Super Mario Sunshine Preview | 30 augustus 2002 20:35 | Auteur: Onbekend

De vorige games van Mario waren altijd gekend voor hun innovatie. Super Mario 64 was het eerste consolespel om 3D-graphics in de schijnwerper te zetten, en de 2D-spellen van Mario staan bekend voor het creëren en het perfectioneren van het platformgenre. Zo is het geen verrassing dat er veel verwacht wordt van Super Mario Sunshine op GameCube, het eerste spel waarin de energieke loodgieter de hoofdrol speelt op de nieuwe console van Nintendo. Gebaseerd op wat er tot dusver van het spel is getoond, lijkt het in plaats van een revolutie eerder een evolutie van Super Mario 64 te zijn. Maar het bevat wel een overvloed aan gameplay-elementen om het boven alle andere platformgames uit te tillen.

Vakantie!

Net terug van zijn recentste avonturen beslist Mario dat het tijd is voor een vakantie, en hij pakt samen met Princess Peach de koffers richting een tropisch eiland. Bij aankomst wordt Mario meteen aangesproken door de lokale bewoners, die hem vertellen dat hun eens vredige dorpje nu geplaagd wordt door vervuiling. Alle sporen wijzen in de richting van Mario zelf, die valselijk beschuldigd wordt van de misdaden. Het is nu aan Mario om de vervuiling stop te zetten en de echte dader op te sporen, zodat de bevolking terug gelukkig wordt.

Meer moves dan ooit tevoren

Je begint het spel met een hoop moves uit de vorige games. Mario laten springen doe je met de A-knop en de juiste timing van de sprongen zorgt ervoor dat Mario dubbele of zelfs driedubbele sprongen uitvoert. Andere Mario-moves, zoals de zijdelingse en achterwaartse salto, kunnen uitgevoerd worden door snel de analoge stick in de andere richting te draaien en de A-knop in te drukken. Het zou geen echt 3D-platformgame zijn zonder een butt-stomp move, en springen in combinatie met de L-knop voert deze butt-stomp uit. De contextgevoelige B-knop laat Mario toe om met de personages in het spel te spreken, objecten op te rapen of op z'n buik te schuiven. Ook de wall-jump is terug, en is nu veel gemakkelijker uit te voeren. Je kan Mario ook in de bomen laten klimmen of de nieuwe spinning-jump laten uitvoeren door de analoge stick 360 graden te draaien en te springen. Mario's gevechtsmoves zoals stampen en slagen zijn uit het spel verdwenen, zodat je nu andere gevechtstechnieken zult moeten gebruiken.


Waterkanon?

Nieuw in de Mario-reeks is een multifunctioneel waterkanon dat op de rug van Mario geplaatst is. Voorlopig kan het voor twee dingen gebruikt worden, maar Nintendo heeft al gezegd dat het hier niet bij ophoudt. Wisselen tussen de 2 verschillende modes gebeurt door een simpele druk op de X-knop. Het kanon zal water spuiten boven Mario's hoofd, of het kan gebruikt worden om Mario boven de grond te laten zweven. Beide acties worden uitgevoerd door de R-knop in te drukken. Je kan zelfs een dubbele of driedubbele sprong uitvoeren en dan de zweeffunctie inschakelen om nog hoger te springen.

Vandalenstreken op Mario's vakantieparadijs

Een druk op de R-knop zorgt ervoor dat Mario water sproeit terwijl hij loopt. Maar als je de R-knop indrukt tot hij klikt, zal Mario stil blijven staan om beter te kunnen richten met de analoge stick. Om het kanon terug te vullen, spring je gewoon in het water. Je kan Mario laten lopen en op z'n buik door de brij laten schuiven met een druk op de B-knop, waarna je hem kan besturen terwijl hij over het gladde oppervlak schuift. Mario kan zelfs water sproeien wanneer hij schuift. Deze techniek komt goed van pas als je grote stukken vervuiling moet opknappen. Mario kan de brij ook opruimen door erboven te zweven met het waterkanon. De brij zelf komt uit gaten in de grond, die vol met water gesproeid moeten worden om ze te vernietigen. Als je dit gedaan hebt, zal je aan de hand van een real-time tussenfilmpje te zien krijgen dat er nieuwe stukken van het level bereikbaar zijn. Overal op de muren zijn er sporen van graffiti te vinden, altijd een rode M. Graffiti opkuisen zal Mario munten opleveren. Ook af en toe een beetje willekeurig rondschieten met het waterkanon kan voordelen opleveren. Een plant die plots begint te groeien bijvoorbeeld, zodat Mario toegang krijgt tot nieuwe delen van het level.


It's Yoshi!

Zoals we van de Mario-games gewoon zijn, is het al leuk om gewoon rond te lopen en te springen met de opgewekte loodgieter. Mario Sunshine is geen uitzondering: de controls zijn superstrak en reageren perfect. Mario zal zich automatisch locken op stroomkabels die zich in de levels bevinden en zij zullen heel realistisch reageren op Mario's bewegingen. Mario zal ook uitschuiven en vallen in de brij en niet meer vooruit geraken. Er zijn contextgevoelige stukken in het spel waar Mario op een bepaalde plaats zal staan en in de lucht gekatapulteerd wordt. Bovendien zijn er ook al beelden waarop Mario te zien is bovenop Yoshi, de groene dino.

Big bad bosses

Er zaten verschillende eindbazen in de versie van Super Mario Sunshine die wij gespeeld hebben. Eén ervan was een gigantische Piranha-plant, vergezeld van een aantal kleintjes. Mario moet de plant vol water sproeien, zodat de plant omver valt. Dan is het tijd voor de welbekende butt-stomp. In een ander level is er een weerspiegelende schijf met daarop drie vijanden. Gebruik makend van de kantelende schijf en de butt-stomp moet Mario de vijanden van de schijf doen vliegen.


Grafische pracht?

De aandacht voor detail in de gameplay vinden we ook terug in de graphics, hoewel die niet kunnen tippen aan de graphics van Star Fox Adventures en The Legend of Zelda. Maar de kracht van de GameCube werd vooral gebruikt om realisme te brengen in een anders surrealistische wereld. Mario zal helemaal vuil worden als hij door de brij schuift, en wanneer je in het water springt zal je de brij langzaam zien oplossen. De tekenafstand in de levels is enorm, met overtuigende blurring-effecten om objecten die zich ver weg bevinden realistischer te doen lijken. Er wordt ook een mooi blurring-effect gebruikt op het water, dat je zelfs kunt zien bij de kleinste druppel die uit Mario's kanon komt. De animatie in het spel is uitzonderlijk, en gaat dan nog gepaard met een framerate die nooit teleur stelt, zelfs niet met enorm veel beweging op het scherm. Als je eens goed rondkijkt in een level, zal je zien dat er onafhankelijk van Mario heel wat dingen gebeuren, en dit laat het geheel er natuurlijk nog levendiger uitzien.

Cameraproblemen

De Y-knop zorgt ervoor dat de camera zich centreert achter Mario, en als je de knop ingedrukt houdt zal je de wereld bekijken door een first person perspectief. De camera kan manueel aangepast worden met de C-stick, hoewel de stick iets te fel reageert in vergelijking met de C-knoppen uit Super Mario 64. De camera heeft ook de gewoonte om af en toe ergens achter te blijven steken maar Nintendo heeft een unieke manier gevonden om dit op te lossen. Zelfs als er een object in de weg staat om Mario te kunnen zien, zie je toch nog zijn silhouet. Het werkt perfect voor Mario, maar spijtig genoeg kan je door de muur geen vijanden zien. Hopelijk staat de camera nog op Nintendo's lijstje van things to do.


Strakke framerate

De texturen zijn voorlopig het grootste grafische probleem. De texturen die de grenzen van de levels bepalen, hebben een zeer lage resolutie en zijn ondermaats in vergelijking met de rest van de grafische presentatie. Maar alles bij elkaar is Super Mario Sunshine een visueel feest, precies wat je mag verwachten van een Mario-spel in deze consolegeneratie. Het beeld is enorm zuiver en scherp en de framerate zakt nooit onder de 60 frames per seconde, hoeveel actie er ook op het scherm te zien is.

Besluit

De hoeveelheid interactie in Super Mario Sunshine is wat het spel echt onderscheidt van de andere games in het genre. Je zal geen muren tegenkomen die je niet kan beklimmen om op andere plaatsen te komen. En het gevoel van vrijheid in het spel zorgt ervoor dat je enkel wil lopen, springen, salto's maken, sproeien en schuiven doorheen de omgeving, zonder je iets aan te trekken van je huidige missie. Super Mario Sunshine is beslist niet het knapste spel op de GameCube, maar het kan zeker z'n mannetje staan tegenover alle andere games in het platformgenre. De kleine details in het spel zullen een glimlach toveren op het gezicht van iedere speler, en het is goed om te zien dat de kracht van de nieuwe consoles niet alleen voor grafisch geweld gebruikt kan worden. Super Mario Sunshine ligt binnen enkele dagen in de Japanse winkels en de Europese release is gepland rond oktober. Een spel om naar uit te kijken, zoveel is zeker.
Next articleStar Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast Previous articleMetroid Prime

Plaats een reactie

De reacties bij dit bericht zijn gesloten.