ForumGamesOverige platformen ‹ Sony PlayStation Vita

offline test
27 januari 2011 13:35 | #694253
Routinier
Sony heeft vanochtend vroeg in Japan de NGP, Next Generation Portable, aangekondigd. Dit apparaat is de langverwachte PSP2 en zal dus de codenaam NGP dragen. Het apparaat bevat onder andere 'dual thumbsticks' en een 5 inch OLED-scherm. De NGP moet later dit jaar nog uitkomen.

110127_134374_NGP7
110127_134374_NGP3
110127_134374_NGP4
110127_134374_NGP6
110127_134374_NGP5

CPU
ARM CortexTM-A9 core (4 core)
GPU
SGX543MP4+
External Dimensions
Approx. 182.0 x 18.6 x 83.5mm (width x height x depth) (tentative, excludes largest projection)
Screen
5 inches (16 Yummy ), 960 x 544, Approx. 16 million colors, OLED
(Touch screen)
Multi-touch screen (capacitive type)
Rear touch pad
Multi-touch pad (capacitive type)
Cameras
Front camera, Rear camera
Sound
Built-in stereo speakers
Built-in microphone
Sensors
Six-axis motion sensing system (three-axis gyroscope, three-axis accelerometer), Three-axis electronic compass
Wi-Fi location service support
Keys / Switches
PS button
Power button
Directional buttons (Up/Down/Right/Left)
Action buttons (Triangle, Circle, Cross, Square)
Shoulder buttons (Right/Left)
Right stick, Left stick
START button, SELECT button
Volume buttons (+/-)
Wireless communications
Mobile network connectivity (3G)
IEEE 802.11b/g/n (n = 1×1)(Wi-Fi) (Infrastructure mode/Ad-hoc mode)
Bluetooth 2.1+EDR ?A2DP/AVRCP/HSP?

Tijdens de presentatie van de NGP in Tokyo werd nog niks verteld over de batterijduur van de handheld van Sony. Eurogamer heeft echter een bron weten te vinden die stelt dat de batterijduur ongeveer vier tot vijf uur zal zijn, in tegenstelling tot de acht tot negen uur die Sony voor ogen had bij de ontwikkeling van het apparaat. Sony zal binnenkort zelf aangeven wat de batterijduur zal zijn.
bron: games.fok.nl

De rivaal van de 3DS dus! Wat denken jullie? De graphics zullen zeker beter zijn dan de 3DS, aangezien de NGP de kracht heeft van een PS3. Maar prijzen worden geschat tussen de 400 en 500 euro, wat ik zelf echt belachelijk veel vind!
En natuurlijk.. geen 3D =(
Laatst bewerkt: 07 juni 2011 13:53
offline Jack the Flipperkast
27 januari 2011 14:04 | #694256
Forum King
geen 3D is instant fail. Grootste pluspunt: twee thumbsticks: Smile ). Spellen zijn ineens speelbaar.
offline Zmaster
27 januari 2011 14:10 | #694257
Knight
3D voegt helemaal niets toe dus dat boeit me niet. De prijs zal wel belachelijk hoog worden idd Bye .
online The_Gamer
27 januari 2011 14:12 | #694258
Administrator
Ik ben blij met dit design. UMD is gelukkig vervangen door cartridges, en gelukkig is het niet alleen een touch screen. Verder ziet het eruit alsof hij wat lekkerder vasthoudt dan de PSP. En de graphics zijn geweldig!
offline Quint
27 januari 2011 15:47 | #694264
Ik ben Batman
geen 3D is instant fail.

Wait, whut? 3D is enkel een gimmick, de games veranderen er totaal niet door.
offline Michiel
27 januari 2011 16:02 | #694268
The Eye in the Sky
Ik ben blij met dit design. UMD is gelukkig vervangen door cartridges, en gelukkig is het niet alleen een touch screen. Verder ziet het eruit alsof hij wat lekkerder vasthoudt dan de PSP. En de graphics zijn geweldig!

My thoughts exactly! Het ding ziet er nog wel uit als een handheld, niet als een veredelde telefoon. Daar was ik toch even bang voor.

Ben hier wel benieuwd naar, maar een OLED scherm + hardware die erin zit drijven de prijs wel op.
offline Jack the Flipperkast
27 januari 2011 16:06 | #694269
Forum King
geen 3D is instant fail.

Klopt maar aangezien we richting een 3D revolutie gaan waarin de 3DS en PS3 (notabene ook van sony) aan kop gaan is dit volgens mij dom.
offline Michiel
27 januari 2011 16:28 | #694274
The Eye in the Sky
geen 3D is instant fail.

Klopt maar aangezien we richting een 3D revolutie gaan waarin de 3DS en PS3 (notabene ook van sony) aan kop gaan is dit volgens mij dom.

Nou ja, 3D-revolutie... Het gaat de volgende grote hype worden in gameland, daar ben ik ook wel van overtuigd. Maar bij de Wii kon je al goed zien hoe een gimmick omgezet wordt in een hype, namelijk dat wiebelen. Ik prik er zelf doorheen, maar of de massa dit nou eindelijk eens inziet...

*Edit: lijstje met games voor de PSP2.

Everybody's Golf
Gravity Daze
Killzone
Reality Fighters
Smart As
Broken
LittleBigPlanet
Little Deviants
WipEout
Resistance
Uncharted
Monster Hunter Portable 3
Dynasty Warriors
Call of Duty
Laatst bewerkt: 27 januari 2011 16:29
offline Benjamin
27 januari 2011 17:43 | #694280
Forum Legend
3D is alleen een gimmick in films. Voor games heeft het veel meer een toegevoegde waarde (mits het goed uitgewerkt wordt natuurlijk). 3D is er niet alleen maar om de games er tof uit te laten zien, maar gameplay-wise voegt het ook echt wat toe (beter inschatting diepte en dergelijke). En dít is waar het nog steeds voornamlijk om draait/hoort te draaien bij games.

Ik word daarom absoluut niet warm van deze NGP (wat een naam, hoe verzin je het om je handheld zo te noemen (ook al is het een 'codenaam')). Qua gameplay aspecten doet het apparaat echt nauwelijks wat nieuws. Alles is al voor eerdere systemen beschikbaar geweest. Het enige wat ze echt nieuw doen, is dat touch pad aan de achterkant. Maar ik kan me geen enkele gamesituatie inbeelden waar dít handig is. Sterker nog, het lijkt me heel bizar en onhandig spelen, een touch pad zonder dat je direct op het scherm wijst/aan raakt.

Twee control sticks is een verbetering, het is alleen nog steeds kut dat die (en dan voornamelijk de linker) compleet verkeerd geplaatst zijn, net als op de PlayStation-controllers. De control stick hoort de basis en de standaard te zijn, dus die hoort direct onder je duim te zitten. Het moet niet zo zijn dat je je duim geforceerd moet verplaatsen wil je bij de control stick komen. Die keuze heeft Nintendo met de 3DS wel goed gemaakt.

Qua games doet het me voorlopig ook nog niet veel. Alleen Uncharted en LittleBigPlanet lijken me wel tof. Wat ik overigens een geinig detail vind, is dat Electronic Arts op geen enkele ontwikkelaars lijst voor de NGP te vinden is. Een ontwikkelaar als EA heb je gewoon nodig met franchises als FIFA en Need for Speed, ongeacht de kwaliteit van de games.

Ik krijg ook een beetje hetzelfde gevoel als bij de PSP destijds. Het is een enorm krachtig apparaat (evenals de PSP ten tijde van launch), maar alleen daar red je het niet mee. De PSP is daar ook een beetje stuk op gegaan.
offline test
27 januari 2011 19:09 | #694288
Routinier
k word daarom absoluut niet warm van deze NGP (wat een naam, hoe verzin je het om je handheld zo te noemen (ook al is het een 'codenaam')).

Nee, Dolphin en Revolution waren cool zeker Razz
offline Benjamin
27 januari 2011 19:16 | #694290
Forum Legend
Beter dan Next Generation Portable in ieder geval. De afkorting NGP bekt niet lekker. Sowieso klopt de naam niet, want stel dat hij zo blijft heten, dan zou het altijd next generation zijn, ookal is hij aan het einde van z'n levenscyclus. Dat klopt natuurlijk niet (daar is het uiteraard ook een codenaam voor).

Sowieso vind ik die hele term next generation achterhaald. Sommige mensen noemen de Xbox 360 en PlayStation 3 nog steeds 'next-generation consoles', terwijl ze al 4 jaar op de markt zijn. Ik vraag me dan altijd af hoe die mensen de opvolgers van de Xbox 360 en PlayStation 3 noemen. De next-next-generation? Als je dan zo graag de term 'generations' wil gebruiken, doe dan current-generations (nadat het product gelanceerd is).

Maar goed, dat doet er verder ook niet toe. Ben benieuwd hoe hij uiteindelijk gaat heten. PSP2 lijkt me sterk, anders hadden ze dat meteen wel gedaan. Zou me ook niets verbazen als ze af zouden willen van de term 'PSP'.
Laatst bewerkt: 27 januari 2011 19:17
offline Marcel
27 januari 2011 19:18 | #694291
Return of the King
Ik denk dat Sony het meeste last gaat krijgen van de PSP Go flop, waardoor mensen wat terughoudend reageren op deze update. In ieder geval lijkt het een hele degelijke handheld te worden, maar zowel Sony en Nintendo vergeten dat het gros van de handhelds voor 150 euro of minder een succes werd(DS/GBA etc.). Deze portable 'consoles' lijken me een beetje overkill, vooral omdat het net als bij de Nintendo 3DS wederom een lading ports betreft en weinig tot geen nieuwe games.
offline Zmaster
27 januari 2011 20:34 | #694299
Knight
Idd, al die ports slaat nergens op.

En Benjamin, denk je nou echt dat er geen EA games op komen? Die zullen vast nog wel verschijnen...
offline Captain-Retardo
28 januari 2011 00:47 | #694307
Forum God
De grafichoer in mij zegt HEBBEN HEBBEN HEBBEN Drooling .

Ik ben geen anti 3DS, die ga ik ook zeker bij de launch halen, maar wat voor originele games zijn daar op te vinden ? Tuurlijk zijn er een aantal zoals Pilotwings en Resident Evil, maar het assortiment bestaat nu ook grotendeels uit ports. De 3G verbinding is ook geniaal, ik hoopte dat Nintendo ook al zoiets zou implenteren, maar Nintendo loopt op technisch vlak altijd achter de feiten aan. Zeer jammer want ik had ook veel liever een Wii gehad met HD en 3DS met een 3G verbinding. Leuk Wi-fi, maar veel heb je er niet aan want je zit nog steeds thuis online te gamen, terwijl ik ook een PS3 en Xbox 360 heb staan. Ik wil BUITENHUIS online gamen.

Ik zie ports zoals GTA 4 en Burnout Paradise (overal online Drooling ) wel zitten.
offline Gatygun
28 januari 2011 02:44 | #694310
Knight
Tonnen filmpjes en foto's van psp2

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=419932

scherm is 5 inch, enorm scherp en heeft enorm diepe zwarte levels doordat het een
oled scherm is.

Een 800x240 3D scherm ziet er lange na niet zo interresant uit als zo'n oled scherm.

Tevens moet je ook maar net een fan zijn van 3D, het lijkt mij een leuke gimmick. Maar niet echt bepaald iets om echt mee te gamen. Vooral op een 3,5 inch schermpje met een 400x240 resolutie. Geef mij maar een haarscherp 960x550 of wat het ook was schermpje met dikke 5". Die een view angel heeft van hier tot tokio en schaduwen extreem goed kan onderscheiden.

Dat back touch ding leukt me ook wel handig voor sniperen Razz zoom in en uit Very Happy

btw het ding bezit over volgens de laatste geruchten over.

128vram, rond 1gb mem, 16gb intern geheugen. een 4 cored a9 cpu en een gpu met 4 cores.

Ziekelijk ding, ze hebben metal gear solid 4 naar dat ding geport en die draaide zonder aanpassingen rond de 30 fps. Gewoon ziekelijk.

Laatst bewerkt: 28 januari 2011 02:49
offline Masterswordish
28 januari 2011 10:53 | #694315
Forum Myth

Ik ben geen anti 3DS, die ga ik ook zeker bij de launch halen, maar wat voor originele games zijn daar op te vinden ?

[...]

Ik zie ports zoals GTA 4 en Burnout Paradise (overal online Drooling ) wel zitten.

Wat is er gebeurd tijdens die 2 minuten typen?

Anyway, veelbelovend qua prestaties, maar ik vind hem echt zo lelijk. Niet lelijker dan de 3DS, want dat kreng spant nog steeds de kroon, maar met beide wil ik echt niet gezien worden.
offline Captain-Retardo
28 januari 2011 11:32 | #694320
Forum God

Ik ben geen anti 3DS, die ga ik ook zeker bij de launch halen, maar wat voor originele games zijn daar op te vinden ?

[...]

Wat is er gebeurd tijdens die 2 minuten typen?

Anyway, veelbelovend qua prestaties, maar ik vind hem echt zo lelijk. Niet lelijker dan de 3DS, want dat kreng spant nog steeds de kroon, maar met beide wil ik echt niet gezien worden.

Niks, er staat namelijk nergens dat ik tegen ports, ik had het tegen sommige bovenstaande posters. Alhoewel ik wel tegen ports ben van Starfox en Ocarina of Time , een game porten op een systeem dat een generatie verder is, is typisch Nintendo & not done. Maar goed, ook ik ga Ocarina of Time 3D kopen, maar een grote grafics overhaul had wel gemogen.

offline test
28 januari 2011 11:54 | #694321
Routinier
Een opvallende conclusie trok Sony, vroeg in het ontwikkelproces van de Next Generation Portable (PSP2). 3D was niet de juiste keuze voor hun nieuwe handheld console. Sony heeft altijd hoog ingezet op 3D, waardoor het ontbreken ervan natuurlijk opviel. Sony gaf in een interview een verklaring voor deze keus.

"We zien 3D als een ontwikkeling met de meeste potentie, maar wel in een gesloten entertainmentomgeving." zei Sony Computer Entertainment-baas Andrew House. "Dat is in het huis, rond de televisie. De gedeelde beleving, ik denk dat dat belangrijk is. We worstelden hoe die gedeelde 3D-ervaring zich zou verhouden op de PSP2."

"We hebben in het ontwikkelproces rekening gehouden met de mogelijkheid om stereoscopisch 3D in de handheld te verwerken, maar hebben dat uiteindelijk laten varen. Om onze gebruikers de ultieme portable entertainment-ervaring met een revolutionair gebruiksinterface te geven hebben we onze focus op die gebieden gelegd."

Sony erkent wel dat ze gaan concurreren met de Nintendo 3DS, maar verzekert ons dat ze meer dan genoeg features hebben om hun mannetje te staan. Daarnaast wijzen ze erop dat de PSP 'niet zo duur' zal worden. De NGP moet eind 2011 wereldwijd worden verkocht.

Niet zo duur Holy Ik ben benieuwd wat Sony overheeft voor n handheld dan!
En als EA niet begint te developen, achja, dan maar even geen Sims Hilarious
offline Benjamin
28 januari 2011 13:34 | #694327
Forum Legend
Natuurlijk ziet Sony het liefst de 3D-ervaring in de huiskamer. Kunnen ze hun eigen 3D tv's weer promoten en verkopen. Maar 3D tv's zullen nooit, maar dan ook nooit een standaard worden in de manier hoe ze nu werken.

En je kunt er lacherig over doen, maar EA is niet zomaar een ontwikkelaar. Het gaat erom dat de support er is, of je de games nu goed vindt of niet. Als je een multiplatform reclame ziet van een Harry Potter- of FIFA-game die echt op elk mogelijke spelcomputer en zelfs iPhone verschijnen en de NGP ontbreekt keer op keer in die reclames, is dat toch een beetje pijnlijk. Je zal er zelf misschien niet wakker van liggen, maar het gaat om het beeld.

Ik verwacht ook dat EA gewoon gaat ontwikkelen hoor voor de NGP, maar ik vond het opvallend dat ze nog in geen velden of wegen te bekennen zijn. EA staat altijd vooraan als het gaat om games voor een nieuwe console/handheld.
offline Captain-Retardo
28 januari 2011 17:43 | #694333
Forum God
ES is de beste ontwikkelaar deze gen, noem één dev die meer aaa games heeft uitgebracht dan EA. Die is e.r simpelweg niet
offline Ruben
28 januari 2011 18:14 | #694335
Emperor
Ik hoop voor Sony dat het niet eindigt zoals de PSP (een flop) of zelfs de PSP Go! (de grootste flop ooit). Ik ben niet zo voor PlayStation handhelds. Dat touchscreen vind ik ook maar dom. Ofwel gebruiken ze control sticks ofwel een touchscreen, maar niet alletwee hé Weird

Betere graphics is nooit mis, maar dat is maar de buitenkant van het spel. het moet dan natuurlijk nog een goed spel zijn, en de controls moeten een beetje werken.

Voor mij: 3DS vs. NGP --> 3DS wint o= Smile Maar dit is dan wel nog maar een eerste voorstelling...

EDIT: En het heeft dan nog eens een spuuglelijk design... Het ziet er uit alsof ze nog vlug een concurrent voor de 3DS in elkaar wilden knutselen, en ze het design niet goed bedacht hebben. De 3DS ziet er veel cooler uit!
Laatst bewerkt: 28 januari 2011 19:54
offline jochem
28 januari 2011 19:06 | #694337
Forum Hero

dit vraag ik me nu dus altijd af bij psp(sony). ik vind dat nintendo altijd wel originele games heeft.
offline Captain-Retardo
28 januari 2011 19:54 | #694341
Forum God
Met origineel bedoel ik in dit geval geen poorts.
offline Quint
28 januari 2011 20:13 | #694342
Ik ben Batman
3D is alleen een gimmick in films. Voor games heeft het veel meer een toegevoegde waarde (mits het goed uitgewerkt wordt natuurlijk). 3D is er niet alleen maar om de games er tof uit te laten zien, maar gameplay-wise voegt het ook echt wat toe (beter inschatting diepte en dergelijke). En dít is waar het nog steeds voornamlijk om draait/hoort te draaien bij games.

Dat is waar het om zou moeten draaien en horen. Helaas is het zo dat launchgames van de Nintendo 3DS hier geen profijt van lijken te hebben en dat benauwt me een beetje. Ik ben bang dat we het allemaal lopen te hypen, maar het uiteindelijk toch niet zo mooi blijkt te zijn als het in eerste instantie leek. Men zegt wel 'meer diepte' en 'het komt de gameplay ten goede', maar ik merkte bij sommige games niet eens dat het 3D-effect uitstond. Het lijkt dan ook vooralsnog meer een gimmick en ik ben bang dat het daar ook bij blijft.

ES is de beste ontwikkelaar deze gen, noem één dev die meer aaa games heeft uitgebracht dan EA. Die is e.r simpelweg niet

EA heeft ook een hoop crap / niet zulke succesvolle dingen uitgebracht afgelopen jaar. De nieuwe Harry Potter, de nieuwe Need for Speed voor de Wii, Create voor de Wii en Medal of Honor viel tegen. Klinkt wat mij betreft niet ideaal.

Nintendo wint het dan bijvoorbeeld met gemak. Nintendo brengt sowieso geen B-titels uit, maar kent ook geen vreemde eenden in de bijt zoals EA dat wel doet (op een Wii Music na).
offline Avator
28 januari 2011 21:38 | #694353
Newbie
Kan iemand mij zeggen waar de sd slot zit in de psp2. Ik vraag dit al even rond maar niemand weet het.

Dit is mijn mening over de psp2.

1) De gfx zijn net wat beter dan 3DS maar zeker geen ps3 gfx zoals ze zeiden. Toch niet de huidige games. Ik denk wel dat het meer aankan. Het heeft 4 processors, maar is veel te moeilijk om te programmeren.
Zie ps3 die dit ook heeft. Toch blijven de games meer richting xbox 360 in kwaliteit.

2) Buiten 3d is het weer gewoon bijna een copy van nintendo's handheld. Wonder bij wonder -> game cards. Zo had je eerst bij ps3 de boomerangcontroller. Die daarna door het idee van de wii motion controller terug gewijzigd is naar een ps1 motion controller en daarna nog eens vervangen werd door move.

3) touch screen achterkant niet handig en overbodig. Je weet niet waar je duwt

4) 3d sticks onhandig geplaatst en ook niet makkelijk te gebruiken, circle pad is veel beter. Als je de psp op zijn kop draait zouden de 3d sticks beter uitkomen.

5) 2 3d sticks overbodig sinds de touch screen dit vervangt.

6) Heeft niks uniek.

7) cameras zijn niet 3d waardoor AR beperkt is.

8 ) game lineup is niet barsslecht maar zeker niet geweldig

9) Niet backwards compatible

10) grootste fout -> geen 3D. 3d stereoscopic moet gewoon in next handhelds aanwezig zijn, het voegt een nieuw dimensie toe. Het niet willen is hetzelfde zeggen als ik wil niet overstappen van Zwart/wit tv naar kleuren tv.

Ik wacht al 10j op dit en eindelijk is het er.

Nu klinkt alles wel zo wat negatief. Het systeem zal wel wat te bieden hebben voor sommige die meer houden van de sony genre. Het zal ps3 wat vervangen.

Maar nintendo moet steeds opnieuw de standaard neerzetten, je zal zien dat binnen een jaar psp2 lite zal komen met een 3d slider en mss een circle pad.
Laatst bewerkt: 28 januari 2011 21:45