ForumAlgemeenActualiteiten & Sport ‹ 10% van de Nederlanders racistisch

offline Mike7
03 juni 2006 14:32 | #537475
Forum Legend
DEN HAAG - Een op de tien Nederlanders is racistisch. Zij voelen zich superieur aan allochtonen en vinden dat Nederlanders zich niet moeten mengen met andere nationaliteiten. Ruim een kwart van de bevolking is zeer negatief over allochtonen. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction onder 1020 Nederlanders. De GPD-bladen publiceerden de cijfers zaterdag.

De groep van 10 procent komt openlijk uit voor zijn racistische denkbeelden. Ze menen dat Nederlanders intelligenter zijn dan allochtonen.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat de helft van de Nederlanders een afkeer heeft van moslims. Ze zijn bang voor de invloed van deze groep op de Nederlandse samenleving. Volgens 43 procent staat de islam niet voor vrede. Bijna twee derde van de ondervraagden vindt de religie onverenigbaar met het moderne leven in Europa.

Gespannen

Ongeveer driekwart (73 procent) van de Nederlanders is niet racistisch en veruit de meeste zijn voor een multiculturele samenleving. Bijna 80 procent van de ondervraagden noemt de situatie tussen de verschillende culturen 'gespannen'. Ze erkennen dat racisme in ons land voorkomt, volgens twee derde zelfs op grote schaal. Tachtig procent van de ondervraagden concludeert dat racisme de afgelopen jaren is toegenomen.

Zeer schokkend

Directeur Ilhan Akel van het Nederlands Centrum Buitenlanders (NCB) noemt de uitkomst van het onderzoek "zeer schokkend". "Dit zorgt voor grote sociale spanningen." Toch is Akel niet echt verbaasd over de uitslag van het onderzoek. "De verharding in de maatschappij is al vijf jaar gaande. Het huidige kabinet, en met name het beleid van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie), is daar mede verantwoordelijk voor." Het NCB is een landelijke organisatie die zich inzet voor de verbetering van de positie van minderheden in Nederland.

Minister Rita Verdonk wilde zaterdag niet reageren, zo liet zij via haar woordvoerder weten. Ze wacht op een rapport van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR). Op dat rapport over racisme in Nederland zal ze reageren, aldus de woordvoerder.

Bron: Nu.nl

Hoe denken jullie erover? Hebben jullie zelf ook gemengde gevoelens over de multiculturele samenlevening? Ben jij zelf lichtelijk racistisch? Of ben je juist voor een multiculturele samenleving? Moeten wij en/of allochtonen zich zorgen gaan maken?

offline Rubje
03 juni 2006 14:34 | #537478
Forum Legend
lichtelijk ras racistisch, maar is ook niet gek als je ziet wat ik mee gemaakt heb. Maar dat ga ik niet aan de grote klok hangen Smile .
offline E-J
03 juni 2006 14:35 | #537479
Forum King
Ik hou wel van al die buitenlanders hier. Brengt veel goede dingen mee, je leert andere gebruiken en tradities en natuurlijk ook andere eetgewoontes Yummy
offline link_mario
03 juni 2006 14:36 | #537480
Paladin
lichtelijk ras racistisch, maar is ook niet gek als je ziet wat ik mee gemaakt heb. Maar dat ga ik niet aan de grote klok hangen Smile .

gepost door: Rubje op Zaterdag 03 juni 2006 14:34

Idd, dat was zeker niet niks als ik het verhaal hoorde. Zelf ben ik ook redelijk rasistsich, en dat is gezien MIJN aard ook niet verwonderlijk(verhaal kort makend: Ik voelde me niet meer veilig op m'n club, net zoals alle andere "blanke", omdat het elke keer zo ongeveer knokken was, ze wachtte je gewoon op, ze zeiden ook van je bent blank dus ik zal maar weggaan. Ben ik blij dat die in de slechtste buurt van ehv wonen, en ik een wijk verder Smile Dat soort volk hoef ik niet! )
offline cropknox
03 juni 2006 14:38 | #537482
Emperor
ik denk dat het wel meer dan 10% is dat racistisch is, ze geven het alleen niet toe, ze zijn er zichzelf niet echt van bewust.

zelf hoor ik iig niet bij die 10%
en ik vind het ook erg triest dat zoveel mensen racistisch zijn.
offline Nik0s
03 juni 2006 14:49 | #537485
Forum King
Niet raar als 90% van de Nederlanders allochtoon is Omnomnom

Mensen die racistisch zijn hebben vaak niets tegen "het zwarte ras", denk ik, maar tegen moslims. Dit wordt alleen maar versterkt door terrorisme en dan denken mensen al gauw dat alle Islamieten gevaarlijk zijn.

laatste bewerking: Zaterdag 03 juni 2006 14:53
offline smash master
03 juni 2006 14:50 | #537488
Forum Legend
naja, van sommige mensen is het begrijpelijk dat ze racistisch zijn, maar om dat dan meteen over de gehele buitenlandse bevolking te doen....

En ook een deel is het gewoon omdat de ouders het waren, en dat gewoon geindoctrineerd hebben gekregen...
offline Mit the Kid
03 juni 2006 14:51 | #537489
Member
Ik ben zelf kwart surinaams, kwart indonesisch en half nederlands (limburgs). Ik ben niet rascistisch, maar tjah.. jullie mogen mij wel toch? Smoking
offline dildi
03 juni 2006 14:56 | #537492
Forum Addict
Ik heb het niet echt op de allochtonen,moslims en marokkaanse jeugd...

Na zoveel keer ruzie en dingen met ze gehad te hebben heb ik een soort afkeer voor ze... sorry Blush
offline Metroid-Mark
03 juni 2006 14:58 | #537493
Routinier
Ik hou wel van al die buitenlanders hier. Brengt veel goede dingen mee, je leert andere gebruiken en tradities en natuurlijk ook andere eetgewoontes Yummy

gepost door: E-J op Zaterdag 03 juni 2006 14:35

Inderdaad de meeste buitenlanders zijn vet gastvriendelijk enzo.
Dat kan je van de meeste Nederlanders niet zeggen.
offline Johan
03 juni 2006 14:59 | #537494
Forum Quint
Iedereen is racistisch, als je zegt dat je het niet bent dan ben je of hypocriet of een schijnheilig boontje.
offline dildi
03 juni 2006 14:59 | #537495
Forum Addict

gepost door: Metroid-Mark op Zaterdag 03 juni 2006 14:58

Tja maar ik heb ook wel eens gehad dat ze je tegelijkertijd keihard naaien... Ik trap er niet meer in | Mad
offline Mike7
03 juni 2006 15:01 | #537496
Forum Legend
Iedereen is racistisch, als je zegt dat je het niet bent dan ben je of hypocriet of een schijnheilig boontje.

gepost door: Johan op Zaterdag 03 juni 2006 14:59

Zit wat in, maar de een is het veel erger dan de ander. Sommigen zijn het nauwlijks en kijken niet direct waar je vandaan komt enzo. En andere weer wel.
offline Johan
03 juni 2006 15:03 | #537497
Forum Quint

Zit wat in, maar de een is het veel erger dan de ander. Sommigen zijn het nauwlijks en kijken niet direct waar je vandaan komt enzo. En andere weer wel.

gepost door: Mike op Zaterdag 03 juni 2006 15:01

Tuurlijk, maar dat heb je met alles. En je bent niet alleen racistisch als je op een kleurtje kijkt, maar ook als je Gothics of Gabbers verafschuwt.
offline Joost
03 juni 2006 15:09 | #537500
Il Principe
Ik hou van negers, maar moslims bekijk ik stiekem met argusogen. Natuurlijk, als ik bijvoorbeeld een mocro tegenkom die heel aardig is, dan beoordeel ik hem niet op het feit dat hij mocro is. Maar toch, dat soort mensen an sich hou ik gewoon niet zo van.

@Johan
Gabbers of gothics verafschuwen valt niet onder racisme. Smile
offline Gebruiker 3181
03 juni 2006 15:19 | #537501
Knight
Hoe noem je dat dan Joost? Dat onderscheid maken tussen lifestyle?

Zelf kan ik niet zeggen dat ik niet racistisch ben... Ik zal het alleen (publiekelijk) nooit openbaren. Het zit in de (huidige) mens om anderen snel raar te vinden; ik vind mensen niet echt snel raar, maar helaas voel ik me meestal wel wat veiliger als ik een groepje blanken zie dan wanneer het groepje uit zwarte mensen bestaat.

Overigens heb ik heel wat 'gekleurde' vrienden en kenissen en ik zou ze absoluut niet als minderen beschouwen. Ik weet niet wat het is, maar toch kan ik denk ik niet zeggen dat ik niet racistisch ben...
offline G-Pjube
03 juni 2006 15:20 | #537502
Forum God

gepost door: Metroid-Mark op Zaterdag 03 juni 2006 14:58

Precies. Nederlanders kunnen vaak een heleboel leren van de buitenlanders. Als ik bij een buitenlandse vriend kom krijg ik gelijk eten en drinken wat ik wil en heel erg vriendelijk dat die mensen zijn. Bij een Nederlands iemand vragen ze hooguit of je één(!) snoepje wilt en vervolgens wacht je terwijl het ouderlijk gezag zich verder niet bemoeit met je. Natuurlijk heb je zo uitzonderingen, maar over het algemeen zijn Nederlanders ontzettend gierig.

@AlltC, dat noemen we discriminatie.

laatste bewerking: Zaterdag 03 juni 2006 15:21

laatste bewerking: Zaterdag 03 juni 2006 15:22
offline Xaria
03 juni 2006 15:25 | #537504
Forum God
Wat ik dan wel weer schokend vond is dat 17% van de ondervraagde Franse haate... oid 8o

Crying
offline wibraman
03 juni 2006 15:27 | #537505
Emperor

Sorry, maar ik ben naar mijn idee geen racist. Ik praat haat niet een ander in thema van racisme, hetzij wit, hetzij zwart of hetzij gothic, hetzij skater.

Nee als ik iemand haat, dan is het omdat hoe die persoon is, of hoe die persoon doet, of om wat die persoon mij heeft aangedaan.

Dan ben ik maar een heilig boontje, en het maakt me geen scheet uit of ik een bruine of een witte boon ben Omnomnom
offline KingMario
03 juni 2006 15:29 | #537507
Emperor
Robberto!!! /wave @ Mike.
offline Stokkie
03 juni 2006 15:43 | #537515
Emperor
Ik kan wel gaan klagen over buitenlanders, maar ik heb nog geen last van ze gehad.
offline Gebruiker 3181
03 juni 2006 15:57 | #537516
Knight
@ G-Pjube, owjah. Duh... Blush Het was een zware nacht ^^
offline metroid hunter
03 juni 2006 16:00 | #537517
Emperor
10 % maaar :rolleyes:
ik dacht 90 % op zen misnt of woon ik in verkeerde buurt??.......
offline Michiel
03 juni 2006 16:10 | #537522
The Eye in the Sky
Mja, ik woon dus aan de bovenkant van Nieuwegein, vlak bij Kanaleneiland en wijken als Lunetten en Lombok. Hoewel ik niet meteen alle buitenlanders over een kam wil scheren betrap ik mij vaak op 'racistische' gedachtes wanneer er weer een groep Turkse/Marokkaanse jongeren in de tram stapt.

Ze zijn áltijd luidruchtig, gaan dan meisjes lastig vallen en zijn vaak ongeschoold. Het ís statistisch ook zo dat allochtonen minder goed opgeleid zijn en een lager IQ hebben. Of dit nou onder het kopje racistisch valt, ik weet het niet, ik zie het eerder als de waarheid. En dan bedoel ik niet zozeer dat het blanke volk superieur is, dat is natuurlijk bullshit, maar dat allochtone jongeren over het algemeen een last voor de maatschappij zijn, veel crimineler zijn en geen normen en waarden hanteren zoals wij wel doen.

Ik leg de nadruk dan ook op jongeren, want vrouwelijke allochtonen staan in een veel beter daglicht bij mij en ouderen zijn imo ook respectvol naar de buitenwereld toe. Dat het hen de capaciteit ontbreekt om de Westerse cultuur op een goede manier te interpreteren en te integreren is weer iets heel anders.

Nee racistisch ben ik niet, wel beschik ik over een paar (gezonde) vooroordelen.
offline wibraman
03 juni 2006 16:16 | #537525
Emperor
Mja, ik woon dus aan de bovenkant van Nieuwegein, vlak bij Kanaleneiland en wijken als Lunetten en Lombok. Hoewel ik niet meteen alle buitenlanders over een kam wil scheren betrap ik mij vaak op 'racistische' gedachtes wanneer er weer een groep Turkse/Marokkaanse jongeren in de tram stapt.

Ze zijn áltijd luidruchtig, gaan dan meisjes lastig vallen en zijn vaak ongeschoold. Het ís statistisch ook zo dat allochtonen minder goed opgeleid zijn en een lager IQ hebben. Of dit nou onder het kopje racistisch valt, ik weet het niet, ik zie het eerder als de waarheid. En dan bedoel ik niet zozeer dat het blanke volk superieur is, dat is natuurlijk bullshit, maar dat allochtone jongeren over het algemeen een last voor de maatschappij zijn, veel crimineler zijn en geen normen en waarden hanteren zoals wij wel doen.

Ik leg de nadruk dan ook op jongeren, want vrouwelijke allochtonen staan in een veel beter daglicht bij mij en ouderen zijn imo ook respectvol naar de buitenwereld toe. Dat het hen de capaciteit ontbreekt om de Westerse cultuur op een goede manier te interpreteren en te integreren is weer iets heel anders.

Nee racistisch ben ik niet, wel beschik ik over een paar (gezonde) vooroordelen.

gepost door: Michiel op Zaterdag 03 juni 2006 16:10

Als iemand vooroordelen over je hebt ga jij jezelf al snel naar die vooroordelen gedragen. Zolang wij geen respect voor hen kunnen opbrengen zullen wij ook geen respect van hen krijgen.