Resident Evil 4 Review Review | 02 februari 2005 12:32 | Auteur: Johan

Resident Evil 4 Review
Na lang wachten en na vele screens en filmpjes gezien te hebben is hier dan eindelijk de review van dit langverwachte spel. Kan het de torenhoge verwachtingen waarmaken? Lees het in onze review...

Ik zal het maar meteen eerlijk bekennen, ik ben geen fan van de Resident Evil serie. De demo van het allereerste deel stopte ik enkele jaren geleden voorzichtig in mijn PSX, speelde ‘em 2 keer uit om vervolgens tot de conclusie te komen dat dit niet mijn soort spel is. Op de ‘Cube heb ik het geprobeerd met Resident Evil Zero, terwijl Code Veronica op de PS2 mij al helemaal niet kon boeien. Nee, dit zijn niet mijn soort spellen. De enge sfeer die er hangt, het trage spelverloop met de tergend langzaam openende deuren, de voorgerenderde achtergronden en de steeds veranderende camerastandpunten als je een nieuwe kamer in loopt zorgden ervoor dat de spellen mij nooit lang hebben kunnen boeien. Geef mij maar fleurige spelletjes met vrolijke kleurtjes waarin je bloementjes water moet geven en waar je een weemoedige zoete smaak van in je mond krijgt. Spellen waarmee je de lente in huis haalt, spellen die een frisse geur je huis in blazen als je ze aan zet. Maar Resident Evil, waar de lijken aan de muren vast genageld zitten, waar het bloed je beeldscherm afdruipt en waarvan de rottende geur je zijde gordijnen laat krimpen van angst, dat is toch niets voor mij?

viewerscreen


Of misschien toch wel? Capcom gooit het met Resident Evil 4 namelijk over een hele andere boeg. Weg zijn die voorgerenderde omgevingen, verwelkom een schitterend vormgegeven 3D wereld. Weg zijn die langzaam openende deuren, trap een deur in en je kan meteen het gebouw of huisje in. Weg zijn de steeds veranderende camerastandpunten, een semi-firstperson view, waarbij je over de rechterschouder van Leon mee kan kijken wordt geïntroduceerd. Stuk voor stuk punten die mij het spelen van de voorgaande Resident Evil delen beletten, het enige wat is gebleven is de freaky sfeer, maar anders zou het geen Resident Evil waardig spel meer zijn. Maar vooruit, ik zal me wel een keer vermannen, desnoods trek ik een paar extra luiers aan, deze veranderingen moet ik gewoon met mijn eigen ogen zien. Daarbij trokken de schitterende screens en filmpjes, die met bakken tegelijk te bewonderen waren op GameQube.nl mij nog verder over de streep, zover zelfs dat ik niet kon wachten op de Europese release en ik een exemplaartje uit de VS heb laten overvliegen. En niet zonder succes, trek je gordijnen dicht, blaas die kaars naast je beeldscherm uit en zet een zacht melodramatisch achtergrondmuziekje aan…

Verhaal
De hele Resident Evil serie draait om ‘HET’ uitgebroken virus (het zogenaamde T-Virus) en is uiteindelijk 1 groot verhaal dat bij elkaar past, gelukkig hoef je geen ervaren Resident Evil speler te zijn om meteen aan de slag te kunnen met deeltje 4. Het verhaal in een notendop; In het allereerste deel brak het Umbrella virus los, dat iedereen in een zombie veranderde die ermee in aanraking komt. We leerden de hoofdrolspeler in Resident Evil 4, Leon S. Kennedy, voor het eerst kennen in de game Resident Evil 2. In dit tweede deel zocht hij aan de zijde van Claire Redfield uit wat er precies gebeurt was in Raccoon City. Het was de eerste echte opdracht van de rookie van het Raccoon City Police Department en meteen een kans om zichzelf te bewijzen. De eens zo voorbeeldige stad was veranderd in een waar necropolis, waar misselijkmakende creaturen met de scepter zwaaiden. Na dit incident gingen Claire en Leon elk hun eigen weg. Claire ging op zoek naar haar verdwenen broer, Chris Redfield en onze eigen Leon ging verhaal halen over de uitbraak van het virus bij de regering.. Leon is sindsdien druk bezig om dat virus uit te roeien en heeft om dit doel te bereiken al mening hoofd van zombie-romp gescheiden. In dit nieuwste deel gaat Leon (weer) op een ogenschijnlijk onschuldige missie, even snel heen en weer om de dochter van de president te redden van een stel kidnappers. Met een rugzak vol ervaring lijkt Leon hier zijn handen niet voor om te draaien, echter binnen 5 minuten blijkt er al meer aan de hand te zijn en zit hij tot aan zijn nek weer diep in de shit. De eerste ‘zombie’ kom je al snel tegen en met veel plezier haal je voor de eerste maal de trekker over. De oplettende lezer ziet ‘zombie’ tussen haakjes staan, aangezien het ditmaal geen ‘zombies’ zijn. Voor het gemak zal ik deze term wel hanteren om deze freaks aan te duiden. Maar wat zijn het dan wel?

viewerscreen


Als je het spel aanzet en een zeer opwindende stem de naam Resident Evil 4 door je speakers scandeert kan de pret beginnen, hoewel je jezelf niet voor de ‘lol’ door Residentl Evil 4 beweegt. Na een zeer spannend intro filmpje, waardoor de sfeer er meteen goed in zit, wordt je met een auto afgezet aan de rand van een dorpje en moet jij je vege lijf op eigen kracht zien te redden. Je wordt niet bij je handje genomen en je zult spelenderwijs Leon zijn pretplekjes moeten zien te ontdekken. Op de Game Expo had ik al even kennis mogen maken met Resident Evil 4, maar verder dan een vloek en een gefrustreerd gevoel kwam ik niet. Moest dit nu dat geweldige Resident Evil 4 worden? Wat een brakke besturing, een sjaal breien in een achtbaan is nog makkelijker. Dit bleek echter een verkeerd beeld te zijn, het zal wel door de atmosfeer en de rij van onrustig schuifelende pubertjes achter me zijn gekomen dat ik er geen drol van bakte. Vanaf de eerste minuut dat ik alleen, samen met Leon in 1 kamer was, ik mijn dikke reet had gepositioneerd op mijn ’loungie-bank’ en de verwarming op een mooie regelmatige 20 graden pruttelde bleek de controller een verlengstuk van mijn lichaam te zijn en bewoog Leon zich als een natuurijsschaatser op het Ijselmeer over het scherm.
Next articlePS3 in maart onthuld Previous articleKingdom Hearts verkoopt goed!

Reacties van de crew

Avatar
Johan | 02 februari 2005 16:39 | #191758
Met dank aan Michiel voor het kleine stukje geschiedenis achter de hele Resident Evil reeks. :love:

Reacties van gebruikers

Avatar
X-PLoSiVe | 02 februari 2005 13:12 | #65505
wow erg hoog cijfer!
Avatar
Johannes | 02 februari 2005 13:14 | #65506
WOW idd! Wel vet dat je helemaal in dat spel gezogen wordt Smile Nu kan ik niet meer op deze game wachten Mad Razz
Avatar
Shake J. | 02 februari 2005 13:30 | #65510
Ik zal ook maar eens een kijkje nemen op de frontpage..

Resident Evil is altijd leuk en het wordt nog leuker om er over te lezen als Johan het heeft geschreven Blush

Maar toch ga ik het spel niet kopej Omnomnom
Avatar
Squeenix | 02 februari 2005 13:30 | #65511
Werkelijk een sublieme review Johan! Een terecht cijfer met argumenten die staan als een huis!
Avatar
-=plus=- | 02 februari 2005 13:45 | #65513
Worship Resident evil 4 Worship deze game is gewoon echt zo dope en ik vindt dat het een terecht cijfer heeft Very Happy ... idd goed je best gedaan aan de review en dat blijkt er echt uit Smile ..... can't wait for resi 4 !! Razz
Avatar
Pieter | 02 februari 2005 13:49 | #65514
Zeer goede review, ik zie zelden dat de positieve punten zo goed duidelijk worden gemaakt. Het zal wel de liefde voor het spel zijn denk ik...

Als ik het verhaal lees rechtvaardigd dat de 9,9 wel. De game is gewoon practisch perfect!
Avatar
Zwennes | 02 februari 2005 13:55 | #65515
Het werd weer is tijd dat een spel zo goed is dat ik een review ervan wil lezen en het is nu goed raak! Sublieme review, erg leuk om te lezen. Normaal zou het te lang zijn, maar voor RE 4 heb ik meer tijd over!

Heb wel een foutje gevonden: "Een potje klaverjassen onder het genot van een potje bier"

Het wachten duurt gelukkig niet lang meer en tot die tijd heb ik KOTOR 2 om mij stil te houden! Ik beloof je dat ik het spel op launchday in mijn handen heb Biertje?
Avatar
Bartel. | 02 februari 2005 14:15 | #65517
Had je een metaforenboekje bij de hand Razz ?

In ieder geval, toppie review. Maar ik blijf erbija dat dit te donker is. Trouwens, ik heb niet kunnen vinden wat het nu wel zijn ipv zombies.. Slimme zombies?
Avatar
Johan | 02 februari 2005 14:17 | #65518
Metaforen boekje? Blush

NIW, speel het spel uit om erachter te komen of lees GameFaqs, van mij hoor je niets Cool

En bedankt voor de leuke reacties tot nu toe Very Happy
Avatar
Gebruiker 3496 | 02 februari 2005 14:25 | #65519
@Johan: ik wou je vooral credits geven vooral het onbreken van spelfouten. Dat zie je hier ook niet vaak. Biertje?
Avatar
Gebruiker 2189 | 02 februari 2005 15:14 | #65523
Hele goede review Very Happy Ik heb de game ook en de 9,9 is volkomen terecht! Deze game is zo ongelofelijk goed, het gevoel dat je krijgt als je speelt is ongelofelijk. Worship Ik deel Johan's mening, beste spel dat er te krijgen is
Avatar
GiHan | 02 februari 2005 16:39 | #65524
ik ben er bang voor dat hij bij de release al uitverkocht is als ik dit zo lees Razz
Avatar
Gebruiker 2308 | 02 februari 2005 15:36 | #65529
Ik vind het heel dapper van je dat je deze game durfde te spelen Razz
Avatar
Joost | 02 februari 2005 15:40 | #65530
Prachtig mooi geschreven! .o.

De game trok mij eerst absoluut niet, vooral omdat ik van de vrolijke kleurtjes en kirrende geluidjes ben, maar als ik dit zo lees is het werkelijk een game die niet aan m'n collectie mag ontbreken!
Avatar
Guybrush | 02 februari 2005 15:43 | #65531
Mooie review, zo zie je ze niet vaak. Very Happy
Avatar
Jasper | 02 februari 2005 16:22 | #65537
geef me dit spel
Avatar
E-J | 02 februari 2005 17:15 | #65546
goede review en ik denk dat het cijfer duidelijk maakt dat dit de topper op deze generatie consoles is
Avatar
Ghanixx | 02 februari 2005 17:30 | #65550
Je spreekt van Raggdoll effects maar RE4 gebruikt geen ragdoll, physics bedoel je waarschijnlijk. Anyway, wat ik tot nu toe van RE4 heb gespeeld is het cijfer waard!
Avatar
Naruto-fan | 02 februari 2005 18:03 | #65558
kheb dr zin in
Avatar
Tware | 02 februari 2005 18:16 | #65559
mmz 9.9 vind ik wel iets te hoog. Ik heb m ook, en op t eind wordt het toch wel een beeetje repetief. Ook heb je het vrij snel uitgespeeld (of het lijkt zo, want je wordt er zo ingezogen dat je het niet kan neerleggen tot je het hebt uitgespeeld Razz , voor je het weet ben je 2 uur verder).
Verder kan en wil je het spel weer vele malen opnieuw uitspelen nadat je t hebt uitgespeeld. 9.9 is naar mijn mening iets te hoog, het spel is namelijk niet echt revolutionair. 9.5 is naar mijn gevoel een betere score.
Avatar
Timo | 02 februari 2005 18:04 | #65560
Ik heb wel een paar spelfouten gezien... zeker ééntje, een DT fout Razz maar who cares!

goede review, maar precies wel nogal heel hoog cijfer Weird er zijn toch wel een aantal minpuntjes
Avatar
Gebruiker 3459 | 02 februari 2005 18:24 | #65568
99 = onmogelijk
Avatar
Johan | 02 februari 2005 18:54 | #65571
En waar bazeer jij dat op?!
Avatar
NielsvS2 | 02 februari 2005 18:55 | #65572
100 = onmogelijk.
Ik moet dit spel trouwens hebben Very Happy .
Avatar
Gebruiker 3239 | 02 februari 2005 19:13 | #65574
heb hem ook uit de VS gehaald!!!

hij is meesterlijk!!!iedereen moet dit spel hebben!!!
Avatar
aXXis | 02 februari 2005 19:37 | #65579
Ik als resident evil fan kan hier alleen maar blij mee zijn natuurlijk Smile
Avatar
nintendoid4life | 02 februari 2005 19:50 | #65580
creepy:-| niet echt mijn smaak, wel een topgame
Avatar
Carazo | 02 februari 2005 21:03 | #65587
Nice review Johan Biertje?
Avatar
Zapp-x | 02 februari 2005 23:18 | #65598
Als een 99 onmogelijk is... dan klopt het gemiddelde cijfer van RE op gamerankings.com niet... aangezien daar enorm veel tienen en negens zijn gegeven...
Avatar
Gebruiker 1867 | 03 februari 2005 00:37 | #65602
Ben het wel eens met het cijfer Kan echter alleen niet die 100 begrijpen voor gameplay, want imo is er toch weinig verschil in vergelijking met andere RE games. Oke controls zijn beter (geen honkebonke door de gang gestuiter), volledige 3D engine, Context gevoelige momenten, geen zombies meer. Dit is natuurlijk hetgene hoe RE gebracht moet worden, maar voor mij is het niet echt vernieuwend hoor!
Avatar
Willem B. | 03 februari 2005 07:17 | #65604
<oudjes in DE reclame mode> Gruwelijk! </oudjes in DE reclame mode>

1 opmerking: Je riep in het begin een vraag op, 'zombies', maar.. je hebt nou niet echt uitgelegd wat het nou wel zijn? Of ben ik te snel - vol adreline en spanning - door je review heengelezen?
Avatar
Johan | 03 februari 2005 11:01 | #65611
@ Shadowmaker: Het is niet zozeer 100% vernieuwend, het is gewoon een net even andere insteek, waardoor het nieuw aanvoelt. Daarnaast is die 100 gebaseerd op de totale gameplay, waarin gewoon geen fouten zitten.

@ Willem: Ik ga toch niet de afloop van het verhaal/spel verklappen in een review? Speel het spel en kom er zelf achter Wink
Avatar
Willem B. | 03 februari 2005 18:25 | #65665
@ Johan: Och vandaar. Btw, ik weet niet of je het kom opmaken uit m'n reactie, maar dit vind ik echt 1 van de beste reviews ooit verschenen op GameQube.nl! (B)
Avatar
H&M | 03 februari 2005 19:11 | #65674
hmmm het ruikt hier naar een opgehypte game Razz waarom een 9.5 voor replay. speel je deze game 10 keer uit ofzo want dit lijkt me wel erg hoog. een game 3 a 4 keer uitspelen kan wel maar dit is bijna een perfecte score voor replay en als het de perfecte score bijna is dan speel je hem over een jaar dus nog, toch Smile
Avatar
Johan | 03 februari 2005 19:29 | #65677
@ Willem Thanx Smile

@H-Unit: Sure, ga ook eens in op alle andere punten. Daarnaast is dit momenteel het meest perfecte spel verkrijgbaar in mijn ogen, dus een 9.9 is volkomen terecht!
Avatar
Zapp-x | 03 februari 2005 19:48 | #65680
Dat hoeft niet @ H-UNIT. Replay hoeft niet te betekenen dat je de game elke dag een jaar lang zult spelen. Elk genre heeft een eigen replay waarde, bij het horror genre is dat vaak erg kort geweest, volgens johan is dat bij RE4 dus hoger Smile De story mode is sowieso al langer dan in de vorige delen die op de 'Cube verschenen zijn. En zoals altijd zijn er bepaalde dingen te unlocken, wat zorgt dat je de game nog een keer uit wilt spelen. Je kunt van single player games als deze niet verwachten dat er een multiplayer in zit om de replay waarde omhoog te krikken.
Avatar
naruto_rasengan | 03 februari 2005 20:06 | #65683
de perfecte game(h)
Avatar
Kaiber | 03 februari 2005 20:18 | #65693
Wahahahahahaha!!!! .o. Hippe Envelop .o.
Avatar
Theun | 03 februari 2005 21:39 | #65712
Heb em helemaal gelezen.
Top review!
Avatar
Gebruiker 3424 | 04 februari 2005 08:37 | #65743
Hebben hebben
Avatar
Minish | 04 februari 2005 15:52 | #65775
amen!
Avatar
Gary | 04 februari 2005 22:22 | #65805
Ownage game, ownage review!
Avatar
Stokkie | 04 februari 2005 23:23 | #65814
Eerst DK Jungle Beat maar eens kopen en uitspelen, en daarna zie ik wel of ik dit enge meesterwerkje aanschaf

(op de xbox is voorlopig natuurlijk weer niks te koop, kutapparaat!)
Avatar
Djep | 05 februari 2005 11:14 | #65826
graphics kunnen neit beter Weird
gameplay kan niet beter Weird
sound kan niet beter Weird

beetje appart.....
Avatar
H&M | 05 februari 2005 12:40 | #65836
@ stokkie

nee op DOA ultimate, conker live & reloaded, SW Republic Commando, Oddworld Strangers Wrath en Mercenairies na niet nee Weird

@ djep

ik denk dat hij tot nu toe bedoelt. ze zeggen in ieder geval niet dat het het mooiste spel ooit is (wat al die tijdschriften wel altijd zeggen) want dat klopt gewoon niet. over 2 jaar is er weer een mooier spel dus dat mooiste spel ooit slaat nergens op (in de tijdschriften dan)
Avatar
Johan | 05 februari 2005 14:15 | #65841
@ Djep: Het gaat er toch om dat je een game beoordeeld en afzet tegenover de kwaliteiten van het huidige spelaanbod? Anders kan ik elk spel wel een 3 geven, aangezien alles over een aantal jaar (hopelijk) beter is. Momenteel is er geen beter spel verkrijgbaar in mijn ogen, dus inderdaad een topscore op die 3 vlakken.
Avatar
Wessel | 05 februari 2005 19:21 | #65875
Op de PUgameplay en de Gamexpo vond ik het richten alleen redelijk verrot; stilstaan, richten, schieten, komen te dichtbij, terug lopen, weer stilstaan, richten, enz. Waarom niet gewoon schietend rennen of rennend schieten?
Avatar
H&M | 05 februari 2005 19:32 | #65877
@ pianto

omdat dat vreselijk kut is met die c-stick. ze moeten iets maken dat je op de c-stick kan klikken zodat je er veel beter mee kan richten (netzoals op de xbox) dat is wel beter voor spellen als Timesplitters 3 etc.
Avatar
Kleaver | 05 februari 2005 23:08 | #65886
Jammer dat ik geld moet sparen, dit spell lijkt me dus echt ultra ubervet Smile
Avatar
Stokkie | 06 februari 2005 13:20 | #65906
die spellen boeien me niet H-UNIT (mischien Conker)
Avatar
H&M | 06 februari 2005 20:11 | #65974
dan heb je inderdaad weinig spelle om te kopen Weird
Avatar
Gebruiker 2372 | 07 februari 2005 18:00 | #66059
woot woot, ik heb em gister uitgespeeld en ik vond em wel ERG makkelijk, nu de moeilekere mode maar eens proberen
Avatar
H&M | 07 februari 2005 19:21 | #66067
komt ervan als je het op easy doet Razz
Avatar
Johan | 07 februari 2005 19:31 | #66068
Er is maar 1 moeilijkheidsgraad in het begin piem0l. Deze past zich echter aan aan jou niveau. Lukt het verslaan van een baas na 5 keer nog niet dan zal hij/zij/het in moeilijkheid afnemen.
Avatar
Tware | 07 februari 2005 21:13 | #66076
ik was in totaal toch wel 75 keer afgegaan zag ik op t einde :o
Avatar
Lodewijk | 08 februari 2005 14:37 | #66118
^ lol
das ongeveer 1 keer dood gaan elke 10 minuten Razz
Avatar
eL C!D | 14 februari 2005 19:26 | #66887
waarom geen 100 als ik vragen mag?
Avatar
Gebruiker 4825 | 15 februari 2005 19:23 | #67036
Omdat dan Zelda Reborn een 101 moest gaan krijgen Wink Very Happy
Avatar
Raoul_Cube | 15 februari 2005 21:55 | #67051
Ik vind dat 99 niet kan. er bestaan gewoon geen games die zo perfect zijn Weird Ik vind eigelijk het maximale wat een game kan halen 93% is ofso.
Avatar
Zapp-x | 15 februari 2005 22:57 | #67058
Als het maximale dat een game kan halen 93% is, dan staat die 93% gelijk aan de normale 100%, dus dan maakt het nog niets uit...

99% kan een game imo wel krijgen, 100% kan alleen naderhand gegeven worden. Aangezien je dan kan zeggen "ja op die console was die game gewoon de ultieme game, en er mankeerde vrijwel niets aan".
Avatar
Gebruiker 4825 | 16 februari 2005 10:13 | #67077
Zelda Ocarina of Time voor de Nintendo 64 dus Wink
die was voor mij 100 %
ik denk zoiezo dat het nog altijd persoonlijk is wat je nou voor cijfer geeft...
Avatar
eL C!D | 17 februari 2005 16:47 | #67285
nou hij zegt in zijn conclusie foutloos dus zou ik graag willen weten waarom geen 100% :/....
Avatar
tallonIV | 19 februari 2005 08:18 | #67561
Tuurlijk kan een game een 100% krijgen...Je moet het zien in het tijdsbeeld...voor nu is die game 100% voor mij...Als dadelijk RESI 5 verschijnt ligt de lat natuurlijk weer iets hoger...Het gaat erom wat een spel voor zijn tijd doet...De grahics van Mario 64 zijn nu ook lachwekkend....maar waren toen een 10 waard imho
Avatar
Joost | 19 februari 2005 17:25 | #67615
@eL C!D
Op het moment dat een game nog maar net uitgegeven is, is het geven van een 100 nogal onverantwoord. Dit kun je, zoals Zapp zegt, pas achteraf doen.
Avatar
tallonIV | 27 februari 2005 22:29 | #68642
Heeft iemand van jullie toevallig die Brady Strategy Guide al? Ik verwacht hem deze week....eens kijken wat voor moois ik nog meer kan vinden Smile
Avatar
tallonIV | 02 maart 2005 13:15 | #68835
Brady Strategy Guide binnen...Wowsers...!!! een geweldig mooi full color boek + poster met alle ins en outs van deze ubergame Smile
Must buy!!!
Avatar
Gebruiker 3540 | 27 maart 2005 18:55 | #72017
ik heb het gezien bij een matie van mij en ik vind het maar stressend Razz
Avatar
Gebruiker 5714 | 13 juni 2005 00:10 | #83522
jammer dat de game niet echt gebasseerd is op de film, anders zou de hoofdrolspeelster Alice moeten zijn naar mijn mening, beetje jammer! De films zijn namelijk echt kicken Razz
Avatar
KingMario | 03 juli 2005 14:55 | #85442
Helemaal mee eens.
Avatar
ReinierTakkenbos | 16 juni 2006 17:11 | #119905
Het spel is al een tijdje uit, en ik zoek hem voor 30 euro. Weet iemand misschien waar ik hem voor 30 euro of goedkoper kan krijgen.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Resident Evil 4

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Horror
Ontwikkelaar: Capcom
Uitgever: Electronic Arts
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 2004

Screenshots