo, ook nu kan je ze tot bubbels met muntjes maken door ze te ‘omwolken’. Helpt dit niet? Eierboer Yoshi heeft natuurlijk ook nog zijn eieren bij zich, die na een keer goed mikken hun doel wel treffen. Ook dit doe je natuurlijk doormiddel van je stylus, gewoon drukken in de richting waar je het groengestipte ei hebben wilt en Yoshi smijt hem die kant op. Ook leuk is om een vijand gevangen te nemen in een wolk en uit het scherm te blazen, letterlijk. Dit natuurlijk door in de microfoon van de DS te blazen. Ja, aan (bijna) alle mogelijkheden van de DS zijn gedacht bij het maken van deze game!
Toch is ook wind in de game iets waar je voor op moet passen. Want dit element kan er voor zorgen dat jouw mooi geplaatste wolken worden weggeblazen en jij het ravijn in kukelt. Wow, het begon als een game die zo simpel leek maar het ziet er dus naar uit dat je de hele game door je koppie erbij houden moet!

34471020041021_211901_1_big


Verslaafd aan de game en vragen je vrienden zich af of je ooit nog eens achter je DS vandaan komt? Neem je vrienden gewoon lekker mee de verslaving in., want naast de singleplayer mode wacht er ook een heuse multiplayer mode op je!
In een race tegen elkaar moet je zo veel mogelijk muntjes halen maar er ook nog eens voor zorgen om als eerste over de finish te komen. Maar omdat je geen eieren naar je tegenstander gooien kunt of andere ongein met je vrienden uit kan halen (binnen de game dan) concentreer je je dus op alleen je eigen Yoshi. En oh ja, weer zullen er vijanden zijn die jou het liefst niet de finishlijn zien behalen.
Naast deze mode schijnen er ook andere te zijn, maar van deze zijn nog niet veel bekend.

The Game
Aan het begin van deze preview vroeg ik me af of er nou echt Italianen leefde in de prehistorie. Tuurlijk niet, het is een game en daarin kan alles. Maar hoe logisch het eigenlijk klinkt, toch vind ik ‘game’ toch echt een goede bestempeling hiervoor. Niet zoals alle andere games die in de schappen staan die de naam maar gebruiken om kopers te lokken. ‘Game’ omdat je het speelt, omdat je er niets anders dan lol mee beleeft. En een spel waar het om het plezier lijkt te gaan draaien, bij wie staan die nou niet bovenaan het lijstje?
En ondanks een preview vol lofzang heb ik toch nog mijn twijfels bij Yoshi Touch & Go. Zal die niet te kort zijn? Zal alles wel goed werken? Zal het op ten duur niet gaan vervelen? Je kunt natuurlijk al gaan kijken naar de Japanse cijfers die een game scoort (daar is de game namelijk al uit), maar scoorde een game van maar 3 uur lang laatst geen 95 in een Nederlands gamemagazine?
En dus moeten we helaas nog wachten op de uiteindelijke versie. Eigenlijk zie ik het persoonlijk niet meer fout gaan met deze game, maar je weet het maar nooit. Er is dan ook maar één ding waar ik deze game denk ik wel mee kan omschrijven: fun. Lang leve het plezier!
YoshiArt02

Next articleCensuur voor Japan Previous articleRobots art en boxshots.

Reacties van gebruikers

Avatar
NielsvS2 | 30 januari 2005 19:27 | #65356
Kijk dit is dus wel een game waarvoor de DS gemaakt is. Eindelijk wordt het 2e schermpje eens optimaal gebruikt, in plaats van er even een mapje in te zetten.

Voor de rest mooie preview, ben weer wat wijzer over de game geworden!
Avatar
GiHan | 30 januari 2005 20:17 | #65360
Het is wel zonde om te zien dat Nintendo games bijna de enige games zijn die het 2e scherm inventief benutten.
Avatar
Pieter | 30 januari 2005 20:28 | #65362
Goeie preview! Omdat deze game me een topper lijkt wist ik alles al, maar toch was het leuk om te lezen vanwege de humor. Smile

En zoals Niels al zei: Dit is pas een DS-game! Het dubbele scherm, de touchscreen en zelfs de microfoon wordt goed benut! Ik deel ook niet de zorgen dat het saai wordt (mario wordt ook niet saai), maar ik ben wel bang dat het te kort wordt. Dat is nu eenmaal iets waar Nintendo-games de laatste tijd last van hebben...

Ook mooi dat handheld-2D nog steeds in leven is! Worship
Avatar
Joost | 30 januari 2005 20:26 | #65363
Goede preview, en deze game wordt natuurlijk dé DS topper van 2005. Smile
Avatar
Nijnwezen | 30 januari 2005 20:36 | #65365
wordt de multiplayer niet saai als 2 tegenstanders allebei de levels op hun duimpje kennen en dat ze precies weten wat ze wanneer moet doen??
Avatar
Sjoerd | 30 januari 2005 20:57 | #65367
Matige preview, leuke game. Razz
Avatar
Robin | 31 januari 2005 11:47 | #65378
Deze game lijkt me echt werkelijk geen zak aan Blush Gewoon een uitgebreide mini-game die ze ook in Mario 64 DS konden stoppen denk ik dan. Ik sta gelukkig altijd open voor verrassingen Smile
Avatar
Zwennes | 01 februari 2005 17:45 | #65455
lijkt me werkelijk geen reet aan Weird
Avatar
Joost | 01 februari 2005 19:24 | #65471
Hoe kan dat!? Vampire
Deze game is werkelijk té bruut!
Avatar
Theun | 01 februari 2005 20:54 | #65481
Hoezo?
Je kunt alleen tekenen en schieten!
Hier lijkt mij ook niks aan, als je nog kon lopen en springen met Yoshi dan zou deze game gelijk 10x toffer worden.
Avatar
Joost | 01 februari 2005 21:13 | #65484
Dan zou deze game niet 10 keer toffer worden, dan zou je het hele idee achter deze game verneuken. Het gaat er juist om dat je ofwel Mario ofwel Yoshi veilig door een level heen dirigeert, en dat doe je middels het tekenen van wolkjes, bruggetjes etc. Dat lijkt me nou juist zo vet!
Avatar
dsdude | 02 februari 2005 18:10 | #65566
Wel orgineel bedacht vind ik Smile Als het nog leuk is :p
Avatar
Naruto-fan | 21 februari 2005 18:33 | #67853
Ik heb er wel vertrouwen in.. Maar de handheld-topper van 2005?? Echt niet, die heeft mariokart DS of een remake van Ocarina of Time al in de wacht gesleept.
Avatar
Hans | 21 februari 2005 18:35 | #67856
Mening, mening.. Wink
Avatar
Joost | 26 februari 2005 15:35 | #68500
Meh, het is nog niet eens bevestigd dat er een re-make van OoT aan komt...
Avatar
Gebruiker 5144 | 21 mei 2005 18:07 | #81066
het is een leuk spel als je nu een abo neemt op ngamer krijg je 6 nummers en yoshi tuch en go erbij voor maar 50 euro chek www.ngamer.nl

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Yoshi Touch & Go

Platform: Nintendo DS
Genre: Platform
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 06 mei 2005

Screenshots