ForumN1ntendoLedenartikelen ‹ [Review] - Mario Kart 8 DLC pack 2 & 200cc update

offline DarkPixel
27 april 2015 15:56 | #783192
Member
Review – Mario Kart 8 DLC pack 2 (Mariokart X Animal Crossing) & 200cc update

gallery_scr_103

De Mariokart X Animal Crossing DLC is de tweede aanvullende content van Mario Kart 8, die sinds 23 april beschikbaar is. Deze DLC voegt 3 nieuwe personages, 4 nieuwe voertuigen en 8 nieuwe circuits toe. Tegelijk met deze DLC heeft Nintendo via een gratis update een nieuwe 200cc modus toegevoegd aan Mario Kart. In deze review worden deze toevoegingen nader bekeken.

200cc
Tijdens de laatste Nintendo Direct op 2 april kondigde Nintendo al aan dat er via een gratis update een nieuwe modus aan Mario Kart 8 zou worden toegevoegd, de 200cc modus. Deze modus zou een stuk sneller moeten zijn dat de 150cc modus. Zo snel dat je veelvuldig de rem zou moeten gebruiken.
Wie regelmatig Mario Kart speelt weet dat je zelfs in 150cc eigenlijk nooit de rem hoeft te gebruiken, en veel spelers waren daarom heel geïnteresseerd in deze snellere en moeilijkere modus.
Ondertussen is deze update voor iedereen te downloaden en te spelen, en blijkt dat Nintendo haar belofte heeft waar kunnen maken.

Wanneer je de 200cc modus voor het eerst speelt, zal je waarschijnlijk in de eerste de beste bocht van de baan af vliegen. De nieuwe modus is dan ook een stuk moeilijker dan de 150cc modus. Het is daarom voor velen, anders dan in de lagere modi, beter om een kart met personage te kiezen die betere bochten kan maken en sneller accelereert dan een hele snelle combo te kiezen. Door alle hectiek die ontstaat door de hoge snelheid is de 200cc modus heel geschikt voor degene die meer uitdaging willen dan op 150cc, of voor degene die graag plezier hebben. Ook met vrienden is de 200cc optie een hele leuke optie, omdat items die je normaal flink vooruit helpen je in de weg kunnen gaan zitten. Met golden mushrooms bijvoorbeeld zal je heel voorzichtig moeten zijn, zodat je niet van de baan af vliegt, wat meer tijd kan kosten dan de extra snelheid je heeft opgeleverd. Dit geklungel met items zorgt er al snel voor dat je laatste eindigt, maar om dezelfde reden kun je de ronde erna juist winnen van je tegenstanders.
De nieuwe modus is ook online te spelen, dus ook daar kunnen races flink chaotisch worden.

2000595540

Wat verder opvalt is dat er op veel banen met 200cc ineens extra shortcuts te nemen zijn. Zodra je die weet, kun je met een beetje goed sturen dus net wat sneller zijn dan je tegenstander. Daarentegen wordt het wel moeilijker sommige duidelijk zichtbare shortcuts te nemen, aangezien je hier een scherpe maar precieze bocht voor moet maken, wat door de hogere snelheid lastiger te doen is in 200cc.

Beoordeling: 9,5/10

De 200cc Grand Prix modus unlock je op hetzelfde moment als de Mirror-Mode, dus wanneer je op 150cc bij alle cups een gouden beker hebt behaald. Online en in Versusrace is de snelle stand direct te spelen.

DLC
De Mariokart X Animal Crossing DLC is het tweede DLC pack wat is toegevoegd aan Mario Kart 8.
In deze DLC vind je drie nieuwe personages: Villager (jongen en meisje), Isabelle en Dry Bowser.
Vier nieuwe voertuigen, waaronder twee nieuwe karts: Streetle en P-Wing en twee motoren: City Tripper en Bone Rattler. (In het Nederlands: Sjeesbeestje, Vleugerflitser, Stadscooter en Dry-wieler)
Ook worden er met deze DLC acht nieuwe circuits aan Mario Kart 8 toegevoegd in twee cups, waarop hieronder verder wordt ingegaan.

Circuits
Het aanbod van nieuwe banen bestaat uit de Crossing Cup (Crossing-beker) en de Bell Cup (Superbelbeker). Elke cup bevat vier banen, waarvan er twee nieuw zijn en twee uit vorige Mario Kart delen komen en volledig zijn vernieuwd. Hieronder worden alle banen besproken en met een cijfer beoordeeld.

[GCN] Baby Park (Babypark):
Baby Park is een circuit die het moet hebben van zijn simpliciteit. De baan is ovaalvormig, en heeft een bepaalde helling, waardoor je de hele baan in anti-zwaartekracht moet rijden. Omdat de baan zo kort is, is er daarom ook voor gekozen om een race op deze baan zeven rondes te laten duren. Dit is alleen wel het punt waar het op deze baan volledig fout gaat. Voor de mensen die in Mario Kart graag gewoon racen zonder te veel op items te hoeven letten, is deze baan niet bepaald geschikt. Baby Park is namelijk een ovaal, met eigenlijk niets anders. Ook als je meer van het racen bent maar items toch aan laat staan, is deze baan een van de slechtste banen. Er zijn gewoon te veel items die overal rondschieten, bananen in elke bocht, en racers waarop je al twee rondes voor ligt die je met een Bullet-Bill omver blazen. En zodra je in de vijfde ronde wordt ingehaald is het door de korte rondes een ramp terug te komen op de eerste plek voor het einde van de zevende ronde. Maar ook voor de mensen die items juist het leukste deel van Mario Kart vinden, is deze baan niet perfect. Omdat Baby Park zulke korte rondes heeft, haal je al snel anderen in die een ronde achter liggen. En probeer dan maar eens je item te richten op de persoon die voor je ligt, zonder iemand die een ronde achter je ligt te raken, of een van de vele bananen of rondvliegende schilden.
Tezamen met het redelijk saaie design (bergen in de achtergrond met een paar gebouwen en attracties ervoor, en een racebaan bestaande uit buizen met alleen de basiskleuren) en muziek die sommigen iconisch vinden, maar eigenlijk gewoon een repetitief deuntje die om de vijf seconden wordt herhaald is, is dit eerste circuit alleen echt leuk voor diegene die van veel chaos houden.
Beoordeling: 3/10

gallery_scr_115

[GBA] Cheese Land (Kaasland):
De naam zegt alles. Cheese Land is letterlijk een circuit die compleet uit kaas bestaat. Dit zorgt ervoor dat deze racetrack precies uitstraalt wat het hoort uit te stralen, maar het maakt het geheel wel een beetje saai en eentonig. Om die eentonigheid te verbreken is er een rand in de vier basiskleuren aangebracht rondom de weg. Dat staat echter totaal niet goed bij de rest van het circuit en de stijl die het uitstraalt. De rotsen die uit kaas bestaan zien er goed uit, en de Chain Chomps kunnen aardig in de weg zitten als je niet op past. De muziek is vrolijk en past goed bij deze track en Mario Kart 8 als geheel. Ook de shortcuts passen goed in het totaalplaatje. Dit circuit is goed uitgedacht, maar de uitvoering is niet perfect, waardoor het geheel nogal saai wordt en niet perfect bij elkaar past.
Beoordeling: 6,5/10

Wild Woods (Wervelwoud):
Wild Woods is misschien wel de mooiste racebaan in Mario Kart 8. Dit circuit speelt zich af in een grote boom, waarin Shy Guys een dorpje hebben. In de achtergrond werken Shy Guys, vliegen vuurvliegjes en er vliegt zelfs een vogel. Ook vallen er lichtstralen door de bladeren van de bomen heen, waar zelfs een regenboog omheen ontstaat als je er onder de juiste hoek langs racet. Grafisch heeft dit circuit haast iets sprookjesachtigs. Zelf steekt alles goed in elkaar en alle details kloppen. De muziek is haast mystiek te noemen, en past perfect bij de uitstraling. Al met al is deze baan een geweldig totaal.
Beoordeling: 10/10
gallery_scr_102

Animal Crossing:
Animal Crossing is een geval apart. Eigenlijk zitten er namelijk vier verschillende banen in. Dit circuit is namelijk aangepast aan de veranderingen in Animal Crossing van tijd en jaargetijde. Zo heb je een lente, zomer, herfst en winter versie, waarbij de zomerversie altijd in time trials wordt gespeeld en de winterversie zich afspeelt in de avond/nacht. De muziek veranderd met het jaargetijde mee, en past daar ook goed bij. De muziek is dan ook gekozen uit muziek die in verschillende Animal Crossing games zitten, en ze zijn aangepast zodat ze bij Mario Kart 8 passen. Aan het einde van elke race hoor je op het resultatenscherm zelfs het muziekje uit het café van Animal Crossing, The Roost. Details zijn overal op deze racetrack te vinden. Coins die nu bells zijn, bomen waar fruit uit valt als je ertegenaan rijdt, of K.K. Slider die zingt langs de zijlijn. Die details maken dit circuit helemaal af en goed herkenbaar voor de fans, maar ook zeker een topper voor wie nog nooit van Animal Crossing heeft gehoord.
Beoordeling: 10/10

Een vergelijking tussen Animal Crossing in de vier verschillende jaargetijden:

Spoiler

[3DS] Neo Bowser City (Bowser City):
Neo Bowser City is wat stijl betreft misschien nog wel het beste te vergelijken met Electrodome. Het heeft dan ook een compleet andere en eigen stijl die niet veel andere circuits hebben. Eigenlijk is Neo Bowser City gewoon een grijze stad, die verlicht is met felle neonkleuren en waar overal Bowser tekens zijn. Tijdens de gehele race regent het, en het regeneffect ziet er in de lucht en tijdens het racen mooi uit. Als je voor de start stilstaat valt echter wel op dat er om de seconde een druppel op dezelfde plek valt, en dat ziet er redelijk nep uit. Op de natte delen van de baan glijd je sneller weg in de bochten dan wanneer je in een tunnel zit, wat een realistisch effect geeft. In de achtergrond rijden auto’s door glazen buizen en zijn er lichtstralen van spotlights te zien. Wat muziek betreft doet Neo Bowser City niets bijzonders, maar het past wel goed bij de stijl die de stad heeft. Uiteindelijk blijft van Neo Bowser City een redelijk mooi circuit over, die wat anders probeert te doen dan anderen, maar nogal snel saai wordt.
Beoordeling: 6,5/10

[GBA] Ribbon Road (Sprintlint):
Een kamer vol met speelgoed met een groot lint erdoorheen. Dat is precies wat Ribbon Road is. Je racet op het lint wat dwars door de kamer en ziet in de achtergrond allemaal speelgoed. Dit speelgoed bestaat uit allemaal karts uit Mario Kart 8, Yoshi’s Wooly World Amiibo’s en houten Toads uit Mario vs Donkey Kong. Op de muren van de kamer vind je posters en behang met de Cat Bell powerup erop. Rond het lint zit op sommige plekken wol, wat je afremt. De muziek heeft een vrolijk thema en zou ook niet misstaan bij een strandthema. Het totaal geeft je echt het idee dat je in een kinderkamer rond racet, en dat maakt dit circuit toch tot een geslaagd geheel.
Beoordeling: 8,5/10

gallery_scr_112

Super Bell Subway (Mario’s Metro):
In het verkeer racen is niets nieuws voor Mario Kart. Op een metrostation en ondergronds op een metrolijn wel. Super Bell Subway begint in een metrostation, waarna je ondergronds verder racet en veel metro’s zult tegenkomen. Er zijn veel zijwegen te nemen zodat je niet tegen de metro’s aan hoeft te rijden, en via deze zijwegen kun je af en toe zelfs op de metro racen. In de hal van het metrostation zijn kaarten van het metrostelsel te vinden waarop alle banen van Mario Kart 8 staan, en op de muur onder de grond zal je graffiti kunnen vinden. De muziek is heel vrolijk en past goed bij het idee van een metrostation. Overal zijn kleine details te vinden van de Cat Bell powerup, zoals op de metro en in het station. De hele sfeer op dit circuit maakt dit toch wel tot een van de beste banen van dit tweede DLC pack.
Beoordeling: 9,5/10

gallery_scr_111

Big Blue:
Big Blue is de tweede racetrack die is gebaseerd op F-Zero, en moet net als Mute City draaien om de snelheid. Het is een van de weinige circuits die in een lijn gaat en niet weer bij het begin uit komt. Dit zorgt al voor meer snelheid aangezien je bijna alleen maar naar beneden gaat. De snelheid zoals deze in Mute City te vinden is, is er alleen niet. Dit komt omdat de boost-panelen zijn vervangen door een waterstroom naar beneden. Ook die waterstroom zorgt wel voor extra snelheid, maar niet zo veel als een paar boost-panelen achter elkaar zouden doen. Dat is jammer op een baan die vooral om snelheid hoort te draaien, maar er verder mooi uitziet en goed in elkaar steekt. De muziek past met het ruige karakter goed bij dit circuit, maar suggereert meer snelheid dan er eigenlijk te vinden is. Het gemis aan echte snelheid zorgt er voor dat deze track net de plank misslaat, waar dit met een paar extra boost-panelen echt een topper kon zijn.
Beoordeling: 8/10

Eindbeoordeling: 8,5/10
Hoewel niet alle circuits even goed zijn geslaagd, wordt er met dit tweede DLC pack veel toegevoegd aan de speelervaring van Mario Kart 8. De acht extra banen kunnen je heel wat extra speeltijd geven als je net op het spel uitgekeken begint te raken. Voor de acht euro die dit DLC pack kost, of zelfs maar 6 euro per pack in combinatie met het eerste DLC pack, is het zeker een aanrader om te kopen.

+ De muziek is goed
+ De nieuwe circuits zijn leuk om te spelen
+ De details die in sommige banen zijn verwerkt zijn verbazingwekkend
+ acht euro (of zes per pack in de bundel) is niet veel geld voor zo veel content
- Niet alle banen komen even goed uit de verf

*Als iemand verbeteringen aan deze review heeft, dan hoor ik dat graag. Als je het niet met bepaalde punten in deze review eens bent, mag je dat natuurlijk ook achterlaten*

Afbeeldingen komen van Nintendo
Laatst bewerkt: 27 april 2015 16:02
offline YT123
27 april 2015 16:38 | #783194
Senior Member
Ik vind dit DLC pakket echt veel beter dan het pakket uit november in ieder geval, daar voegden achteraf gezien alleen Mute City en Hyrule Circuit iets toe aan de game. Bij dit pakket vind ik alle tracks wel wat hebben: Baby Park is nog steeds lachen met vrienden door alle chaos, de GBA tracks zijn nu veel mooier en leuker, Bowser City komt nu een stuk beter uit de verf dan op de 3DS en de nieuwe tracks hebben allemaal een origineel thema. Qua tracks is Mario Kart 8 in ieder geval duidelijk de beste Mario Kart, nu alleen nog even een Battle Mode update en de game is perfect!
offline DarkPixel
27 april 2015 16:55 | #783196
Member
Gepost door YT123 op 27 april 2015 16:38 | #783194
Ik vind dit DLC pakket echt veel beter dan het pakket uit november in ieder geval, daar voegden achteraf gezien alleen Mute City en Hyrule Circuit iets toe aan de game. Bij dit pakket vind ik alle tracks wel wat hebben: Baby Park is nog steeds lachen met vrienden door alle chaos, de GBA tracks zijn nu veel mooier en leuker, Bowser City komt nu een stuk beter uit de verf dan op de 3DS en de nieuwe tracks hebben allemaal een origineel thema. Qua tracks is Mario Kart 8 in ieder geval duidelijk de beste Mario Kart, nu alleen nog even een Battle Mode update en de game is perfect!

Ik vind inderdaad ook dat dit DLC pack beter is dan het vorige. De banen zijn gewoon wat origineler en alle retro banen zijn inderdaad een flinke upgrade t.o.v. hoe ze waren.
Als ze een wat banen van de DLC zoals Excite Bike en Baby Park aan de battle mode hadden toegevoegd was de battle mode er waarschijnlijk ook een stuk beter op geworden.

offline Rico B.
27 april 2015 18:11 | #783198
Forum Junk
Ik denk wel dat de Battle mode eerdaags word geupdate. Zo niet, jammer dan, de banen zijn tegek.

Overigens goede review. Ik ben op alle vlakken met jou eens. Ik zelf hou wel van chaos, dan komt er zelfs een glimlach op mijn gezicht van ''eindelijk wat spanning en uitdaging''. Dit wat ik miste in 150cc en in de standaard tracks.
offline Nathan
27 april 2015 19:16 | #783199
Legende in opleiding
Gepost door -Rico. op 27 april 2015 18:11 | #783198
Ik denk wel dat de Battle mode eerdaags word geupdate. Zo niet, jammer dan, de banen zijn tegek.

Overigens goede review. Ik ben op alle vlakken met jou eens. Ik zelf hou wel van chaos, dan komt er zelfs een glimlach op mijn gezicht van ''eindelijk wat spanning en uitdaging''. Dit wat ik miste in 150cc en in de standaard tracks.

Ik miste ook de spanning en uitdaging in de normale banen. Ik vind die banen ook zeer inspiratieloos ontworpen. Hetzelfde geldt voor de Battle mode. Dat moet ik het vervolg echt anders. Niet dat ik in voorgaande spellen de Battle mode veel speelde, maar het was leuk voor tussendoor en zelfs dat is in Mario Kart 8 niet het geval.