ForumN1ntendoLedenartikelen ‹ [Review][NGC] Starfox Adventures

offline Quint
07 april 2005 15:10 | #377045
Ik ben Batman
Misschien is deze review achterhaald, omdat het vervolg al uit is (Starfox: Assault). Maar omdat dit een van mijn persoonlijke toppertjes is, wil ik hem toch nog even in de spotlights zetten.

Review: Starfox Adventures
Console: Gamecube

Er gebeuren verschrikkelijke dingen in deze wereld. Terrorsiten vliegen gebouwen in, geestelijk gehandicapten worden president van Amerika, mensen verhongeren, steden worden weggevaagd door tsunami's en orkanen, kleine kinderen worden gedwongen tot prostitutie en Rare gaat weg bij Nintendo. Vooral dat laatste staat bij menig mens op nummer 1 in zijn top 10 van 'meest verschrikkelijke dingen van de afgelopen 10 jaar'.

Rare’s afscheid

Want ja, jongens en meisjes. Het is waar. Rare is weggegaan bij Nintendo en is vertoefd naar Microsoft. Nu hoor ik jullie roepen: "Maar Rare zit toch nog bij de GBA en DS?". Dat klopt, maar Rare was juist zo goed in het maken van grote, unieke en epische avonturen, die logischerwijs nogal wat grafische kwaliteit en snelheid van processoren verlangt. Denk aan games zoals Banjo & Kazooie, Conker's Bad Fur Day, Perfect Dark en Donkey Kong 64. Stuk voor stuk toppers voor de N64. Al dat moois moeten we nu dus missen op onze kleine kubus, althans, op één avontuur na: Starfox Adventures.

Rare was al een hele tijd bezig met het ontwikkelen van twee games voor de N64; het vervolg op Starfox van de SNES en de op zichzelf staande game voor de N64; Dinosaur Planet. Toen de N64 op sterven lag en beide games nog niet gereleased waren, werd de ontwikkeling gestopt.
Toen kwam de grootmeester Shigeru Miyamoto om de hoek kijken, sloeg de Rare medewerkers in het gezicht en vertelde ze dat dat de games samengesmolten moesten worden, zodat het
één grote launchgame kon worden voor Nintendo's nieuwste console: de Gamecube. De mensen bij Rare deden precies wat de man met de lelijkste glimlach van Japan zei en zo ontstond er een nieuwe game, genaamd Starfox Adventures: Dinosaur Planet (SFA).

starfoxadfin_092202_37

Het verhaal

De game begint met een introfilmpje, waar je de vrouwelijke vos Krystal op een dino in de lucht ziet vliegen. Het spel geeft je vrijwel meteen de controle over haar, waardoor je meteen aan de bak moet. Na wat geschiet met haar staf, ontmoet je General Scales. Deze dictator heeft met zijn troepen, genaamd “SharpClaws”, Dinosaur Planet verovert. Hij heeft de planeet in vier stukken verdeeld en is van plan om alle bewoners uit te roeien. Om dit plan te laten slagen heeft General Scales speciale geesten nodig; de Krazoa Spirits. Die Spirits zorgen namelijk voor al het leven op Dinosaur Planet.
De bewoners op de planeet zijn echter zo gek nog niet en hebben de Krazoa Spirits verstopt in een tempel. Krystal gaat naar de tempel, maar raakt onderweg haar staf kwijt. Ze krijgt het toch voor elkaar om één Spirit te bemachtigen, maar raakt daarbij wel gevangen in een groot kristal.
Dan krijgt Fox Mccloud bericht dat er iets goed fout is op de planeet en het is aan hem de taak om van Dinosaur Planet weer één geheel te maken. Om dit voor elkaar te krijgen moet Fox vier SpellStones vinden. Als Fox aankomt op Dinosaur Planet ziet hij een staf liggen. Hij raapt hem op en krijgt vervolgens Krystal te zien als hologram, die hem precies vertelt wat er loos is. Het wordt Fox allemaal duidelijk. Hij fronst een keer en besluit meteen op pad te gaan om zijn taak uit te voeren én om Krystal te redden.

starfoxadfin_092202_39

De staf

De staf die Fox vond, is geen gewone staf. Hij heeft namelijk verschillende krachten, die je moet gebruiken om vijanden mee te verslaan of om puzzels mee op te lossen. Op het begin heb je niet meteen alle krachten tot je beschikking, maar naar mate de game vordert zul je steeds meer krachten bezitten. Zo kun je op den duur aardbevingen veroorzaken, ijs schieten en vlammenwerpen.
Vechten doe je ook met je staf. Zodra je een vijand tegenkomt, ‘locked’ de game automatisch op de vijand, waardoor je om hem heen gaat cirkelen (á la Zelda). Vervolgens ram je een paar keer op de A-knop en Fox maakt er een combo van. Die combo’s zien er erg gelikt uit en je kunt ze ook nog bijsturen met de Analoge stick. Houd je bijvoorbeeld tijdens het slaan de Analoge stick naar beneden, dan geeft Fox een paar flinke tikken onder zijn tegenstander’s kin.

De C-stick

De C-stick wordt bijna in geen enkele Cube game echt gebruikt als handelknop; meestal bestuur je de camera met deze stick. In SFA gebruik je de C-stick echter als snelkoppeling naar je rugzak. Als je met de C-stick beweegt, opent zich een klein venstertje waar je dan allerlei items uit kunt selecteren. Ook kun je speciale powers voor je staf selecteren en je side-kick Tricky opdrachten geven. Tricky? Side-kick? Huh?

starfoxadfin_092202_12

Tricky

Als je eenmaal wat gevorderd bent in het spel krijg je hulp van de dino-prins Tricky. Tricky is een kleine Triceratops (in het spel Earthwalker genoemd) die zijn vader en moeder kwijt is. Hij zal je grotendeels voor de rest van het spel automatisch volgen. Dat doet hij echter niet zomaar; het heeft ook nog een doel. Tricky kan namelijk o.a vuur spuwen, waardoor hij ijs kan laten smelten en je kunt hem laten zitten, zodat bepaalde schakelaars ingedrukt blijven. Al deze commando’s kun je hem geven door middel van de C-stick.
Tricky zal niet de gehele tijd achter je aanlopen, want op sommige plaatsen kan hij niet komen. Vaak was ik maar al te blij toen de kleine dino aan de rand van het water bleef staan, want het geluid van Tricky’s voetstapjes en de standaard zinnetjes die hij uitspreekt, beginnen al snel te vervelen.

Pimp my dino

In de game is ook een winkel te vinden waar je handige spulletjes kunt kopen, zoals maps en levens. Soms moet je er ook items kopen die van cruciaal belang zijn, omdat je anders niet verder kunt. Als je eenmaal Tricky achter je aan hebt lopen, kun je een bal in die winkel kopen. Als je dan de bal selecteert met de C-stick en hem vervolgens weggooit, zal Tricky hem pakken en terugbrengen. Als je dit een paar keer doet zal Tricky van kleur veranderen. Zo loop je binnen de kortste keren niet meer met een rozekleurige, maar met een knalgroene of gele dino rond. Een leuk extraatje, maar het heeft verder geen functie in het spel.

Puzzelen

Starfox komt pas echt tot zijn recht met de puzzels. In sommige kamers kun je niet verder, zonder dat je een puzzel moet oplossen. Als je de puzzels van Zelda kent, zul je er een hoop ut herkennen. Ze komen namelijk op hetzelfde neer. Een blokje verschuiven hier, op een schakelaartje staan daar: je kent het wel. Ondanks dat het misschien één grote deja-vu lijkt, is het nog steeds erg vermakelijk om te doen. Heel af en toe kom je in SFA een puzzel tegen waarbij je denkt: “Juist, ik snap er de ballen van, dan maar thee luiten met mijn ma”, wat toch voor de noodzakelijke uitdaging en afwisseling zorgt.
De baasgevechten hebben ook weer wat weg van het Zelda-principe. Bij de meesten weet je totaal niet hoe je het moet aanpakken. Je slaat een paar keer tegen zijn buik, maar er gebeurt niets. Het monster pakt je op, bijt je een paar keer en je bent dood. Zucht, dan maar weer opnieuw proberen.... Als je dit zo een paar keer doet zul je na een tijdje zijn zwakke plek hebben ontdekt, waarna je datzelfde monster, waar je net 30 minuten tegen aan hebt lopen meppen, binnen no-time eindelijk neerhaalt.

Graphics en Sound

Met het geluid is niets mis, maar het irritante geluid van de voetstappen van Tricky hadden ze wel weg mogen laten. Het klinkt alsof iemand in een latex pak voor je neus een paar keer bukt. Zeer irritant. Ook de zinnen die Tricky af en toe uitslaakt, worden na een tijdje behoorlijk repetatief. Voor de rest zorgt het Dolby Surround Pro Logic 2 geluid gewoon voor de goede, bijpassende sfeer en doet het zijn ding. Niet heel bijzonder, maar wel dik in orde.
De graphics zijn daarentegen iets waar we nog lang over zullen napraten. Als je deze game als launchtitel bij je Cube kocht, dan zou je mond openvallen van de grafische hoogstandjes die je kubus op het scherm toverde. Je kunt eindeloos ver kijken en de haren van Fox zijn gewoon te tellen. Erg mooie graphics, die naast de graphics van Resident Evil 4 nog niet zijn overtroffen. Alles komt misschien een beetje kiddy over, maar door het oog naar detail, wordt dit allemaal goed gemaakt. Wederom: petje af Rare!

starfoxadfin_092202_4

Gameplay

De C-stick krijgt een nieuwe betekenis in deze game. Het zorgt ervoor dat alles overzichtelijk blijft en goed te besturen is. Het geven van commando’s aan Tricky is leuk om te doen en is prima uitgewerkt. Het vechten met het 'lock'-systeem werkt perfect en de mini-games die het verhaal wat afwisselen zijn stuk voor stuk erg vermakelijk. Zo moet je een keer je grootste angsten overwinnen in een test. Er verschijnt dan een balkje onderin je beeld met een groen streepje erin. Wanneer Fox schrikt, zal het streepje naar rechts of links uitwijken en jij moet ervoor zorgen dat het groene streepje in het groene balkje blijft door met je Analoge stick tegen te sturen.
Ook zul je in je avontuur racen op sneeuwscooters, grote mammoets berijden en vliegen op dino’s. Al deze kleine dingetjes zorgen voor een erg leuke en vooral goede afwisseling van de gameplay.
Mensen die zeggen dat SFA een Zelda-ripoff hebben wat betreft het automatisch springen over afgronden, het vechtsysteem, sommige puzzels en de baasgevechten, gelijk. Maar is dat erg? Zelda is een van de beste games ooit gemaakt en wat mij betreft mogen er nog veel meer games van dit kaliber komen. SFA doet namelijk totaal niet onder aan Zelda en dankzij de verrassende, uitdagende manier waarop alles wordt gepresenteerd, de afwisselende gameplay en de geweldig mooie graphics zorgt SFA toch voor een fantastische en unieke sfeer.

Replay

Het spel is niet bepaald lang. Als je ervaren bent met de Zelda-puzzels moet je toch wel alles in 15 uur gezien hebben. Ben je echter nieuw in het avontuur-genre, dan doe je er al gauw 20 tot 25 uur over. Het is een spel dat je niet zo gauw meer zult oppakken, omdat het geen multiplayer bevat. Probeer er dus zoveel mogelijk uit te halen terwijl je nog bezig bent.
Wat de replay-waarde echter flink omhoog krikt, zijn je eigen highscores die je kunt verbeteren. Highscores?. U-h-u!. Iedere keer als je naar een nieuw gedeelte van Dinosaur Planetvliegt, krijg je - net als in de vorige Starfox-delen - een missie in je Arwing. Je moet dan door gouden ringen heen vliegen, vliegtuigen neerschieten en bonussen verzamelen, wat zorgt voor de nodige punten. Kom je uiteindelijk op je bestemming aan, dan zie je op het scherm hoeveel punten je in totaal hebt verzameld. Doordat deze Arwing-missies los te kiezen zijn vanuit het menuscherm kun je je eigen highscore zo vaak als je wilt verbeteren. Misschien voor de doorgewinterde Starfox-fan een reden om terug te keren naar de game, maar de casual gamer zal het links laten liggen.

Conclusie

Starfox Adventures: Dinosaur Planet is een zeer goede game. De gameplay is goed uitgewerkt, ondanks dat Rare wat heeft afgekeken bij Nintendo zelf. Het speelt lekker weg en met de afwisseling van mini-games blijft de game boeiend en wordt hij niet langdradig. De graphics zijn om van te smullen en het geluid is dik in orde. Als je denkt dat dit Starfox-deel op hetzelfde neerkomt als de vorige, dan heb je het goed mis. Je stapt uit je Arwing en gaat te voet verder. Misschien voor de oude Starfox fans een drama, maar liefhebbers van het avontuurgenre zitten bij SFA volledig goed. Nu de game ook nog eens Player’s choice is, moet je hem gewoon in je bezit hebben. Al is het alleen maar om het feit dat dit Rare's afscheid was.....

starfoxadfin_092202_13

>>Quint Zieltjens

laatste bewerking: Donderdag 24 augustus 2006 16:05
offline Quint
07 april 2005 15:46 | #377083
Ik ben Batman
Dit is mijn laatste review tot nu toe Razz
offline Quint
28 mei 2005 18:23 | #398715
Ik ben Batman
Deze review smeekt erom om gelezen te worden o= Smile
Misschien kan ik bepaalde mensen ervan overtuigen dat deze game verplichte kost is Biertje?
offline Tware
04 juni 2005 17:08 | #401811
Forum King
leuke review. Ik vond starfox ook wel tof spel, maar naar het einde toe begon het toch een beetje te vervelen.
offline Twanos
04 juni 2005 17:15 | #401814
Forum Junk
Aardige review, maar geen cijfer? (Mischien express gedaan omdat persoonlijke favo's imo moeilijk zijn te becijferen). Daarnaast is StarFox Adventures wel een goed spel, alleen zit ik vast Furious !
Maar dat hoort in een ander topic Razz
offline Quint
13 juni 2005 18:11 | #405127
Ik ben Batman
Als ik het een cijfer zou moeten geven: 9,2
offline Gebruiker 2598
13 juni 2005 18:24 | #405139
Talent
ik vond adventures niet veel aan en assault vind ik behalve het vliegen in de mp missies (wat lylatwars op de n64 heel goed lukte, ook in de cube versie) ook niet echt een game die het niveau van een zelda of metroid haalt, maar er zit wel verbetering in t.o.v. lylatwars, met adentures kan ik hem niet echt vergelijken omdat de manier van spelen heel anders ligt. Het uitstappen uit een voertuig vind ik trouwens heel goed bedacht, maar het lopen en schieten kan beter.
offline Quint
20 juni 2005 15:07 | #407801
Ik ben Batman
Tja, ik vond dit juist leuker dan Lylatwars in die vliegtuigjes
offline Gebruiker 5930
16 juli 2005 13:24 | #419028
Senior Member
Is de game lang?
offline wouter_vandijk
16 juli 2005 15:31 | #419073
Forum Legend
Uurtje of 15.
offline Quint
16 juli 2005 15:33 | #419074
Ik ben Batman
Jah, zoiets ja.
offline Mike7
17 juli 2005 13:18 | #419338
Forum Legend
Review is heel goed Very Happy

Ik vond het dan een iets minder spel, maar ja ik ben nu eenmaal verwend denk ik Razz
offline N.Frufo
18 juli 2005 12:50 | #419703
Emperor
Ik wil niet gemeen zijn Lid Quint maar ik heb Starfox Adventures pas verkocht ik snapt het niet hoor er komt een schip op het begin maar ik kan niet doorvliegen voorbij dat schip.
offline Gebruiker 5930
20 juli 2005 14:44 | #420725
Senior Member
Lid ( Hahaha )N.frufo Kijk op www.gamefaqs.com
Verder, ken je me nog?
Van ING, je bent een legende frufo.
offline N.Frufo
20 juli 2005 15:31 | #420750
Emperor
Lid ( Hahaha )N.frufo Kijk op www.gamefaqs.com
Verder, ken je me nog?
Van ING, je bent een legende frufo.

gepost door: pivu0 op Woensdag 20 juli 2005 14:44

Ja Lid pivu ik ken jou nog je bent nieuw hier?
Ik ben inderdaad ook op Insidegamer gezeten.
Nog bedankt voor die informatie maar ik denk dat ik dit spelletje niet meer aan neem.

laatste bewerking: Woensdag 20 juli 2005 15:33
offline Quint
29 juli 2005 18:46 | #423900
Ik ben Batman
@Lid N.Fruto

Haha. Dat schip moet je raken op de voorkant.......tegen die grote dinosaurus zijn kop aan Wink . Als je hem even een paar keer raakt ben je er al voorbij.....Dit waren de 1e 10 secondes van de game en je zat daar al vast Weird ?

laatste bewerking: Vrijdag 29 juli 2005 18:47
offline Quint
11 mei 2015 14:19 | #784075
Ik ben Batman
Goeie review Quint, ga zo door Biertje? !
offline Elm
12 mei 2015 02:57 | #784131
Forum Myth

Leukste stukje uit Adventures.
You don't have enough... SCARABS!!!
offline Hyrule-Warrior
15 mei 2015 12:08 | #784377
Emperor
@ Elm
Kan niet wachten op Starfox WiiU