Giftpia Preview | 30 juni 2003 16:40 | Auteur: Richard

Aanschouw. Een door Nintendo gepublishde RPG, Giftpia. Miyamoto himself beloofde een hoop nieuwe franchises en dit wordt een van die vele. Giftpia wordt ontwikkeld door Skip Ltd. wat bijna niemand kent, maar waar toch een hoop talent en ervaring achterzit. Geïnspireerd door Miyamoto werken onder andere ex-Square members Kenichi Nishi en Keita Eto aan Giftpia, die beide ook nog eens het meesterwerk Chrono Trigger op hun geweten hebben. Met dat gezegd belooft Giftpia heel wat te worden, die toch ook heel wat klassieke Nintendo elementen met zich meedraagt

giftpia_gcn_ss2

Jij speelt Pokkle, man of vrouw, je mag het helemaal zelf weten! Je woont op een vredig eiland, Nanashi, met een stel rare bewoners en tradities. Een van deze tradities is de ‘coming-of-age’ ceremonie, waarbij alle eilandbewoners zijn uitgenodigd en je je jeugd achter je laat en eindelijk eens volwassen wordt. Echter, deze ceremonie is niet de goedkoopste en kost ruim 5 miljoen mane (geldeenheid van Nanashi). Als het eindelijk tijd is voor jouw ceremonie verslaap je je, omdat je nogal lui bent. Als je uiteindelijk toch op de plaats van de ceremonie aankomt is alleen Mr. Mayor nog aanwezig, die er niet al te blij uitziet

Alle eilandbewoners zijn boos naar huis gegaan nadat jij niet bent op komen dagen. Mr. Mayor is ook niet al the blij met je gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel en geeft de politie de opdracht je in de gevangenis te stoppen, je gezicht wordt zelfs gecensureerd! Nadat je er even hebt doorgebracht beseffen ze dat de ceremonie niet voltooid is en dat je nog maar minderjarig bent, ze zullen dus een andere straf moeten verzinnen. Je moet een nieuwe ceremonie van 5 miljoen mane organiseren, zodat je toch eindelijk is volwassen wordt.

Hier begint je lange avontuur pas echt. Hoewel het een RPG is, belooft Skip een hoop verassingen en innovatieve gameplay wat Giftpia onderscheidt van de doorsnee RPG. Als je inspiratie krijgt van de big man himself, Miyamoto kan dit haast niet meer misgaan. Skip belooft niet alleen een diepgaand verhaal, een complex magie systeem, maar ook het geluid en controls zijn goed uitgewerkt. Nintendo doet zoals gewoonlijk weer is waar ze het best in zijn, het begrip RPG helemaal op een innovatieve manier opnieuw uitwerken.
giftpia_gcn_ss3
Tijdens je avontuur kom je een hoop verschillende dingen tegen, waaronder ook een geit die Yukio heet, die een belangrijke rol schijnt te spelen in Giftpia. Op een klein eiland als Nanashi is het al te voorspellen dat bijna iedereen familie van elkaar is. Zo krijg je een vriend/innetje, Kyappi die blauw haar heeft en die de zoon/dochter (afhankelijk van je eigen geslacht dat je aan het begin van de game kiest) is van Mr. Mayor, die op zijn beurt, ironisch genoeg, de burgemeester is van Nanashi Island. Mr. Mayor’s vrouw en Kyappi’s moeder is enkele jaren daarvoor overleden. Verder is er nog een gekke robot, Mappo, die het eiland constant tegen indringers en criminaliteit beschermt. Zijn droom is om ooit politieman (politierobot?) te worden.

Zoals te zien is op de screenshots heeft Nintendo nog grotendeels lak aan realistische graphics, maar dit hoeft niet altijd slecht uit te pakken. Er zijn genoeg andere developers die aandacht besteden aan elke puist en sproet op een gezicht, maar Nintendo kiest voor kleurrijke cel-shading. Nu komen natuurlijk weer de anti-Nintendo kindjes zeuren dat er wéer een kiddy game op de gamecube komt, maar onder de kleurrijke graphics zit een niet zo kiddy game, die moeilijker is dan de meeste zullen denken.

De gameplay is zoals we die van een Nintendo game kunnen verwachten, uitstekend dus. Er is heel wat goed te maken bij al de eilandbewoners, want je bent immers niet eens op je eigen ceremonie komen opdagen. Meerdere bewoners zullen klusjes voor je hebben, en als je deze succesvol uitvoert krijg je wat geld. Natuurlijk is klusjes opknappen niet de enige manier om aan geld te komen, je kunt ook op de grond naar kleingeld zoeken, maar dit duurt veel te lang. Nu moet je niet denken dat het geld maar binnen blijft stromen, je moet natuurlijk ook eten kopen want anders ga je dood. Als je erg krap bij kas zit moet je toch maar even gaan vissen in de fontein om aan eten te komen…
Verder zul je toch, tot veler teleurstelling, op tijd naar bed moeten, anders komt, nee, niet je moeder je instoppen, maar spoken. Deze ‘sleep-ghosts’ zullen net zolang blijven rondspoken totdat je flauwvalt of toch maar in je warme bedje stapt. Maar des te meer klusjes je doet, hoe volwassener je wordt, en des te langer mag je opblijven.
Je moet ook regelmatig bij je vrienden op bezoek gaan, anders worden ze boos op je en kun je geen klusjes meer doen, en blijf je voor altijd kind! Gelukkig zijn ze al blij als je ze een hand geeft.

giftpia_gcn_ss4

Giftpia belooft heel wat te worden, niet alleen voor de RPG fans, maar ook voor de gewonere gamer. Dit spel heeft namelijk dezelfde verslavingsfactor als Animal Crossing, en het RPG element is slechts 1 van de vele elementen van de game. Maar of Nintendo en Skip ook plannen hebben om dit spel buiten Japan uit te brengen is onbekend, maar misschien doen de overtuigende sales van Animal Crossing en vele andere experimentele games deze twee op andere gedachten brengen, want het zou zonde zijn van zo’n stijlvolle topgame.
Next articleMerry Crystal Christmas! Previous articleThe Sims

Reacties van gebruikers

Avatar
Gebruiker 3142 | 19 mei 2004 16:56 | #35715
wel mooi
maar komt ie nou hierheen?
Avatar
Zapp-x | 19 mei 2004 16:59 | #35718
Nope Mad
Avatar
Kaiber | 19 mei 2004 17:10 | #35720
Mooi stukje preview werk van Richard, zou hij vaker moeten doen. Razz Lijkt met wel de moeite van het importeren waard dit.

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Giftpia

Platform: Nintendo GameCube
Genre: RPG
Ontwikkelaar: Skip Ltd.
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 30 januari 2004