ForumAlgemeenActualiteiten & Sport ‹ Tweede Kamerverkiezingen 2006

Tweede Kamerverkiezingen 2006

CDA (11%)

PvdA (15%)

VVD (20%)

SP (23%)

GroenLinks (11%)

D66 (3%)

ChristenUnie (2%)

SGP (0%)

Een andere, kleine(-re) partij (15%)

Totaal aantal stemmen: 65
offline Michiel
23 november 2006 14:21 | #576104
The Eye in the Sky
Óf je hebt dan pas in de gaten dat die enorm hoge belastingen voor ondernemers en bedrijven enerzijds en die hoge uitkeringen, progressiefe hypotheekrente-aftrek en allemaal dat soort fratsen alleen maar averechts werken.

De linkse partijen houden een illusie voor dat ingrijpen in de markt en zodoende opkomen voor de zwakkeren ook echt tot meer welvaart lijdt.

Dat mijn oudjes wat meer belasting moeten betalen vind ik écht niet erg hoor, die grens van €100.000 vind ik prima gezet. Maar nivellering en progressief beleid lijden vaak tot een slecht ondernemingsklimaat, minder vraag op de arbeidsmarkt en dús weer tot meer uitkeringen. Ga je die vervolgens weer verhogen dan krijg je een enórme kostenpost bij de overheid die vervolgens weer minder goed gedekt kan worden doordat de verhouding werkenden:pensioengerechtigden totaal anders wordt en dus niet goed te betalen is.

Laat de markt z'n ding nou maar doen, en dit zie ik het meest terug in de VVD.

*Edit: Helaas zijn er geen linkse stemmers hier die er wat op willen zeggen. Weird

laatste bewerking: Donderdag 23 november 2006 15:19
offline Johannes
23 november 2006 14:38 | #576106
Forum Myth
Óf je hebt dan pas in de gaten dat die enorm hoge belastingen voor ondernemers en bedrijven enerzijds en die hoge uitkeringen, progressiefe hypotheekrente-aftrek en allemaal dat soort fratsen alleen maar averechts werken.

De linkse partijen houden een illusie voor dat ingrijpen in de markt en zodoende opkomen voor de zwakkeren ook echt tot meer welvaart lijdt.

Dat mijn oudjes wat meer belasting moeten betalen vind ik écht niet erg hoor, die grens van €100.000 vind ik prima gezet. Maar nivellering en progressief beleid lijden vaak tot een slecht ondernemingsklimaat, minder vraag op de arbeidsmarkt en dús weer tot meer uitkeringen. Ga je die vervolgens weer verhogen dan krijg je een enórme kostenpost bij de overheid die vervolgens weer minder goed gedekt kan worden doordat de verhouding werkenden:pensioengerechtigden totaal anders wordt en dus niet goed te betalen is.

gepost door: Michiel op Donderdag 23 november 2006 14:21

Idd! Als je wilt dat de economie zoals ie nu is stabiliseert of zelfs aansterkt, moet je niet de macht daarover bij de linkse partijen leggen. VVD is de juiste partij daarvoor. Dat is o.a. de reden waarom ik op VVD heb gestemd. Verlies had ik wel zien aan komen en ook dat het de 4de partij van Nederland zou worden, maar toch wel jammer. Hoop nog dat op de één of andere manier CDA en VVD toch nog met één of twee andere partijen in de coalitie komen, zodat het huidige beleid enigzins nog kan worden doorgevoerd.

En dan die Bos nog Hilarious Iets van "Nee tegen koude en kille beleid van CDA en VVD," slaat echt nergens op. Dat de SP dat kan zeggen is terecht, maar Woutertje heeft geen recht van spreken. Hij verliest immers 10 zetels Hahaha
offline Jasper
23 november 2006 14:44 | #576108
Forum God
ongelooflijk
Wilders, werkelijk onbeschaamd die man, wat een kortzichtigheid al zijn stemmers zeg, ze doen net of het hier krioelt van de extreme moslims. Dit is toch geen hoofdreden om op een partij te stemmen?!

Er bestaat ook zoiets als zorg en onderwijs, en economie Weird
offline aXXis
23 november 2006 14:47 | #576109
Emperor
Wilders 9 zetels Worship
offline cropknox
23 november 2006 15:40 | #576123
Emperor
dit zal een moeilijke formatie worden, waar de sleutelrol bij cda zal liggen denk ik.

ik ben het overigens niet eens met het vrije markt idee, dat zorgt juist voor grotere verschillen tussen arm en rijk.
natuurlijk is het niet slecht als er verschillen tussen arm en rijk zijn, maar er moet wel een beetje ballans zijn.

ik vind trouwens geen een van de partijen echt goed, mijn ideale partij zou bestaan uit een stukje groenlinks, een stukje d66 en een stukje cddp.
offline Guybrush
23 november 2006 15:46 | #576124
Forum Myth

Ondertussen komen ze met een integratiebeleid dat totaal in strijd is met de uitdrukking "laat de markt nu maar z'n ding doen".

Het beleid van de VVD heeft de economie trouwens ook geen moer geholpen de afgelopen vier jaar.

Het principe dat ik geleerd heb is dat je moet sparen als het goed gaat en investeren als het slecht gaat.
VVD+CDA hebben de laatste jaren weer lekker beknibbelt tijdens de laagconjuctuur. (Wow, een positieve begroting, en dan kloppen ze zichzelf weer op de borst dat ze de economie er weer bovenop hebben geholpen | Mad )
En nu krijg je naar alle waarschijnlijkheid een links kabinet en die gaan weer lekker uitgeven nu het hoogconjuctuur is...

Het is allemaal kortetermijnpolitiek.
offline Michiel
23 november 2006 16:05 | #576125
The Eye in the Sky

Het principe dat ik geleerd heb is dat je moet sparen als het goed gaat en investeren als het slecht gaat.
VVD+CDA hebben de laatste jaren weer lekker beknibbelt tijdens de laagconjuctuur. (Wow, een positieve begroting, en dan kloppen ze zichzelf weer op de borst dat ze de economie er weer bovenop hebben geholpen | Mad )
En nu krijg je naar alle waarschijnlijkheid een links kabinet en die gaan weer lekker uitgeven nu het hoogconjuctuur is...

Het is allemaal kortetermijnpolitiek.

gepost door: Guybrush op Donderdag 23 november 2006 15:46
Helaas heeft Brussel nogal wat restricties opgelegd als het gaat om uitgeven tijdens een recessie. Overigens zijn volgens mij een hoop besparingen toegepast vanwege de sterke vergrijzing, iets wat je simpelweg niet op kan lossen door te investeren.

Over het integratiebeleid weet ik te weinig om een goed oordeel te vellen, wordt vaak overschaduwd door bijvoorbeeld de schipholbrand. En er wordt geroepen over dat "26.000 generaal pardon" terwijl het er niet eens meer 26.000 zijn. Weird Je moet imo ook een streng integratiebeleid hebben, selectie aan de poort, maar dan wel goede, persoonlijke selectie en niet alles op de regeltjes gooien. Ik denk dat Verdonk daar sterk in de fout is gegaan, beste voorbeeld is nog wel Hirsi Ali. Maar nogmaals, weet ik te weinig vanaf.

laatste bewerking: Donderdag 23 november 2006 16:06
offline Guybrush
23 november 2006 16:32 | #576131
Forum Myth
Helaas heeft Brussel nogal wat restricties opgelegd als het gaat om uitgeven tijdens een recessie. Overigens zijn volgens mij een hoop besparingen toegepast vanwege de sterke vergrijzing, iets wat je simpelweg niet op kan lossen door te investeren.

gepost door: Michiel op Donderdag 23 november 2006 16:05

Maar dan nog, roepen dat de besparingen van de VVD de economie er bovenop hebben geholpen is complete onzin in mijn oren.

En wie volgt de Brusselse regels op? Aan wie moet Nederland verantwoording afleggen als het daar niet aan houdt? Aan Frankrijk, GB, Duitsland en Italië? Hilarious

Ze besparen inderdaad op de senioren, maar ze zijn wel de eersten die roepen dat ze niet zullen tornen aan de AOW.

De VVD is gewoon een inconsequente partij. Als de VVD echt liberaal waren geweest had ik wellicht ook op ze gestemd.
offline Michiel
23 november 2006 16:40 | #576136
The Eye in the Sky

gepost door: Michiel op Donderdag 23 november 2006 16:05

Maar dan nog, roepen dat de besparingen van de VVD de economie er bovenop hebben geholpen is complete onzin in mijn oren.

En wie volgt de Brusselse regels op? Aan wie moet Nederland verantwoording afleggen als het daar niet aan houdt? Aan Frankrijk, GB, Duitsland en Italië? Hilarious

Ze besparen inderdaad op de senioren, maar ze zijn wel de eersten die roepen dat ze niet zullen tornen aan de AOW.

De VVD is gewoon een inconsequente partij. Als de VVD echt liberaal waren geweest had ik wellicht ook op ze gestemd.

gepost door: Guybrush op Donderdag 23 november 2006 16:32
Het begrotingsbeleid van de EU is heel goed voor te stellen, gaat wel om een stabiele Euro. GB heeft daar weinig mee te maken, is nog Pond, dus dat sowieso niet. Wink Frankrijk en Duitsland houden zich er inderdaad niet aan maar betekent toch niet dat Nederland dat niet hoeft te doen?

En je kan zeggen wat je wil, maar als je dan toch een liberale partij moet noemen komt VVD daar het dichts bij in de buurt. Puur liberaal past inderdaad niet in het Nederlandse politieke stelsel, we zijn altijd een sociaal landje geweest, en dus is het logisch dat de VVD daar ergens tussenin gaat zitten. En over inconsequentie spreken lijkt me nogal voorbarig, of heb je alle uitgaven en moties van de afgelopen kabinetsperiodes waarin de VVD zat met elkaar vergeleken?

Ik vind de VVD ook niet de ideale partij, maar de ideale partij bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Maar hij komt er wel het dichtste in de buurt imo, zeker op economisch beleid. Want wie is er dan verantwoordelijk voor de stijging van Nederland met 3 plaatsen op de welvaartslijst? Het CDA of D66? Yummy
offline zorgus
23 november 2006 16:52 | #576138
Talent
ik kan wettelijk nog niet stemmen, maar als ik het kon zou ik op het cda hebben gestemd, omdat ik vind dat ze het de afgelopen jaren het goed gedaan hebben en me de ideeen van andere partijen niet allemaal aanstaan.
offline Guybrush
23 november 2006 17:30 | #576148
Forum Myth
Het begrotingsbeleid van de EU is heel goed voor te stellen, gaat wel om een stabiele Euro. GB heeft daar weinig mee te maken, is nog Pond, dus dat sowieso niet. Wink Frankrijk en Duitsland houden zich er inderdaad niet aan maar betekent toch niet dat Nederland dat niet hoeft te doen?
Ik dacht dat GB zich ook aan die regel moest houden. Blush
Anyway, natuurlijk hoeft Nederland zich daar niet aan te houden. Regels gelden wat mij betreft voor de hele EU, niet voor de hele EU behalve de machtigste landen. Het is kiezen of delen. Of iedereen doet het, of niemand hoeft het te doen.
De meeste landen zijn alleen proEU als het ze wat oplevert, zodra er ingeleverd moet worden is de EU ineens niet meer belangrijk. Nederland hoeft zich wat mij betreft niet veel toegevelijker op te stellen dan de andere landen.

En je kan zeggen wat je wil, maar als je dan toch een liberale partij moet noemen komt VVD daar het dichts bij in de buurt. Puur liberaal past inderdaad niet in het Nederlandse politieke stelsel, we zijn altijd een sociaal landje geweest, en dus is het logisch dat de VVD daar ergens tussenin gaat zitten. En over inconsequentie spreken lijkt me nogal voorbarig, of heb je alle uitgaven en moties van de afgelopen kabinetsperiodes waarin de VVD zat met elkaar vergeleken?
Dat is natuurlijk onzin, ik kan de VVD best inconsequent vinden zonder alles wat de VVD ooit heeft gedaan te weten. Als jij er werkelijk zo over denkt doe je er goed aan om zelf ook nooit meer ergens een mening over te hebben.
Een liberaler VVD betekent wat mij betreft niet alleen dat de VVD minder links moet worden. Ook minder rechts op bepaalde punten.
Dus geen:
-gratis kinderopvang
-de hypotheekrente steunen zoals die nu is
-strenger integratie beleid

Maar dat is natuurlijk puur je rechtse achterban tevreden houden.

Ik vind de VVD ook niet de ideale partij, maar de ideale partij bestaat niet en zal ook nooit bestaan. Maar hij komt er wel het dichtste in de buurt imo, zeker op economisch beleid. Want wie is er dan verantwoordelijk voor de stijging van Nederland met 3 plaatsen op de welvaartslijst? Het CDA of D66? Yummy
Geen van de drie toch? Holy
gepost door: Michiel op Donderdag 23 november 2006 16:40
offline Niels
04 januari 2007 00:34 | #581718
Forum Legend
Applausje voor iedereen die een links kabinet wilde. Dankzij jullie straks geen homohuwelijken, abortussen en euthanasie-plegingen meer. Ik ben blij dat wij Nederlanders dan weer helemaal niks over onzelf te zeggen hebben.

offline Xaria
04 januari 2007 02:53 | #581725
Forum God
Links is voor mij, SP, GL en maybe PvdA... voor zover ik weet zijn die 100% voor Abortus en Homohuwelijk...
Dus donno wat je nou weer loopt te ijlen maar goed.
offline Niels
04 januari 2007 11:46 | #581736
Forum Legend
Zonder een linkse meerderheid was de formatie nooit begonnen met CU. Dank je wel.
offline Michiel
04 januari 2007 13:06 | #581741
The Eye in the Sky
Het was inderdaad naïef om te denken dat SP en Groenlinks überhaupt wilden schikken om met CDA samen te werken. Jantje vindt kritiek leveren veelste makkelijk en tja, opositie voeren is nou eenmaal een stuk makkelijker.

Het is gewoon jammer dat we niet weten wat we willen. De extremen (Wilders en SP) werden vorig jaar massaal beloond omdat men "ontevreden" was, zij het over buitenlanders of armoede. (...) Beetje ironisch dat je imo dan juist níet op die extremen moet stemmen, maar goed. Clown

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Aan de euthenasie en het homo-huwelijk gaat heus niet veel veranderen. Natuurlijk wel als het aan die GristenUnie ligt, maar dat zijn dingen waar Balk en Bos écht niet te veel mee in gaan leveren. Ik denk dat Dré'tje en z'n partij een soort D66 gaan worden. 'Mee regeren om een verschil te maken', maar dat uiteindelijk niet kunnen doen.
offline Niels
04 januari 2007 13:12 | #581743
Forum Legend
Tuurlijk zal er niks mee gebeuren en zullen die dingen intact blijven. Maar dat zoiets überhaupt mee gaat regeren, daar wil ik iedereen even voor bedanken. Constant roepen dat Wilders of weet ik veel wie een pleefiguur slaat, om vervolgens de CU in de regering te krijgen.

offline cropknox
04 januari 2007 13:59 | #581748
Emperor
ach zo slecht is de christenunie nog niet.
op gemeentelijk nivo zijn ze vaak de meest sociale partij.
en jullie weten zelf ook wel dat homohuwelijk, arbortus of euthanasie nooit zomaar verboden gaat worden.
ik vind de christenunie een vrij logische optie.
sp is gewoon niet in staat om in het kabinet te komen zolang ze samen moeten werken met cda.
teminste op dit moment, kan best dat over 8 jaar bijv. de cda weer een stuk linkser is geworden.
het beste zo mij een minderheids kabinet lijken met pvda, groenlinks en sp.