ForumAlgemeenOff-topic ‹ Eindexamen 2007-2016

offline Nathan
08 juli 2016 19:32 | #805812
Legende in opleiding
De mondelingen zitten er op en ik ben geslaagd! M'n VWO-papiertje is binnen.

Onze school doet mondelinge examens in plaats van schoolexamens door de jaren heen. Trust me: deze sessies van een uur (20 minuten voorbereiden en dan 40 minuten examen) zijn veeeeel zwaarder dan het gemiddelde schoolonderzoek. Als je dan ook nog eens voor een deel het verkeerde leert, dan moet je niet gek opkijken van een 4 voor wiskunde D (dat onderdeel was 1/5e van het cijfer... Mad ), maar verder een mooie lijst! Very Happy

Cheers iedereen! Biertje?
offline Jmaster
08 juli 2016 19:37 | #805813
Forum King
Netjes man! Very Happy Maareh, mag ik vragen wat ik me voor moet stellen bij een mondeling examen wiskunde?
offline Volleybaas
08 juli 2016 20:12 | #805814
N1 Smash Bros. Champion 2018
Gefeliciteerd boys!
offline Nathan
08 juli 2016 20:34 | #805815
Legende in opleiding
Gepost door Jmaster op 08 juli 2016 19:37 | #805813
Netjes man! Very Happy Maareh, mag ik vragen wat ik me voor moet stellen bij een mondeling examen wiskunde?

Eerst krijg je een casus. Dat is een stensel met een tekst en bijbehorende opdrachten die je moet maken in een apart voorbereidingslokaal. Dit duurt 20-25 minuten. Daarna ga je naar het lokaal waar twee mondelinge examinatoren zitten. De een stelt in principe de vragen, de andere maakt notities (en zit dus eigenlijk de hele tijd te schrijven; af en toe stelt deze ook vragen, maar dit is zeldzaam).

Vervolgens wordt de casus besproken. Dit duurt ongeveer 10 minuten. De opdrachten worden langsgegaan en je laat zien hoe je dingen hebt berekend en hoe je daar op komt. Daarna moet je een presentatie geven over een onderwerp naar keuze (althans, dat was zo tot vorig jaar...kwam ik een dag voor mijn examen Wiskunde D achter wellfuck.gif). In deze presentatie moet je een stukje uitleg, onderzoek en/of geschiedenis leveren over een onderwerp met betrekking op het vak. Voorbeelden zijn complexe getallen of voortgezette integraalrekening, maar ook kleinere onderwerpen als Lissajousfiguren mogen worden besproken. (Althans, dit mocht tot en met vorig jaar... :/) Vervolgens worden daar vragen over gesteld, die dus best diep ingaan op dat onderwerp. Het is meer dan een reproductie-oefening, er worden vragen gesteld die echt dieper in de stof gaan. De rest van de tijd wordt besteed aan wiskundige problemen die de examinatoren voorstellen, met betrekking op de onderwerpen uit de lesstof.

De kern van dit onderdeel is eigenlijk inzicht testen. Dingetjes worden veranderd, er worden meer theoretische vragen gesteld, het kan zijn dat je een ingewikkelde formule krijgt die je ineens ergens voor moet gebruiken en moet combineren met de kennis die je als het goed is al hebt. Dat soort dingen. Maar doordat het 'live' is met examinatoren, voel je (ik iig) de tijdsdruk extra hard... Mad
offline Wesleye98
08 juli 2016 23:23 | #805823
Member
Klinkt erg lastig, maar je hebt het geflikt. Gefeliciteerd, kerel! Geniet nu van een welverdiende vakantie!
offline Neslihan
29 mei 2018 16:25 | #827402
Newbie
@MarioKarter: Ik beantwoord je vraag hier wel speciaal voor Masterswordish. Holy

Ik deed examen in wiskunde b, Engels, Latijn, Scheikunde, Nederlands, biologie, Grieks en natuurkunde. Jij?
offline Masterswordish
31 mei 2018 20:39 | #827445
Forum Myth
Het wordt gewaardeerd Neslihan Yummy