Wario World Review | 04 juli 2003 22:17 | Auteur: Rutger

Er is waarschijnlijk niemand die door de jaren heen meer geld heeft gestolen dan Wario. Al zijn schatkisten zitten ondertussen al vol, de deuren van zijn kamers willen van al het gestolen geld bijna niet meer dicht en overal zwerven al-lang vergeten muntjes rond. Maar veel geld maakt niet altijd gelukkig...

wario


Op een dag besluit Wario maar eens een nieuw kasteel te bouwen voor zijn talloze schatten. Ook bouwt hij een reusachtige kelder waarin hij al zijn geld op bergt. Er is echter 1 diamand die niet helemaal te vertrouwen is. Een pikzwarte diamand die Wario gestolen heeft uit een ruine diep onder de grond. En op een dag, tijdens volle maan, komt de diamand tot leven en veranderd al Wario's schatten, tot aan het laatste muntje in monsters!

Tot zover dit zeer orginele verhaal. Wario staat natuurlijk bekend als 1 van Mario's ergste vijanden, maar op de Gameboy advance is hij al enkele jaren bezig met een solo-cariere. Na 5 titels op de GBA was het blijkbaar genoeg en daarom stort Wario zich nu maar eens op de gamecube. Wario World lijkt in sommige opzichten wel een beetje op de klassieke Mario-platformers, maar met minder diepte. Het doet soms wel eens wat denken aan Kirby 64: The Crystal Shards op de N64. Toch staat in het spel de route die je loopt niet helemaal vast zoals dat in The Crystal Shards wel zo was. Daarin kon je alleen maar naar links of naar rechts lopen, en in dat opzicht is Wario World wel weer wat vrijer. Jammer is wel dat de positie van de camera heel beperkt is. Je kan met de C-stick de camera ietsjes verder naar links of naar rechts zodat je moeilijk zichtbare platformen kan zien, maar voor de rest blijft de camera constant in dezelfde positie.

warioworld11

Wario's kasteel is opgesplitst in 4 verschillende delen. Elk deel bevat 3 levels. 2 normale levels met aan het eind een mini eindbaas, en het 3e level met daarin slechts alleen de "hoofd-eindbaas" en verder geen echte levels. In de kleine levels is het simpelweg de bedoeling het level te doorlopen, een aantal diamanten te vinden en daarmee de deur naar de mini-eindbaas te openen, om deze vervolgens te verslaan. Als je dit lukt krijg je toegang tot het volgende level en als je ook die mini-eindbaas weet te verslaan kun je je wagen aan de grotere, meestal wat moeilijkere hoofd-eindbaas. Versla je ook die nog eens dan krijg je een gedeelte van een sleutel. Heb je alle 4 de levels uitgespeeld dan is de sleutel compleet en kan je de schatkist, waar de grote angstaanjagende diamant inzit open maken.

Maar de sleuteldelen krijg je natuurlijk niet zomaar. Hordes vijanden willen je nogal eens de weg blokkeren (sommige wel met z'n 20en tegelijk) en laten je er niet zomaar door. Wario, die het puur van zijn "enorme" kracht moet hebben, gebruikt zijn vuisten om maar een beetje loos op zijn vijanden in te rammen, wat eerder resulteerd in een nogal chaotisch op de B knop rammen dan taktisch vijanden besluipen. De meeste vijanden zijn nogal dom en zijn met 1 klap dood, maar sommige vijanden vallen na een paar keer bewusteloos op de grond. Hierna kun je ze oppakken en er een aantal leuke trucjes mee doen. Je kan ze in het rond slingeren en daarmee andere vijanden raken, je kan ze met alle kracht die je hebt weggooien of je kunt ze met jezelf erbij keihard op de grond smijten (leuk bijeffect: je ziet hoe hard de klap die je maakt is op de schaal van richter). Verder kun je ook nog een soort dashattack doen. Je drukt op R en dan gaat Wario, terwijl hij alle tegenstanders die hij onderweg tegekomt automatisch opzij ramt, voor een klein tijdje sneller rennen.

warioworld09

Maar een Nintendo game zou een Nintendo game niet zijn als er niet nog een aantal extra dingen te doen waren. In elk level zitten delen van Wario's lichaam verstopt. Geen echte delen, maar gouden, nagemaakte lichaams delen. Elk level heeft er 8 en als je ze allemaal weet te verzamelen heb je 1 wario standbeeld compleet en krijg je een halve hartcontainer erbij. Op die manier kan je 1 volle hartcontainer per wereld halen (voor de eindbaas krijg je gek genoeg geen hartcontainer). Ook zitten in elk level nog eens 8 van Wario's schatten verstopt. Elke keer als je alle 8 schatten verzamelt in een level krijg je een Wario Ware inc. minigame die je naar je GBA kan downloaden (en waardoor je even lekker gemaakt wordt om ook Wario Ware voor de GBA nog eens te kopen).

Graphics

Een beetje slordig en niet helemaal wat we van Nintendo gewend zijn. Super Mario Sunshine en The legend of Zelda: The wind waker zagen er heel goed uit, maar Wario World heeft zo z'n slordig afgewerkte punten. Natuurlijk zitten er wel wat leuke punten in. Zo is het water weer redelijk mooi gedaan en zijn de eindbazen best mooi, maar voor detail is er weinig aandacht. Kortom: de graphics doen wat ze moeten doen, maar zijn niet het sterkste punt van de game.

warioworld08

Sound

Niet echt indrukwekkend. De deuntjes in de werelden zijn nogal saai (met uitzondering van het circus muziekje) en beginnen snel te vervelen. Wel heel erg leuk is de voice-acting. Wario wil nogal eens opscheppen en dat laat hij dan ook duidelijk merken met zinnen als "I'm the numba one!", maar hij zegt het nogal vaak en het arsenaal aan grappige geluidjes is aan de kleine kant. Ook zit er in het pauze menu een soort van "irritatie-Wario" (voor zover dat een woord is) die de hele tijd "Nenenenehe" tegen je roept. Voor de sounds geld eigenlijk hetzelfde als voor de graphics: leuk, maar niet speciaal.

Gameplay:

Hier heeft Wario World zowel zijn goede als zijn slechte punten. Het vecht systeem bijvoorbeeld is erg humoristisch maar wel wat chaotisch, en de puzzels zijn goed bedacht maar redelijk makkelijk. En als we het toch over makkelijk hebben, Wario World is makkelijk. Vijanden die je verslagen hebt komen altijd weer terug, waardoor je al gauw de neiging hebt om gewoon door te lopen, aangezien je ze in de meeste gevallen toch niet hoeft te verslaan. Dan zijn er natuurlijk ook nog de nodige 13-in-een-dozijn frustrerende spring spelletjes. Waarbij je op steeds kleiner wordende platformpjes moet springen die achter je rug om verdwijnen en waarbij je naar beneden valt als je niet snel genoeg bent. Heel vervelend en frustrerend en af en toe een reden om je controller tegen de muur te gooien. Toch blijft Wario World op de meeste punten heel makkelijk, voornamelijk omdat het aantal continues dat je hebt onbeperkt is, zolang je maar genoeg muntjes hebt. Voor 100 muntjes (soms iets meer, soms iets minder) mag je het gewoon weer overnieuw proberen op precies dezelfde plek waar je dood ging. En aangezien je binnen niet te korte tijd al best snel 3000 muntjes verzameld heb is de verhouding tussen aantal muntjes en aantal continues totaal niet gelijk.

Daarnaast is Wario World nogal kort. Heel kort zelfs! Zelfs als je alle schatten en wario-beelden zou willen halen ben je nog maar een kleine 8 uur bezig, om nog maar niet te spreken over de speeltijd zonder al deze extra's.

warioworld10

Conclusie:

Wario World is op een aantal punten een leuke, orginele game. Het vechten is heel anders dan in de Mario-platform games en de special moves zijn best cool. Maar de lengte van het spel en de moeilijkheidsgraad zijn niet om over naar huis te schrijven. Verder is de link met de GBA niet veel bijzonders en is het verhaal (voor zover dat aanwezig is) erg onorgineel en voor-de-hand-liggend.

Vergis je niet, Wario World had best een leuke game kunnen zijn. Maar dan hadden er minstens nog 6 werelden bij gemoeten. Ook een hard-mode zou leuk geweest zijn en aan de graphics had ook wel iets meer gedaan kunnen worden. Wario World is best een leuk spelletje, maar gewoon te kort en te makkelijk. Als je een verhuurder in de buurt hebt, huur het spel voor een halve week, speel het uit en breng het weer terug. Meer is het spel niet waard.

P.S.: als je toevallig in het bezit kunt komen van een engelse handleiding, doe dat! Hij is echt stukken grappiger dan de nederlandse omdat die rechtstreeks uit het engels vertaald is en daarom wat vaag taalgebruik heeft.
7
N1-score
Next articlePower Unlimited Game Awards 2003 Previous article22 eiergooiende hanen!

Reacties van gebruikers

Avatar
Sjoerd | 31 augustus 2003 17:53 | #204
ff de nieuwe indeling testen Smile
Avatar
Chris Redfield | 01 september 2003 18:18 | #281
Leuk!! Nee serieus, is wel cool. Razz
Avatar
Bartel. | 07 september 2003 00:09 | #1057
ideale huurgame!
Avatar
Rikash | 14 september 2003 15:01 | #2119
vind ik ook
Avatar
Silfer | 03 februari 2007 18:10 | #131927
kutspel

Plaats een reactie

Log in of registreer een account om een reactie te kunnen plaatsen.

Wario World

Platform: Nintendo GameCube
Genre: Adventure
Ontwikkelaar: Nintendo
Uitgever: Nintendo
Aantal spelers lokaal: 1
Online-ondersteuning: Nee
Releasedatum: 20 juni 2003