Soul Calibur II Review | 29 juni 2003 01:14 | Auteur: Randy1

Trencending History, and the World, A Tale of Swords and Souls, Eternally has been Told.

Soul Calibur II is niet zomaar een beat 'em-up, maar verteld een verhaal over de Soul Edge, een zwaard waar vele verhalen aan vast zitten. Sommige mensen noemden het ''De sleutel tot eeuwige jeugd'', sommigen noemden het ''Het medicijn die alle ziektes tegengaat, sommigen gingen zelfs zover als ''Het zwaard van god''.

Niets is minder waar.

Hoewel niemand het kan bevestigen, vertellen de wijzen dat Soul Edge in feite bestond uit twee zwaarden die zichzelf voedden met menselijke zielen...

In de zestiende eeuw is er een man op een missie, een missie die hij kreeg van de goden. Zijn missie volbracht hij, hij vernietigde 1 van de 2 zwaarden, maar het tegenovergestelde van wat eigenlijk de bedoeling was gebeurde...dankzij de vernietiging van 1 van de 2 zwaarden raakte de slechte krachten uit balans en het kwaad werd losgelaten...

Het overgebleven zwaard nam de controle van de man die zijn handen aan het zwaard zette...en deze man ging over op genadeloze moorden door Europa...mensen vreesten voor de kracht van de ''Evil Seed'', die zonder een seconde na te denken hele families slachtte alsof ze niets betekenden.

Na 3 jaar...was dit alles over...na nog eens 4 jaar gingen de mensen verder met het leven, met de gedachte dat de rust en vrede teruggekeerd was.

...Niemand wist wat er echt gaande was...

4 jaar terug verscheen een zwaard van de spirits genaamt Soul Calibur in het oosten, alsof het een antwoord was op de Soul Edge. In een uiteindelijk gevecht vernietigde Soul Calibur de Soul Edge, en Soul Calibur bleef achter in een vortex van kwaad om Soul Edge in bedwang te houden...

Mensen geloofden dat deze laatste slag de vrede en rust terug heeft gebracht, en dat Soul Edge eindelijk verdwenen was...

Niets was minder waar...

Ongewild transporteren mensen de kwade invloed van Soul Edge door de gehele wereld...in de vorm van de kleine stukjes waarin Soul Calibur de Soul Edge sloeg...deze kleine stukjes bevatten de kwade kracht van Soul Edge, en stil maar effectief, krijgt Soul Edge steeds meer invloed in de gehele wereld...tot het moment dat het te laat is...want met Soul Calibur in de vortex, is er niets wat Soul Edge kan stoppen.


sc2review

Het verhaal van Soul Calibur II gaat verder bij alle characters in deze game, die elk hun eigen belangen hebben bij het vinden van Soul Edge, van het redden van geliefden, tot het krijgen van ultieme kracht. De game zelf kan ik het best omschrijven als een ''Adventure meets beat 'em up met RPG elementen'', want Soul Calibur II is zeker geen ordinaire button-bash-beat 'em up.

Zodra je de game opstart word je meteen begroet met een ongelovelijk mooi intro filmpje waarin alle characters een deel van Soul Edge in hun hand krijgen geworpen. De game bestaat uit 20 characters, elk met hun eigen moves, stats, bedoelingen, filmpjes, outfits, arena's en wapens. De characters zijn gevarieerder dan in de meeste games, maar Namco weet (op 1 ding na, daar later meer over) alle characters prachtig te balanceren zodat niemand echt een voordeel heeft.

soulcalibur2_gcn_link3

Soul Calibur II kent een vreemd systeem. Elke character heeft een wapen, en met dit wapen zul jij de meeste moves uitvoeren. Gevechten zijn altijd head-to-head, face-to-face, jij en je tegenstander, bewapend met zwaard, hakbijl of zoiets dergelijks, op de grond. Springen kan niet, in plaats daarvan loop je in de rondte door naar boven, onder, links en rechts te drukken, waardoor je jezelf dus vrij kunt bewegen in een arena. Elke arena heeft wel een rand met daarachter een afgrond, en als je daar in valt is het over met de pret.

Het is natuurlijk ook over met de pret als je tegenstander je levensbalk naar 0 slaat of schopt. Met A en Y doe je aanvallen met je wapen, met X gebruik je je voeten. Elke move is op te laden door de combinaties anders in te drukken...dus langer vasthouden bijvoorbeeld. Elke character heeft ook special moves naast haar standaard moves...een special move is zo simpel uit te voeren dat je zo zou zeggen dat het té simpel is, maar Namco werkt dit mogenlijke minpunt weg met het blokkeersysteem.

soulcalibur2_gcn_link8

Blokkeren is namelijk niets meer dan L of R indrukken of ingedrukt houden. Het word echter interessanter als je door hebt dat zelfs dodgen en bukken werkt, want de characters reageren alsof jij in hun lichaam zit...zo glad. Met B kun je moves afstoten en je tegenstanders meteen op het verkeerde been zetten. Soul Calibur II maakt echte zwaardgevechten die uren duren mogenlijk, zoek maar twee experts in de game, zet de teller op oneindig, en zie hoe lang het duurt. Het bootst echte duels na, en geeft er tegelijkertijd een prachtige wonder-touch aan dankzij de prachtige, magische levels en character-looks. Soul Calibur II lijkt ook helemaal niet op een beat 'em-up, maar meer op een 1 tegen 1 gevecht in een Adventure, het duel tussen Ganondorf en Link wat je op Spaceworld 2002 zag is nog de beste vergelijking.

Je kunt vechten in tientallen modes, van de standaard Arcade, Time Attack, Survival en VS modes, tot het originele Weapon Master. Weapon Master is een soort van RPG waarin je uit honderden gevechten kiest die allemaal op een landkaart staan. Met elk gevecht verdien je experience en geld, en met het experience gaat je accountlevel omhoog...op dit moment ben ik een level 50 Platinum General, en ik ben nog steeds zwaar verslaaft, zelfs na tientallen uren gespeeld te hebben.

soulcalibur2_gcn_screen1

Zoals ik al zei heeft elke character een wapen...maar met gold dat je verdient in de Weapon Master Mode kun je wapens kopen in een shop. In totaal hebben alle 20 characters 12 verschillende wapens, die elk hun eigen stats en mogenlijkheden hebben. Link heeft als standaard wapen het Master Sword, maar als je de Megaton Hammer unlockt merk je het meteen; Link slaat harder dan voorheen. Natuurlijk vergeten we dan nog dat de wapens er allemaal anders uit zien, want ook dat is een pluspunt.

Naast wapens kopen unlock je ook dingen door gewoon te spelen in bepaalde gevechten. Speel je tegen Sophitia, Yoshimitsu, Charade of Cervantes? Als je wint, unlock je deze 4 secret characters. Ook unlock je kostuums en filmpjes in de Arcade en Weapon Master modes, erg leuk zijn de Exhibition filmpjes, waarin characters moves tonen met lollige muziek erbij. Zo staat er iemand op de maat van de tango te showen hoe hij met zijn degen kan prikken, echt prachtig. Je kan tijdens deze filmpjes de camera bewegen en inzoomen om een beter beeld te krijgen van de character's show en moves.

soulcalibur2_gcn_screen2

De verslavende manier van vechten en de honderden unlockables houden je wel een paar maanden bezig in je eentje, met vrienden is het echter nog leuker. Mijn eigen tests hebben uitgewezen dat je met Soul Calibur II geen echte professionele skills nodig heeft om te winnen, en dus kan iedereen meespelen. Ik speelde al een lange tijd, maar toch werd mijn ass keer op keer gekickt door een vriend van mij die nog nooit een beat 'em-up heeft aangeraakt. Na een tijdje werd ik echter ook steeds beter en wist ik deze vriend zelf ook een aantal keren te slachten...het was een gelijke strijd, terwijl ik al lange traindagen erop had zitten. Soul Calibur II is dus erg toegankelijk en honderden keren leuker dan de meeste andere Multiplayer games.

Maar het is niet allemaal koek en ei. De controls zitten goed, maar de twee enige minpunten liggen 'em in de guest-character Link, die helemaal niet de tofste gast in de game is naar mijn mening, en een bepaald mislukt idee van een Dungeon in de Weapon Master Mode. Laten we met die laatste beginnen. In de Weapon Master Mode heb je Dungeon Levels, waarin je een soort van plattegrond met allemaal blokjes voorgeschoteld krijgt. Elk blokje is een tegenstander en het is de bedoeling om via al deze blokjes bij een rood blokje te komen waar de baas van de Dungeon op je staat te wachten. Wat echter het irriterende is, is dat je dit rode blokje niet ziet. Je moet dus telkens klikken op een blokje, een tegenstander meppen, klikken op een blokje, een tegenstander meppen, en ga zo maar door, totdat je uiteindelijk bij de eindbaas komt. Uiteindelijk word dit erg frustrerend en irriterend, en Dungeons sla ik de laatste tijd dus vaak over.

soulcalibur2_gcn_screen3

Dan komen we bij onze held Link...en Link stelt me erg teleur. Niet alleen is hij de enige irriterende en ongebalanceerde character in de game, hij is ook nog eens erg ''cheesy''. Link heeft zo bijvoorbeeld zijn Super Smash Brothers move genaamd de Sword Stab, waarbij hij met zijn zwaard snelle steken uitvoert. Je kan deze steken blokkeren, maar krijg je 1 steek, dan volgen er 24 steken daarna en dit is fataal. Nog erger zijn Link's projectielen, de bombs, arrows en boomerang. Niemand in de game heeft projectielen, maar Link wel. Link kan van een afstand bommen werpen als een Ryu die vuurballen blijft knallen in Street Fighter Turbo. Wil je deze game kopen omdat Link erin zit, dan is dit zonde van je geld...je koopt deze game omdat het een ongelovelijke ervaring is, met of zonder Link (ik speel meer met de anderen).

Dan zijn er nog de vragen over de levensduur, en Soul Calibur II is een game die je waarschijnlijk weken lang non-stop wilt spelen, alleen de Weapon Master Mode staat al garand voor tientallen uren gameplay, die je met plezier allemaal zult doorspelen dankzij de gevarieerdheid in de missies die je moet uitvoeren (overleef 30 seconden, tegenstander krijgt alleen schade van electriciteit dus mep em tegen de geelectrificeerde kooi aan e.d.). Soul Calibur II is ook erg import-vriendelijk, of je moet de verhalen willen doorlezen, maar ook dit is (ik heb het vertaald) weinig boeiends.

soulcalibur2_gcn_screen5

Grafisch is Soul Calibur II een soort van Metroid Prime. De characters zijn extreem gedetaileerd en de kleren zitten zelfs ''los'' om hun lichaam, want je ziet Link's kraag meewapperen bij harde wind, terwijl die zachtjes heen en weer fladdert bij een zacht briesje. Bij sommige vrouwelijke characters die een rok dragen zie je vaak dat als ze tegen de vloer worden geslagen, hun rok omhoog wapperd. Dit mag misschien lijken op mijn perversheid...maar het duid alleen aan hoe gedetaileerd de kleren alleen al zijn.

De characters zien er ook levensecht uit. Link knippert met zijn ogen en wrijft zijn hand door zijn blonde lokken, Astaroth's hart, die buiten zijn lichaam zit, klopt tijdens de gevechten, Nightmare geeft aan hoe zwaar Soul Edge is dankzij het feit dat je hem echt kracht ziet zetten om het zwaard te hanteren, kortom, detail is er in alle plaatsen. Arena's zien er ook erg goed uit, al is, wat ook het enige minpunt in Metroid Prime was, het water en gras weer een stuk minder dan de rest.

soulcalibur2_gcn_screen7

Ook in sound is Soul Calibur II super. De soundtrack is prachtig en heeft magische muziekjes, onrustige themes en oorstrelende tracks die helemaal bij de game passen. Op de voorgrond is daar het geschreeuw van de characters wat echt perfect is. Mep Link de lucht in en hoor hem gillen, luister naar Nightmare's inspannings gezucht als hij zijn zwaard de lucht in tilt en hoor het angstaanjagende gehijg van Astaroth wanneer hij op je af stormt. Soundeffects zijn ook super, met vooral prachtige effects van de zwaarden die je echt hoort krassen en slashen tegen elkaar...het enige minpuntje is de B-afstoot techniek...dat geluidje kan nogal irritant zijn.

Maar hoe je het ook bekijkt, Soul Calibur II stelt op geen punt echt teleur. De game is de hemel voor fans van beat 'em-ups als Tekken, en zelfs gamers die niet into het genre zijn zullen zich voor de hemelpoorten begeven als ze de game een keer uitproberen. Ongetwijfelt de beste beat 'em-up ooit en in mijn ogen een game die dit hoge cijfer net zo verdient als de twee eerdere toppers voor de Gamecube, Metroid en Zelda, deden met hun cijfer...Soul Calibur II.
9,6
N1-score
Next articleTy 2 screens Previous articleGMR Magazine werpt licht op SC

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 2813 | 12 februari 2004 20:29 | #19745
facking lauw spel heb het ook
Avatar
E-J | 20 mei 2004 14:55 | #35931
ik vind link juist cool in dit spel

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Soulcalibur II

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Beat 'm up
Ontwikkelaar: Namco Bandai
Uitgever: Namco Bandai
Aantal spelers lokaal: 2
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 26 september 2003

Screenshots