ForumN1ntendoLedenartikelen ‹ Fire Emblem - hardcore gameplezier.

offline N_fan
28 juni 2015 20:52 | #787684
Emperor
Fire Emblem is wellicht de meest hardcore Nintendo-serie die je kan noemen. Het is dan ook een van de weinige Nintendo-series die geen vreemde spin-offs hebben, zoals Zelda en Metroid. Dood betekent in Fire Emblem ook echt dood. Het personage is niet meer tot leven te wekken. Dat is al onvergeeflijk. Maar in tegenstelling tot een andere strategy-reeks genaamd Advance Wars zijn de personages geen levenloze tankjes. Ieder personage heeft zijn eigen karaktereigenschappen: Lon’qu (uit Fire Emblem: Awakening) wordt bv. rood van verlegenheid als hij een vrouw ziet. Bovendien heb je jouw units urenlang getraind om geweldige hoogten te bereiken. Maar als hij of zij sneuvelt door jouw(!) fout, dan was al dat urenlang trainen voor niets geweest! Jij bent namelijk de strateeg en moet iedereen heelhuids naar de overwinning brengen.

Dit is de basis van elke Fire Emblem-game. Maar er is heel wat gesleuteld aan de formule om de serie toegankelijker te maken. Dat zorgde voor veel succes (kijk naar de verkoopcijfers van Awakening!) maar daardoor is de reeks minder hardcore geworden. Zo heeft de gamereeks nieuwe standen gekregen (casual- en phoenix mode, waar de units niet voor altijd dood zijn) en heeft een welbekende Fire Emblem-feature (na 25 jaar), namelijk de weapon triangle, een grote aanpassing gekregen. Sword beats axes, axes beats lances and lances beats swords; dit is niet meer de strategie die je moet toepassen.

Maar de grootste minpunt van alle Fire Emblem games sinds de Game Boy Advance delen is: dood is niet meer 100% dood. Als we [N]Gamer (een Nederlandstalig Nintendo-tijdschrift) mogen geloven, dan zal wat ik straks ga zeggen, kloppen. Vroeger, als een personage sterft op het slagveld, dan is hij of zij voor altijd dood. Hij heeft geen rol meer in het spel en nooit meer zal hij iets uitkramen in de vorm van dialogen. Het waren echte tragedies. Dat is in recentere Fire Emblem games niet meer het geval. Ik neem Awakening als voorbeeld. Als je Lissa in het eerste hoofdstuk waar zij speelbaar is, laat sterven, dan speelt zij nog steeds mee in de cutscenes die volgen. Zij verschijnt ook regelmatig in gesprekken die vertoond worden door dialogen. Zij is misschien niet meer speelbaar, helemaal dood is zij niet. Dit geldt ook voor Lucina.

Genoeg minpunten nu. Één van de beste features die de reeks te bieden heeft, is het verhaal. De ene keer wordt dat verteld door middel van schitterend geanimeerde filmpjes, de andere keer spreken aantrekkelijk getekende koppen in animéstijl ons toe. Het verhaal raakt je. Je voelt met je personages mee. Neem bv. de cutscene waar Emmeryn sterft, of de hereniging voor vader en dochter: “You deserve better from me then one sword and a world of troubles..”. Dat is het hoogtepunt van de serie. Het verhaal wordt steeds uitgebreider en spannender: misschien kijk je uit naar “Fire Emblem: Fates”.
offline Duncan
28 juni 2015 21:15 | #787688
Forum Legend
Ik krijg het idee dat je best wel een grote fan bent van Fire Emblem.
offline YT123
28 juni 2015 21:21 | #787690
Senior Member
Gepost door N_fan op 28 juni 2015 20:52 | #787684
Vroeger, als een personage sterft op het slagveld, dan is hij of zij voor altijd dood. Hij heeft geen rol meer in het spel en nooit meer zal hij iets uitkramen in de vorm van dialogen. Het waren echte tragedies. Dat is in recentere Fire Emblem games niet meer het geval. Ik neem Awakening als voorbeeld. Als je Lissa in het eerste hoofdstuk waar zij speelbaar is, laat sterven, dan speelt zij nog steeds mee in de cutscenes die volgen. Zij verschijnt ook regelmatig in gesprekken die vertoond worden door dialogen. Zij is misschien niet meer speelbaar, helemaal dood is zij niet. Dit geldt ook voor Lucina.

Weet niet of ik dit een heel erg minpunt vind hoor, Lissa en Lucina spelen allebei een vrij grote rol in het verhaal, dus als ze sterven is het verhaal meteen verpest (dit geldt vooral voor Lucina). Voor alle minder belangrijke personages geldt wel gewoon dat ze echt dood zijn als ze op het slagveld sterven. Tenminste, als je op classic mode speelt (wat wel een must is voor de optimale Fire Emblem ervaring).

Laatst bewerkt: 28 juni 2015 21:21
offline N_fan
28 juni 2015 21:42 | #787694
Emperor
Gepost door YT123 op 28 juni 2015 21:21 | #787690
Vroeger, als een personage sterft op het slagveld, dan is hij of zij voor altijd dood. Hij heeft geen rol meer in het spel en nooit meer zal hij iets uitkramen in de vorm van dialogen. Het waren echte tragedies. Dat is in recentere Fire Emblem games niet meer het geval. Ik neem Awakening als voorbeeld. Als je Lissa in het eerste hoofdstuk waar zij speelbaar is, laat sterven, dan speelt zij nog steeds mee in de cutscenes die volgen. Zij verschijnt ook regelmatig in gesprekken die vertoond worden door dialogen. Zij is misschien niet meer speelbaar, helemaal dood is zij niet. Dit geldt ook voor Lucina.

Weet niet of ik dit een heel erg minpunt vind hoor, Lissa en Lucina spelen allebei een vrij grote rol in het verhaal, dus als ze sterven is het verhaal meteen verpest (dit geldt vooral voor Lucina). Voor alle minder belangrijke personages geldt wel gewoon dat ze echt dood zijn als ze op het slagveld sterven. Tenminste, als je op classic mode speelt (wat wel een must is voor de optimale Fire Emblem ervaring).

Ik zou het zo oplossen: Sterft Chrom, Robin, Lissa of Lucina -> GAME OVER.
offline skull kid
30 juni 2015 18:13 | #787784
Forum King

Dit is niet echt de eerste keer dat dat zo is hoor. In Fire Emblem 7(?) heb ik ook wel een keer gehad dat er een character stierf. Vervolgens bleef deze gewoon in het verhaal meedoen.

Verder denk ik dat ik een van de weinigen ben die het fijner vindt om op casual-mode te spelen. Ik heb geen zin na een uur spelen de map opnieuw te beginnen omdat de tegenstander geluk had met z'n 3% crit...

Laatst bewerkt: 30 juni 2015 18:16
offline Paul
24 september 2015 17:59 | #792744
Gaan met die banaan!
Gepost door YT123 op 28 juni 2015 21:21 | #787690

Zie dit stukje nu pas. Hahaha

Vind het ook geen minpunt, gezien het voor het verhaal is. Misschien een rare kronkel maar niet ondenkbaar (het blijft een videogame).

Desalniettemin blijft het een zeer goede game! En ook ik speel liever eerst op casual om dan rustig van het verhaal te genieten. Daarna ga ik meestal voor de moeilijkere uitdagingen. Ik zie het ook niet zo zitten om elke chapter opnieuw te starten omdat er iets mis gaat; ik geniet liever van de game op mijn eigen tempo. Uitdagingen komen daarna wel Wink
Laatst bewerkt: 24 september 2015 17:59