ForumN1ntendoLedenartikelen ‹ Innoveren voor Japan, Relatische games voor het Westen

offline N_fan
13 september 2015 18:33 | #792115
Emperor
Avatar
Posts: 633
Er zijn vele diehard Sony- en Microsoft-fans die beweren dat Nintendo “kiddy” is en dus beweren dat het bedrijf zich richt tot de kinderen. Dat is niet helemaal waar, aangezien de eisen van de Aziatische of Japanse gamer anders zijn dan die van de Westerse speler: Kleurrijke en innovatieve games trekken Japanners aan, terwijl de Europese gamers verlangen naar realistische games en shooters… Nintendo luistert wél naar de fans, maar het is moeilijk om twee totaal verschillende doelgroepen van interessante games te voldoen. De Wii U is gecreëerd voor beide doelgroepen: de HD-graphics voor het Westen en de GamePad voor het Oosten. Helaas waren de Europanen niet tevreden met het apparaat. Ook de Japanners verkiezen de PS4 boven Nintendo’s meest recente homeconsole.

Yokai-Watch en Fire Emblem voor Japan, Zelda en Donkey Kong voor Europa

/0yadb38

Vraag iemand wat de drie belangrijkste series van Nintendo zijn: je zult “Mario, Pokémon en The Legend of Zelda” horen. Animal Crossing haalt erg hoge resultaten als je kijkt hoeveel exemplaren “Animal Crossing: New Leaf” verkocht heeft in zowel het oosten als het westen. Hermee overtreft de game de resultaten van de Zelda-titels, die vooral populair zijn in Europa en Noord-Amerika. Op dit moment zijn er twee spin-offs van deze serie in de maak.
youkai-watch-movie
Yokai-Watch doet het erg goed in Japan, en krijgt een overzeese release, waardoor de reeks, als die voldoende verkoopt in Japan, de Monster Hunter-reeks qua kan overtreffen. Maar ik betwijfel het, aangezien er veel typisch Japanse personages te zien zijn in het spel. Er werd onlangs een nieuwe cross-over aangekondigd: een soort Yokai-Watch X Just Dance

Oh, je zag de naam “Monster Hunter” staan in de bovenstaande tekst, die van populariteit kan genieten in Japan (hij zou tussen Animal Crossing en Yokai-Watch staan). Hij werd niet opgenomen in deze tabel omdat deze reeks eigenlijk een third-party-reeks is. Bovendien verscheen deze gameserie ook op andere platformen, naast Nintendo-consoles – waardoor Monster Hunter geen IP van Nintendo is.
135790414252
Ook Fire Emblem staat er tussen. Door het succes van Fire Emblem: Awakening, zijn er nu twee games uit de serie in de maak, het vervolg “Fire Emblem Fates” en de cross-over “Shin Megami Tensei X Fire Emblem”. Er is sinds kort ook een kaartenspel van deze reeks beschikbaar, namelijk “Fire Emblem Cipher”.

Deze lijst is gemaakt op basis van de verkoopcijfers van de 3DS-games (VGChartz). Games die op dit moment alleen in Japan verschenen zijn (Animal Crossing: Happy Home Designer en Fire Emblem Fates) zijn inbegrepen. Fire Emblem: Fates haalde hogere cijfers op de releaseweek dan zijn voorloper en ook de Animal Crossing-spinoff doet het erg goed.

“Metroid Prime: Federation Force is écht niet de game die we wilden!”

Dit gedeelte gaat over hoe Nintendo denkt over twee titels die op de E3 van 2015 werden aangekondigd: Metroid Prime: Federation Force en Animal Crossing: amiibo Party. Deze games werden hevig bekritiseerd door gamers een recensenten. Later zullen we het hebben over de Nintendo 64 en de GameCube,
metroid-prime-federation-force-3ds
Eerst gaan we het over Metroid hebben: Westerse fans willen al jaren een Metroid, terwijl de cijfers van de recentste Metroid-games (Wii/DS-titels) niet hoog zijn. In Japan verkocht de “Prime-serie” erg slecht, terwijl het in het Westen erg goed deed (De NES-Metroid verkocht het meest in Japan). Ze willen het aantal verkochte exemplaren verhogen door te zorgen dat de game beter aansluit bij de wensen van de Japanse gamer. Dat doen ze door de game kleurrijker te maken en te innoveren door een multiplayerstand toe te voegen. Metroid staat bovendien niet in de best verkopende Nintendo IP’s vanaf 2010. Toch is Metroid redelijk wat impact op de geschiedenis van Nintendo en heeft de serie Nintendo vorm gegeven. Een belangrijke serie dus, hoewel het niet in de Top 6 staat.
animal-crossing-amiibo-festival
Nu is het tijd voor de toekomstige feesttitel met AC-personages! Beide doelgroepen verlangen naar een nieuw deel in de serie. Japanners willen innovatie, en amiibo-figuren zijn erg populair in het westen (in Japan hebben ze heel erg veel gamemechanisme, terwijl je in Europa niets van Metroid/Fire Emblem en Star Fox zult vinden als je de amiibo niet meetelt). De spin-off was dus geen game die met een verstand van nul gemaakt werd.

Shin Megami Tensei X Fire Emblem innoveert door een heel andere aanpak te gebruiken (het is de eerste cross-over in de serie), terwijl het bekende Fire Emblem-personages bevat als Chrom, Tiki en Cain. Dus het is best mogelijk dat er ook bij deze titel dezelfde strategie gebruikt werd.

Als Nintendo grotendeels naar de westerse gamers luistert, dan verkoopt het niet in Japan.

Nintendo had het voor elkaar om zich tot de beide markten te richten en van de (S)NES een console te maken voor iedereen, dus voor beide groepen. Toen Nintendo met RARE samenwerkte (tijdens het N64-tijdperk en tijdens de start van de GameCube), luisterde de Grote N vooral naar het westen. Dat is de merken aan de volwassenen titels die in die tijd werden uitgebracht: Goldeneye 007, Conker’s Bad Fur Day en Resident Evil 4 een Perfect Dark (de laatste twee zijn niet door RARE gemaakt). Al deze onlangs genoemde titels verkochten veel minder in Japan dan in Europa en in Amerika. Conker’s Bad Fur Day werd zelfs niet uitgebracht in het oosten door het slechte verkopen van de Goldeneye 007 en de games met Banjo en Kazooie in de hoofdrol in Japan. Dus de reden is niet alleen maar de humor die niet in Japan zou aanslaan.
531986
De GameCube had dus heel wat titels die niet goed in Japan verkochten. Enkel de kleurrijke titels (bv. Mario, Zelda: Wind Waker en Animal Crossing waren populair in Japan). In het Nintendo 64-tijdperk was ook de Donkey Kong-populair.
Gelukkig hebben ze met De Wii weer de Oosterse gamer kunnen veroveren, waardoor Nintendo weer extra winst heeft gemaakt. En hiermee eindigt deze tekst met een happy end!

Ik heb meerdere bronnen gebruikt.
VGChartz: Voor het kijken hoe verschillende games verkopen in verschillende continenten.
Nintendo Life: Fire Emblem Fates verkoopt meer dan Awakening
N1ntendo: Animal Crossing Happy Home Designer verkoopt erg goed.
Power Unlimited E3-nummer van 2015: artikel: wat is er aan de hand met de Japanse game industrie?

Laatst bewerkt: 13 september 2015 18:37
offline Nathan
13 september 2015 19:17 | #792119
Legende in opleiding
Avatar
Posts: 3357
De hardcore fanbase van Nintendo wil de games die ze op dit moment maken. Daar heeft Nintendo het meeste expertise in. Ik vind dat ze daar gewoon mee verder moeten gaan. Er mogen van mij wel vaker (grote) nieuwe IP's komen - Pikmin, Splatoon - maar dat moeten naar mijn mening dan wel games zijn die bij de andere series passen. Ik denk dat Pikmin en Splatoon dit erg goed hebben gedaan: een voor Nintendo (als ontwikkelaar) nieuw genre een typisch Nintendo-jasje omdoen.

Naar mijn mening moeten er wel meer westers georiënteerde games verschijnen voor de Nintendo-systemen en hier zouden eigen IP's flink bij helpen. Ik hoop echter dat dit niet ten koste zal gaan van de huidige series. Daarom zie ik meer in collaboraties met onafhankelijke studio's (ze hebben in het verleden al gepitched bij MercurySteam, Criterion en anderen, maar zou een Insomniac Games, Armature Studio of Bungie ook geen interessante games kunnen maken voor Nintendo?). Een extra team in één van de eigen studio's (Retro Studios, Next Level Games, een uitbreiding van de collab met DigiPen) zou natuurlijk ook kunnen.

Doordat één of meerdere externe/nieuwe teams aan (extra) typisch westerse games werken, kunnen Nintendo's EAD-teams zich gewoon blijven focussen op 2D Mario, 3D Mario, Mario Kart, The Legend of Zelda, Fire Emblem, Kirby, Xenoblade Chronicles, Pokémon, etc. Natuurlijk zou Nintendo hetzelfde met games voor de Japanse markt kunnen doen. Met PlatinumGames (Bayonetta), Bandai Namco (Super Smash Bros.), Atlus (Genei Ibun Roku #FE) en Koei Tecmo (Project Zero, Hyrule Warriors) zijn al een aantal succesvolle samenwerkingen geweest. Ook in Japan zijn genoeg onafhankelijke studio's te vinden. Denk aan From Software (Dark Souls, Bloodborne), Access Games (Drakengard, Deadly Premonition) CyberConnect2 (.hack, Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm), misschien Level-5 (?)(Yo-kai Watch, Inazuma Eleven) of Inti Creates (alles wat los en vast zit, o.a. Mega Man Zero, Mighty No. 9, Gal*Gun, Shantae). Omdat het marktaandeel van Nintendo in Japan veel groter is dan haar marktaandeel in het westen én omdat er in Japan maar één concurrent is, is uitbreiden in Japan echter lastiger.

Software sells hardware. Dat wil zeggen: hardware maken en zelf games maken die aanslaan bij beide publieken, hardware verkopen, third-party support winnen voor nog maar games, nog meer hardware verkopen. Op dit moment lukt dat Nintendo niet. Ze onderhouden hun eigen fanbase, maar in zowel Japan als Noord-Amerika en Europa speelt de grote, gamende massa (dat wil zeggen: young adults) vooral op andere systemen. In Japan verschijnen bijna alle games in de populaire genres fighting, hack 'n slash, JRPG voor de PlayStation 4. In het westen verschijnen de action-adventuregames, de shooters en de sportspellen voor de PS4 en de Xbox One. Daar moeten meer games van verschijnen voor de Nintendo-console, wil het platform de gewenste verkoopresultaten behalen. De 3DS wist haar succes vooral te behalen door het aanbod Nintendo-games, gecombineerd met een aantal fighting games en JRPG's. De Wii U heeft helaas geen tweede steunbalk. Zie het gevolg...

Disclaimer: Dit is puur mijn inzicht en bevat vooral mening. Dit stuk kan mogelijk slechts gedeeltelijk of helemaal geen waarheid bevatten.
Laatst bewerkt: 13 september 2015 19:19
offline Marcel
13 september 2015 20:06 | #792120
Return of the King
Avatar
Posts: 6635
Het is allemaal vrij eenvoudig. In het Nintendo 64 tijdperk kon Tim Stamper een paar studenten opsluiten in een kantoortje om GoldenEye te bouwen. Een mannetje of 10 was genoeg om een hele game uit de grond te stampen. Nintendo wilde de game cancellen, maar ze gingen er gewoon mee door. Boeide niet, want het waren maar 10 man.

Anno 2015 kun je dergelijke risico's niet meer nemen, want je hebt 100 man nodig om een fatsoenlijke shooter te bouwen. Nintendo werd toen ook niet 'top down' bestuurd, zolang het geld binnen kwam en hij zo nu en dan Square Enix en SEGA kon beledigen vond Yamauchi het allemaal prima.
Laatst bewerkt: 13 september 2015 20:10
offline raceneus
14 september 2015 15:06 | #792161
Knight
Avatar
Posts: 325
Hmm, interessant. Dat verklaart deels waarom Nintendo destijds Rareware niet overnam.
En de keuze voor metroid prime: federation force klinkt ook aannemelijker.
offline N_fan
14 september 2015 16:41 | #792165
Emperor
Avatar
Posts: 633
Gepost door raceneus op 14 september 2015 15:06 | #792161
Hmm, interessant. Dat verklaart deels waarom Nintendo destijds Rareware niet overnam.
En de keuze voor metroid prime: federation force klinkt ook aannemelijker.


Dank u. Ik heb erg veel tijd in deze tekst gestoken...
offline N_fan
21 september 2015 20:04 | #792598
Emperor
Avatar
Posts: 633
Er komt een vervolg op deze column.

Deze gaat over:
- Blijven de Oosterse gamers de fanbase van Nintendo, nu Iwata's opvolger weer richting hardcore gaat?
- De NX wordt wellicht de GameCube 2.
- Een toekomstblik: welke toekomstige games zullen aanslaan in het Westen en/of in het oosten?
- ...
offline Nathan
21 september 2015 20:07 | #792600
Legende in opleiding
Avatar
Posts: 3357
Gaat Iwata's opvolger richting hardcore? Volgens mij gaat ie vooral richting da munney en structuur binnen Nintendo's organisatie.
offline N_fan
21 september 2015 20:17 | #792601
Emperor
Avatar
Posts: 633
Gepost door Nathan op 21 september 2015 20:07 | #792600
Gaat Iwata's opvolger richting hardcore? Volgens mij gaat ie vooral richting da munney en structuur binnen Nintendo's organisatie.


Verschillende bronnen en mensen beweren dat Kiwishima meer verstand heeft van de westerse markt. Dat kan zorgen voor third-party-titels, 3rd-person-shooters etc. . Maar jij hebt ook een punt.
offline Duncan
21 september 2015 21:11 | #792605
Forum Myth
Avatar
Posts: 4302
Komt er ook een column over Oosterse wokgerechten?
offline N_fan
21 september 2015 21:27 | #792606
Emperor
Avatar
Posts: 633
Gepost door Duncan op 21 september 2015 21:11 | #792605
Komt er ook een column over Oosterse wokgerechten?


Hilarious
Nee. Dat heeft niets met Nintendo te maken en ik heb er weinig verstand van...
offline Marcel
22 september 2015 00:28 | #792610
Return of the King
Avatar
Posts: 6635
Japan gaat naar mobile, het westen is een beetje een free-for-all. Genoeg markt voor iedereen om een graantje mee te pikken.

Kimishima zet Takahashi op het traditionele Nintendo gebeuren, hij zelf zal meer de bedrijfsvoering in grote lijnen afhandelen en een nieuwe management structuur opbouwen en dan mag Konno met DeNA samen mobile-games gaan maken.
offline baelzebub
22 september 2015 14:29 | #792626
Talent
Avatar
Posts: 239
Maareh, wat zijn nou Relatische games?
offline HooksinVincent
06 oktober 2015 20:06 | #793244
Emperor
Avatar
Posts: 658
Wel grappig dat SSB niet wordt genoemd omdat het geen IP van Nintendo is, maar Yokai Watch wordt wel benoemd. Dat is een IP van Level-5.
offline N_fan
06 oktober 2015 20:14 | #793246
Emperor
Avatar
Posts: 633
Gepost door HooksinVincent op 06 oktober 2015 20:06 | #793244
Wel grappig dat SSB niet wordt genoemd omdat het geen IP van Nintendo is, maar Yokai Watch wordt wel benoemd. Dat is een IP van Level-5.


Ja, dat is een fout. Ik dacht tot kort dat Yokai-Watch een IP van Nintendo is.... Sorry hiervoor. Wat vind je van de rest?
offline Nathan
06 oktober 2015 20:22 | #793247
Legende in opleiding
Avatar
Posts: 3357
Super Smash Bros. is wel IP van Nintendo. De games worden echter ontwikkeld door Sora en Bandai Namco.
offline N_fan
06 oktober 2015 20:28 | #793248
Emperor
Avatar
Posts: 633
Gepost door Nathan op 06 oktober 2015 20:22 | #793247
Super Smash Bros. is wel IP van Nintendo. De games worden echter ontwikkeld door Sora en Bandai Namco.


Het is een cross-over tussen verschillende Nintendo-series. Dus niet echt een IP.
offline Nathan
06 oktober 2015 20:33 | #793249
Legende in opleiding
Avatar
Posts: 3357
Gepost door N_fan op 06 oktober 2015 20:28 | #793248
Gepost door Nathan op 06 oktober 2015 20:22 | #793247
Super Smash Bros. is wel IP van Nintendo. De games worden echter ontwikkeld door Sora en Bandai Namco.


Het is een cross-over tussen verschillende Nintendo-series. Dus niet echt een IP.


Nee, oké. Maar het is wel een trademark van Nintendo Wink
offline FalconPawnch
07 oktober 2015 00:44 | #793252
Forum Myth
Avatar
Posts: 2711
tldr1