Asphalt Urban GT Review Review | 10 maart 2005 17:35 | Auteur: Neophytist

Intro, Geschiedenis & Features
Ook Ubisoft heeft de moeite genomen om een drietal spellen op tijd af te hebben voor de Europese DS launch. Eén daarvan is de racegame Asphalt Urban GT. Nadat je dinsdag de review van Ridge Racers DS, de andere racegame die de DS aandoet hebt kunnen lezen, is vandaag dus deze titel aan de beurt. Lees dus snel verder!

Nog één nachtje en het is zover, Nintendo’s dubbelgeschermde handheld ligt dan eindelijk in de winkels, te wachten totdat jij hem vol liefde en een dikke portemonnee komt ophalen. Zoals je al weet zal deze vergezeld worden door maarliefst twee racegames, te weten Ridge Racer DS en Asphalt Urban GT. De review van de eerstgenoemde heb je nu al voorbij zien komen, en nu is het vanzelfsprekend genoeg ook tijd om de andere game eens op de ontleedtafel te leggen. Dit is M-Gaming’s Asphalt Urban GT review, één van de twee racegames voor de Nintendo DS. Read on!

Geschiedenis
Nou ja, geschiedenis. Zo’n rijke geschiedenis heeft deze game eigenlijk nog niet. Het kan zelfs dat je helemaal nog nooit van de franchise gehoord hebt, aangezien de enige verschijning van de game tot nu toe op de Nokia N-Gage was, en dat is nou ook niet echt dé handheld die iedereen op de voet volgt. Niet dat dat een slechte game was trouwens, de game werd redelijk goed ontvangen met een gemiddelde score van een 7,8. Gameloft, de developer van Ashpalt Urban GT, is trouwens geen onbekende met spellen ontwikkelen voor handhelds, hun hele repertoire bestaat hier namelijk uit. Naast een paar N-Gage spellen zoals Rayman 3, Splinter Cell en Ghost Recon, heeft Gameloft erg veel spellen gemaakt voor mobiele telefoons. Een kleine greep uit de lijst: Prince of Persia Warrior Within, XIII, Splinter Cell Pandora Tomorrow 3D, Rainbow Six 3 en Rayman Golf. Asphalt Urban GT voor de DS is dus Gameloft’s eerste uitstap naar een échte pure handheld, eentje die mensen echt voor de games halen en waar dus alleen de kwaliteit van de spellen telt. Lees dus snel verder of deze nieuwe weg die developer Gameloft is ingeslagen een goede, of een slechte keuze was.

Features
Als je alleen naar de features die deze game je te bieden heeft zou kijken, zou je nog redelijk onder de indruk raken. Waar Ridge Racer je 3 verschillende gebieden bied daar heeft Asphalt er 9. Ook heeft Asphalt Urban GT 35 verschillende races om te voltooien, Ridge Racer DS ‘maar’ 20. Verder is een van de aantrekkelijkste features van dit spel het autoaanbod, dit is namelijk erg indrukwekkend. Er zijn in totaal 25 auto’s van verschillende bekende automerken aanwezig, zoals de Aston Martin Vanquish, Hummer H1, Lamborghini Diablo Roadster, Nissan Skyline GT-R, Shelby GT500 en nog veel meer grootheden. Nadat je het geld bij elkaar hebt geraced om één van deze auto’s te kopen, kun je naar de garage gaan en beginnen te sleutelen. À la NFSU kun je namelijk allerlei upgrades voor je auto kopen, zoals een betere wegligging, een sterkere motor of krachtigere remmen.

AsphaltDS005 AsphaltDS003 AsphaltDS004
Klik om te vergroten

De te spelen modes zijn Instant Play, Road Challenge, Free Race, Time Attack, Cop Chase en Championship. Instant Play, Time Attack en Free Race staan natuurlijk voor zich. Road Challenge is de mode waar je voor nieuwe auto’s kunt racen, die je dan zo vrijspeelt wanneer je van ze wint. In Cop Chase race jij als politieagent achter 7 auto’s aan, die je moet zien te stoppen voordat de tijd op is. Wanneer je ze lang genoeg in je vizier gevangen hebt, zullen ze vanzelf stoppen en krijg je wat extra tijd erbij welke je hard nodig hebt om de volgende een beetje in te kunnen halen. Natuurlijk heeft ook deze game een main mode, Championship genaamd. Hier kun je 35 verschillende races rijden tegen 7 computergestuurde tegenstanders, waarin het de bedoeling is de 1e, 2e of 3e plaats te halen in het eindklassement. Verder heeft deze game natuurlijk ook een multiplayer mode, maar die zal ik later in de review wel apart behandelen.
Next article*UPDATE 2* Nieuwe The Legend of Zelda 'Reborn' Trailer Previous articleJapanse Sales 10 maart