ForumAlgemeenActualiteiten & Sport ‹ Joseph Kony

offline Quint
11 maart 2012 14:40 | #721133
Ik ben Batman
Als ik 'Joseph Kony' zeg, weten jullie dan over wie ik het heb?

Kijken of de viral werkt. Ik word er helemaal gek van.

EDIT: Gezien hij toch niet bij iedereen bekend is, hier het filmpje:

Laatst bewerkt: 11 maart 2012 18:53
offline Michiel
11 maart 2012 15:06 | #721135
The Eye in the Sky
Is dat niet die idioot die huishoudt in Congo?
offline Ruben
11 maart 2012 15:30 | #721138
Emperor
Het enige wat ik weet is dat het een rebellenleider is uit Oeganda, die massaal kindsoldaten rekruteert. Ik heb de video van 30 minuten lang vlug bekeken, en natuurlijk ook de petitie tegen hem getekend. Al snel heeft iedereen de film op Facebook en Twitter gedeeld, zodat veel mensen de petitie kunnen tekenen en zo een arrestatie afdwingen.

Natuurlijk doet de meerderheid van de mensen dat, maar of het iets zal uithalen...

3220061_700b

Er zijn ondertussen al honderden internet memes, de één al wat grappiger dan de andere.

Persoonlijk vind ik deze, ondanks de ernst van het hele gebeuren, deze best wel grappig:

3233077_700b
offline Quint
11 maart 2012 15:30 | #721139
Ik ben Batman
Dus de memes zijn wel bekend, maar het filmpje en de viral-marketing niet :')?
Laatst bewerkt: 11 maart 2012 15:31
offline maaslander
11 maart 2012 15:35 | #721140
Paladin
ik heb er wel van gehoord, maar verder niet veel aandacht aan besteed. Ik heb het filmpje ook niet gezien. sommige van die memes heb ik wel gezien.
offline Ruben
11 maart 2012 16:03 | #721144
Emperor

Ik heb ook al webshops gezien van de organisatie, Invisible Children, die erg mooie t-shirts verkoopt, en het filmpje zelf heb ik ook (vlug) gezien. Het is erg, maar er gebeuren veel ergere dingen in de wereld, waar we niets van af weten.

Wel zie je hier goed hoe snel een filmpje (of gelijk wat anders) viraal kan gaan en bij miljoenen mensen terecht komt. De kracht van het internet, op een positieve manier dan! Smile
offline Pikachu
11 maart 2012 17:16 | #721148
Forum Hero

Ik heb ook al webshops gezien van de organisatie, Invisible Children, die erg mooie t-shirts verkoopt, en het filmpje zelf heb ik ook (vlug) gezien. Het is erg, maar er gebeuren veel ergere dingen in de wereld, waar we niets van af weten.

Wel zie je hier goed hoe snel een filmpje (of gelijk wat anders) viraal kan gaan en bij miljoenen mensen terecht komt. De kracht van het internet, op een positieve manier dan! Smile

:|
offline Quint
11 maart 2012 17:17 | #721149
Ik ben Batman
Over het rode gedeelte verbaasde ik me ook inderdaad.

Wat is volgens jou zoal erger, Rubenlink Weird ?
offline Ruben
11 maart 2012 18:08 | #721153
Emperor

Ik bedoel daar niets specifiek mee, alleen dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Het is echt verschrikkelijk, maar is het normaal dat dit gebeuren zoveel aandacht krijgt, en andere (even schrijnende) zaken dan weer niet?

Het is goed dat dit aandacht krijgt, maar of we door deze actie alle problemen oplossen?

Kinderen rekruteren, mishandelen, misbruiken en hen hun eigen familie laten doodschieten is afschuwelijk, maar er zijn vast en zeker dingen die minstens even erg zijn die we niet zien.

Denk dus niet dat ik het niet erg vind, integendeel Wink
offline Michiel
11 maart 2012 18:51 | #721155
The Eye in the Sky
Dude, misschien moet je nog even verder lezen over wat er daar gebeurt?
offline Quint
11 maart 2012 18:52 | #721156
Ik ben Batman

Ik bedoel daar niets specifiek mee, alleen dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Het is echt verschrikkelijk, maar is het normaal dat dit gebeuren zoveel aandacht krijgt, en andere (even schrijnende) zaken dan weer niet?

Het is goed dat dit aandacht krijgt, maar of we door deze actie alle problemen oplossen?

Kinderen rekruteren, mishandelen, misbruiken en hen hun eigen familie laten doodschieten is afschuwelijk, maar er zijn vast en zeker dingen die minstens even erg zijn die we niet zien.

Denk dus niet dat ik het niet erg vind, integendeel Wink

Jouw houding is precies de reden waarom dit nu populair is. Men minacht die gedachtegang en wil laten zien dat men met actie ondernemen juist wel dingen voor elkaar kan krijgen en kan oplossen. Je hebt duidelijk het hele filmpje niet gezien. Dat is tenminste het hele idee hierachter.

Die andere zaken zouden inderdaad net zoveel aandacht moeten krijgen en daarom schiet je er niets mee op door te antwoorden zoals je zojuist deed. Je moet er juist een voorbeeld aan nemen en het voor die andere dingen ook doen.
Laatst bewerkt: 11 maart 2012 18:52
offline Marcel
11 maart 2012 19:40 | #721157
Return of the King
Het is erg wat er gebeurt, maar via facebook of social media dit probleem oplossen lijkt me de minst effectieve manier. De beste man zal zijn leven niet beteren, omdat een paar mensen op internet berichtjes achterlaten. Hij heeft waarschijnlijk niet eens internet.
offline Quint
11 maart 2012 19:41 | #721158
Ik ben Batman
Het is erg wat er gebeurt, maar via facebook of social media dit probleem oplossen lijkt me de minst effectieve manier. De beste man zal zijn leven niet beteren, omdat een paar mensen op internet berichtjes achterlaten. Hij heeft waarschijnlijk niet eens internet.

Ook jij hebt duidelijk het filmpje niet gezien.
offline Ruben
11 maart 2012 19:57 | #721161
Emperor
Mijn mening is gewoon dat men, door dit probleem op te lossen, niet alle problemen van de wereld heeft geholpen. Als men Kony nu arresteert, wel, dan komt er gewoon een nieuwe corrupte klootzak aan de macht. Je mag nog zo veel mogelijk filmpjes maken en delen, het blijft dweilen met de kraan open.

Het is een geweldig goed initiatief, en ik hoop van harte dat men Kony kan arresteren en zo die onschuldige kinderen kan bevrijden! Smile
offline JayKwon
11 maart 2012 21:55 | #721170
Forum Legend
Woow, dit zijn nog de meest rare reacties ever hier. Dit is zo haaks dat ik niet eens moeite wil doen om uit te leggen hoe on-nadenkend bepaalde reacties zijn. Iets ertegen doen is ten alle tijden beter dan niks ertegen doen. Echt dikke facepalm hier.

Ik werd overigens heel erg positief gestemd van het filmpje, heb meteen alles gedeeld enzo, maar tegelijkertijd ook even wat meer onderzoek gedaan en werd toen op een paar dingen gewezen, dit filmpje vat het goed samen. Er is namelijk tegelijkertijd ook heel veel haat hiertegen ontstaan dat al mijn positieve energie wegslurpte. Het KONY 2012 filmpje van hierboven van een half uur is echt heel goed inelkaar gezet, goed bedacht en het belangrijkste van alles geeft je een haalbaar doel om mee te werken.

Toch na onderzoek blijkt het een beetje erg one-sided te zijn, ik vind het echt kut en wou dat het KONY 2012 filmpje gewoon helemaal waar was, ik en mijn huisgenoten deden gelijk dik sharen en dachten van yes dit gaan we supporten, maar dit filmpje hieronder vat het meeste samen wat het enthousiasme toch wat temperde:

Daarnaast zijn er ook nog dikke oliebronnen in Uganda ontdekt wat een dikke motive kan zijn om het daar stabieler te maken en de regering van Uganda volle macht te geven zodat zij naar de buitenwereld kunnen onderhandelen hierover.

Hier is er overigens nog een, weliswaar een beetje erg haterig (wat je altijd zult hebben bij iets groots), maar toch ook een paar valid points:

Het is voor mij echt een puzzel geworden die ik niet meer inelkaar kan bouwen en ik niet meer met zekerheid over durf te oordelen. Zuur.
Laatst bewerkt: 11 maart 2012 21:57
offline Quint
11 maart 2012 22:53 | #721171
Ik ben Batman
Ik vind jouw reactie ook raar, Jaykwon. Eerst ben je lyrisch en dan laat je je gemakkelijk ompraten door complottheorieën? De dude van dat filmpje lijkt ook het originele filmpje niet helemaal te snappen. Awareness heeft wel degelijk zin. Kijk bijvoorbeeld naar het hele SOPA-gebeuren. Of het freemium business model.

Zoals je zelf al zegt, heb je altijd 'haters' met dit soort dingen. Dat hele 32%-verhaal heb je bij elke liefdadigheids-instelling. Ik facepalmde van het commentaar daarop. Dat is gewoon common sense.

En dat hele verhaal van "als je een leger van kinderen aanvalt met een leger, vermoord je juist hetgeen waar je tegen vecht" is al helemaal achterlijk. Wat wil je dan doen? Al die kinderen jedi mind-tricken zodat ze zelf die Kony neerknallen? Kom op zeg. Dit is simpelweg een 'needed sacrifice for a greater cause'. Daar is helemaal niets ironisch aan.

offline Marcel
12 maart 2012 01:34 | #721177
Return of the King
Heb het filmpje wel gezien.

Ik acht de kans dat die man ooit gevonden gaat worden erg klein. 100 Amerikaanse adviseurs gaan niet veel uitrichten en met het constante gedonder in het Midden Oosten zie ik ook geen verbetering of verlenging van de missie. Het enige wat dit tot een succes kan maken is een verkiezingsstunt van Sarkozy of Obama (kijk mij eens goed bezig zijn!).

Buiten dat vraag ik me af of er na Kony niet een tweede in rang is die hier gewoon mee doorgaat. De Amerikanen vechten 11 jaar na de invasie van Afghanistan nog steeds tegen de Taliban en Al Qaida, Om de Nazi's uit te bannen moesten de Engelsen, Russen en Amerikanen vanaf Stalingrad, Afrika en Normandië tot in Berlijn oorlog voeren en zelfs meer dan 50 jaar later lopen er nog neo-Nazi's rond.

Daarnaast is het beroemd maken van een crimineel altijd een risico. Kijk naar Willem Holleeder, uitschot van de bovenste plank en een behoorlijke grote groep Nederlanders beschouwd hem toch als een 'held'. Zie ook Al Capone en andere criminelen die men 'beroemd' maakte om hen op te kunnen pakken.
offline PirateBunny
12 maart 2012 18:02 | #721194
Junior Member
Ik vind jouw reactie ook raar, Jaykwon. Eerst ben je lyrisch en dan laat je je gemakkelijk ompraten door complottheorieën? De dude van dat filmpje lijkt ook het originele filmpje niet helemaal te snappen. Awareness heeft wel degelijk zin. Kijk bijvoorbeeld naar het hele SOPA-gebeuren. Of het freemium business model.

Zoals je zelf al zegt, heb je altijd 'haters' met dit soort dingen. Dat hele 32%-verhaal heb je bij elke liefdadigheids-instelling. Ik facepalmde van het commentaar daarop. Dat is gewoon common sense.

En dat hele verhaal van "als je een leger van kinderen aanvalt met een leger, vermoord je juist hetgeen waar je tegen vecht" is al helemaal achterlijk. Wat wil je dan doen? Al die kinderen jedi mind-tricken zodat ze zelf die Kony neerknallen? Kom op zeg. Dit is simpelweg een 'needed sacrifice for a greater cause'. Daar is helemaal niets ironisch aan.

Needed sacrifice is inderdaad soms nodig. Na een tijd kan je niet iemand door laten gaan met criminiele activiteiten omdat hij een gijzelaar bij zich heeft. Het probleem wordt dan alleen groter. Natuurlijk wel rot en erg... ik snap dan ook wel dat mensen hopen op een meer menselijkere manier om het probleem op te lossen maar in zo'n geval vind ik dat zelf niet zo realistisch meer.

Afijn, ik moet wel zeggen dat de video goed is gemaakt en dat het ook wel goed is dat ze met een plan aankomen met wat JIJ kan doen. In tegenstelling tot veel awareness pogingen waarbij je geen reet bereikt. Zoals dat iedereen dat hondje loopt te posten op Facebook die was mishandeld door een groep pubers met vuurwerk (Facebook). Oh ok, je post het, iedereen haat, en dan? Worden er nu minder hondjes mishandeld? Dat is voor mij echt een: 'Hey, ik doe dit even en dan voel ik me een held! Jeej!'. Als vegetarier zijnde begrijp je hopelijk wel dat ik dan helemaal denk: 'Wat een onzin dat iedereen hier om gaat lopen janken...'. Maar dat is een andere discussie.

Niet dat ik KONY2012 100% steun. Ik heb best wel wat kritiek gehoord waarvan ik toch denk 'Bah, is dit echt zo?', ik neem ook niet meteen kritiek aan maar ik doe wel mijn best voor een onderzoek. Ik wil dan vooral van mensen zelf horen die wat meer kennis hebben van die gebieden hoe het zit en niet van een of andere Youtube ranter. Ik vind het ook wel vrij jammer hoe pessimistisch mensen kunnen reageren, met reacties zoals: 'Het is te ver van mijn bed'. Niet eens meer: 'Dit gaat gewoon niet werken' met eventuele argumentatie maar gewoon droog zeggen: 'BOEIEND!'

Oh en nog niets wat betreft mensen die claimen niet zo snel de (mainstream) media te geloven (geen idee of ze hier zijn, maar die heb ik ook mee gemaakt): Als je dat echt vindt moet je ook niet van alles lopen aannemen van een alternatieve bron. Dat is nog steeds even dom.

EDIT: typfouten.
Laatst bewerkt: 12 maart 2012 19:25
offline Ruben
12 maart 2012 18:46 | #721195
Emperor
@PirateBunny

Zo denk ik er ook over, misschien kwam dat anders over door mijn voorgaande posts. Ik steun de actie volledig, maar ik betwijfel of het echt het gewenste effect heeft. Ook jammer dat iedereen zichzelf, zoals je zei, dan een held voelt, door gewoon een filmpje te delen.

offline TIMsalabim
12 maart 2012 18:53 | #721196
Forum King
Gelukkig is Kony al jaren niet zo actief meer als hij vroeger was, dus dit smaakt een beetje als mosterd na de maaltijd voor heel veel Ugandese kindjes. Deze actie had 20 jaar geleden gestart moeten worden. Neemt niet weg dat dit een heel goed initiatief is en dat Kony snel dood moet.
offline Guybrush
12 maart 2012 22:22 | #721200
Forum Myth
wTEDq

I1V5j

3JPSK

KqyJc

kony_-_predator

et95U

420447_10150745310525555_512140554_11555307_669707388_n
offline PirateBunny
12 maart 2012 22:59 | #721201
Junior Member
Whahaha omg XFD. Ik hoorde wel dat mensen vonden dat hij er wel op leek (want alle zwarte mensen lijken op elkaar?) maar DIT?! :'''''') Nog even en ik ga dit ook proberen op mijn FB.
offline Quint
13 maart 2012 15:19 | #721204
Ik ben Batman
Die Facebook-dingen zijn wel geniaal ja Yummy . Alleen pakken ze het een beetje vreemd aan. Het had veel leuker kunnen zijn imo!
offline JayKwon
13 maart 2012 21:16 | #721229
Forum Legend

Dude ik heb me echt niet (gemakkelijk?) om lopen praten, ik heb onderzoek gedaan. Ik heb een aantal artikelen en blogs erover gelezen, wat filmpjes op youtube gevonden (die overigens als je ze op youtube bekijkt ook allemaal bronnen hebben) en vervolgens gezegd dat mijn enthousiasme getemperd is waardoor ik er niet met zekerheid over durf te oordelen. Ja man, ben helemaal omgepraat :').

Ik vind het een prachtig filmpje en hij staat nog steeds trots op me wall. Daarnaast voer jij een beetje een herhalings-actie uit van wat ik gezegd heb, ik zeg een paar points zijn valid uit die youtube filmpjes en ik zeg zelf ook al dat er snel gehaat wordt bij dit soort groot wordende dingen. Beetje jammer dit...

De youtube filmpje staan er voornamelijk omdat ik gewoon weet dat het gros van de mensen echt geen zin heeft om lange shit te gaan lezen en de youtube filmpjes vatten het samen en dat is gewoon makkelijker te verwerken info. Persoonlijk na nog wat meer onderzoek vind ik nog steeds dat ze de actie gewoon door moeten zetten, puur alleen om het vertrouwen van iets gemeenschappelijks wat slaagt te winnen en de drempel bij een zelfde soort volgende actie niet nog groter te maken. Mensen hebben al veel vertrouwen verloren in goede doelen door corruptie berichten of stemmen voor iets en horen er vervolgens niks meer over.
Bovendien denk ik verder dat ondanks alle offeringen het alsnog een verbetering is als deze actie doorzet. Maar het is gewoon jammer dat het echt niet zo'n mooi verhaaltje is als het filmpje je doet geloven. KONY 2012 steunt met name de regering die zelf ook nogal corrupt blijkt te zijn en dit kan natuurlijk ontzettend veel gevolgen met zich meebrengen. De regering blijkt zelf ook enorme lastpakken te zijn in eigen land, maken zelf gebruik van kindersoldaten en in combinatie met oliebronnen die gevonden zijn is het natuurlijk interessant voor de buitenwereld om de onrust de pot in te drukken en zaken te kunnen maken met een stabielere regering.

Ja natuurlijk, je moet het allemaal maar geloven, net zoals het KONY filmpje, we zijn er immers niet zelf geweest. Toch weet ik vrijwel zeker dat het KONY filmpje niet zomaar lariekoek is, lijkt me echt heel sterk dat mensen zoveel moeite steken in zoiets vooralsnog gezien 'goeds'. Ik ben alleen niet 100% zeker meer, ik weet het gewoon niet. Wie ben ik om mijn oordeel te kunnen vellen over een totaal ander land aan de andere kant van de wereld met informatie wat ik via (marketing) campagnes/verhalen over hoor? Er is zo vaak gebleken dat achteraf er altijd meer redenen achter een oorlog(smissie) zaten en dat de gevolgen veel erger bleken geworden dan voorspeld.

Bovendien als je echt iets wilt doen, ga dan echt zelf iets doen i.p.v. je schuldgevoel 'af te kopen'. Er is altijd wat je kan betekenen voor iemand, ook al kan je niet zelf Kony of dergelijke tegenhouden. En dit is niet speciaal naar jou gericht, maar na iedereen. Ga lekker de wereld in, ga ontwikkelingshulp uitvoeren, daar wordt je een beter mens van en je leert zoveel. Ik denk dat community service echt heel belangrijk is in deze wereld en meer aandacht mag krijgen i.p.v. dat we alles maar met stemmen en geld proberen op te lossen terwijl we ons overal op de wereld mee bemoeien. Dit betekend echter niet dat we er niet hier in ons eigen land voor hoeven in te zetten, zeker niet als er flapdrollen rondlopen op deze wereldbol uit (onze) westerse beschavingen die lekker wapens verkopen aan dit soort ontwikkelingslanden zodat de machtsverhoudingen ongelooflijk onevenwichtig zijn. Nogmaals ik vind het filmpje echt een hele goeie zet, en is ideaal voor het heden en nu. Het geeft je een aantal dingen wat je gelijk kunt doen en waar je mee kan werken. Belangrijkste van alles is nog dat het haalbaar is. Ik schreeuw het nu alleen een stuk minder hard van de daken af.

Kent iemand overigens Avaaz.org? Vind ik persoonlijk een geweldig opgezette site die wel vaker hele goeie acties heeft en je laat zien wat je precies ondertekend.
offline Guybrush
13 maart 2012 22:07 | #721231
Forum Myth

Lariekoek.

Ten eerste laten de meeste liefdadigheidsinstellingen echt veel hogere percentages zien dat dat.

Maar het grootste probleem is dat die organisatie achter Kony 2012 geen audits and accountants controles toelaat.

Dus wie zegt hoe die cijfers die zij presenteren precies in elkaar steken? Wie zegt dat bijvoorbeeld een groot deel van dat geld dat zij besteden aan "awareness" niet naar hun eigen promotiebedrijven (en dus linea recta in de eigen zak beland) gaat? Geloof me, als je niets te verbergen hebt aangaande de financiele huishouding dan doe je er alles aan om als zo betrouwbaar mogelijk bekend te staan. De oprichters van die organisatie krijgen zo'n 100000 dollar per jaar voor het doen van "vrijwilligerswerk" aan salaris. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat zij nog indirect enkele tonnen extra aan zichzelf overmaken voor gedane diensten en onkosten.
Laatst bewerkt: 13 maart 2012 22:07