Castlevania: Dawn of Sorrow Preview | 02 februari 2005 16:36 | Auteur: Joost

Vorige week was het nog Need for Speed: Underground DS, een game waar nauwelijks iets over bekend was en is en die toch de twijfelachtige eer kreeg gepreviewed te worden. Nu is het de beurt aan Castlevania DS. De werktitel geeft al aan hoe het met de informatie rond deze game gesteld is, want ja, die is schaars. Toch vind ik het waardevol alle reeds vrijgegeven info rond deze game eens even op een rijtje te zetten.

Azijnpissers
Op het moment dat de eerste duidelijke beelden van deze game werden getoond was het al weer raak. Kreten als ‘gelijk in de prullenbak!’, ‘dit is gewoon GBA! ‘waarom nou weer 2D!?’ schalden door het reactiesysteem van M-Gaming, en ook de PSP fanboys wisten weer precies hoe laat het was en verkondigden trots dat de DS een cheap crap apparaat is, en dat de PSP de boel nu zeker weten zou gaan ‘ownen’. Is deze voorbarigheid terecht? Nee, want de GBA Castlevania’s waren geweldige games, Konami behoort tot de absolute spelontwikkelaar top, en de touchscreen mogelijkheden moeten de serie met genoeg nieuwig- en frissigheid injecteren. En die 2D graphics? Dus? Zou dit iets afdoen aan de game, gezien het feit dat de Dual Screen tot meer in staat is? Mijn nog voorbarige antwoord luidt neen! Alle azijnpissers opgelet, maak je klaar voor de wedergeboorte van Dracula!

castleds1kopie" rel="external">castleds1kopie


Resurrection
Bepaalde gameseries teren al jaren op exact hetzelfde soort verhaal. Zo heb je natuurlijk de mollige Mario, die altijd maar weer zijn geliefde uit de klauwen van kwaadaardig gespuis moet redden, heb je bountyhunter Samus, die altijd, of het nou via een u-bocht of een jij-bak is, weer uitkomt bij haar gehate Space Pirates en Metroids. Hiernaast heb je natuurlijk de Castlevania reeks, waar het altijd weer die kekke Dracula is die je naar het leven staat of dreigt tot leven gewekt te worden. Zo ook bij Castlevania DS. Dracula staat op het punt om door slechte wezens tot leven gewekt te worden en Soma Cruz is de aangewezen persoon om dit te verijdelen. Precies een jaar nadat hij het ‘Aria of Sorrow’ avontuur heeft volbracht.

De queeste die hierop volgt verloopt via het oorspronkelijke Castlevania principe. Oftewel, je vind jezelf in een immens, onguur kasteel, alwaar een enorm scala aan monsters en eindbazen je het leven zuur maken. Hoe je je karakter onder de knoppen neemt verschilt niet heel veel van de GBA versies. Zo loop je met de D-Pad en zijn de A, B, X en Y knoppen bestemd voor het vechten, magie gebruiken, en natuurlijk springen. Hiernaast roep je met de knoppen ook nog eens ‘souls’ op, die bijvoorbeeld je verdediging of aanvalskracht boosten of je fysiek bijstaan in je strijd. Onderweg tref je de broodnodige upgrades aan.

castleds3kopie" rel="external">castleds3kopie


Touchie touchie
De gameplay twist zit ‘m in het dubbele scherm. Op het bovenste scherm worden je de map of statistieken getoond (je wisselt de twee om middels een druk op de select knop) terwijl het onderste scherm je de actie showed. Nu is dit natuurlijk niet bijzonder, maar de inbreng van het touchscreen is dit zeker wel. Om een voorbeeld te geven: je ziet hoog boven je een ingang, hiervoor ligt echter een grote hoeveelheid aan ijsblokken. Nadat je á la de Metroid games een bepaalde upgrade hebt gevonden waarmee je ijsblokken kunt verpulveren, loop je terug naar desbetreffende plek en vernietig je met je vinger of stylus bepaalde ijsblokken, om zo een trappetje naar de ingang te creëren. In deze ingang tref je nog een upgrade aan, eentje die je de beweging laat zien die je moet uitvoeren voor het casten van een bepaalde toverspreuk. Met deze nieuwe move op zak begeef je je naar de eindbaas. Nadat je deze bijna hebt afgeslacht is het zaak hem voorgoed het zwijgen op te leggen. Dit doe je d.m.v. het goed uitvoeren van de beweging die je voor ogen kreeg na de upgrade die je opraapte, voer je deze beweging verkeerd uit, dan hersteld het eindbaas gedrocht zich compleet en begint het hele feest weer opnieuw. Gebeurtenissen als deze zul je veel treffen in Castlevania DS, al zijn de puzzelsituaties uiteraard een slagje complexer.

castleds9kopie" rel="external">castleds9kopie


Grafische ditjes en datjes
Dat de touchscreen goed word benut moge duidelijk zijn, maar geldt dit ook voor de grafische processor van de Dual Screen? Niet als het aan alle schreeuwerige fanboys ligt zoals je in de tweede alinea al hebt kunnen lezen. Het commentaar op de graphics is echter stierenschijt, aangezien de achtergronden, character models, en de animaties prachtig mooi zijn verzorgt, om nog maar niet te spreken over de special effects. No way dat de GBA dit ooit aan zou kunnen. Ook op het audio vlak slaat deze game de spreekwoordelijke plank zeker niet mis, aldus hetgeen wat ik in de trailer hoorde.

Topper in wording
Met het schrijven van deze preview zit ik in hetzelfde lastige parket als met NfS: Underground DS, want ook over deze game is stiekem nog te weinig bekend om al een voorlopig oordeel te kunnen vormen. Toch heb je als het goed is tussen de regels door goed kunnen opvangen hoe ik over deze game denk, want ja, deze trailer ziet er werkelijk subliem uit in mijn bescheiden mening. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel verandert te zijn t.o.v. de GBA versies, maar als je door de oppervlakte heen prikt moet ieder mens wel de tofheid en diepgang erkennen die het touchscreen met zich meebrengt. Maar goed, eerlijk gezegd ben ik op dit moment een beetje aan het koffiedik kijken, en mogen jullie een uitgebreidere preview vlak voor de release van het beestje gaan verwachten!

castleds7kopie" rel="external">castleds7kopie
Next article2 Nieuwe DS games Previous articleAge of Empires voor de DS?

Reacties van gebruikers

Avatar
Minish | 02 februari 2005 16:53 | #65525
valt tegen!
Avatar
Gebruiker 2584 | 02 februari 2005 16:53 | #65526
Vette preview,....maar ik wil niet zeuren over de gfx maar mischien had konami ff moeten kijken naar ssb(m).
Avatar
Hans | 02 februari 2005 16:58 | #65540
Waarom zouden ze naar SSB(M) moeten kijken? Weird
Avatar
NielsvS2 | 02 februari 2005 17:01 | #65541
Is ook 2D, maar iets mooier.
Avatar
Johannes | 02 februari 2005 18:08 | #65565
Deze game lijkt me wel vet, vooral die trailer is echt heel goed Very Happy
Avatar
Naruto-fan | 02 februari 2005 21:49 | #65593
Ik heb me de afgelopen ff vermaakt met castlevania voor de NES! OOk erg leuk, wat deze game hoogstwaarschijnlijk ook wel gaat worden...
Avatar
Joost | 03 februari 2005 16:15 | #65633
De graphics van SSB(M) zijn 2,5D. 3D models, 2D gameplay. Ik denk niet dat zo'n grafische stijl voor deze game goed uit zou pakken. De boel loopt dan namelijk een stuk minder snel, en je krijgt zo'n cartoony look. Ik vind het prima zoals het nu is.
Avatar
Cube-master | 15 maart 2005 18:48 | #70710
OMGOMG, Castlevania games zoals dit zouden NOOIT 3D moeten worden. Kijk maar naar een van de ultieme games: "Castlevania, Symphony of the Night" 3D zie ik niet zitten in Castlevania. Kijk maar naar de N64 delen, wat wil je nou liever? Very Happy

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Castlevania: Dawn of Sorrow

Platform: Nintendo DS
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Konami
Uitgever: Konami
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 01 september 2005

Screenshots