ForumN1ntendoLedenartikelen ‹ [Column] Nintendo's verleden en toekomst

offline Rico B.
22 december 2015 11:32 | #797234
Forum Junk
Het bedrijf uit Kyoto, Japan is met uitstek het meest fascinerende game bedrijf.
Ze doen het vaak heel goed, maar soms slaan ze de plank compleet mis. Zodus de recente Wii U. Of Nintendo wat geleerd heeft van de fouten moet in de toekomst blijken, met een nieuw gezicht aan de 'macht' kan dit zeker gebeuren.
Hierin mijn mening en feiten over Nintendo's hoogtepunten en dieptepunten uit het verleden en een speculatie over de toekomst.

Een fout zit in een klein hoekje
Iedereen maakt fouten, dat is menselijk. Maar als Nintendo een fout maakt word het opgevat als een drama. Tuurlijk, ze hadden voorzien kunnen zijn als het bedrijf twee keer nadacht maar het blijft een bedrijf, en die zijn meer op geld uit dan geld uitgeven.

De Wii bleek fantastisch te zijn maar het trok onbewust de verkeerde doelgroep aan. De hardcore gamers verhuisde naar een ander home console en de third party support viel in duigen. Ondanks dat de Wii op dat moment succesvol was had het dus veel invloed op de toekomst.

Nintendo wilt altijd 'bijzonder' en 'anders dan de rest' zijn. Met alle gevolgen van dien.
Het is voor ontwikkelaars heel moeilijk om een game te porten van de PS4 naar de Wii U. Ze zijn gewoon simpelweg van binnen en buiten anders. Er word content weggelaten omdat de Wii U dat niet aankan, en dat is gewoon heel jammer.

Positiviteit straal je uit
Er zijn genoeg positieve acties van Nintendo te benoemen. Zo heeft Nintendo aan de fans gedacht toen de Nintendo 3DS een flinke prijsdaling kreeg. Voor diegene die het systeem voor de volle hap hadden betaalt krijgen het zogenaamde Ambassadeurs programma. Waar je gepre-downloade virtual console games kon spelen.

En de vele acties die Nintendo uitvoert. Waarbij je simpelweg alleen een Club Nintendo code van een deelnemende game moest invoeren, en zo 1 van de 10 games kon uitkiezen, gratis.

Je ziet dat het familie bedrijf gegroeid is tot iets groots, dat zie je aan de kwaliteit van de games.
Splatoon moest de touw doorhakken voor de hardcore spelers, en toch toegankelijk zijn voor iedereen. Dit is naar mijn idee goed gelukt. Met vele gratis en betaalde toevoegingen aan games is Nintendo weer een stap dichterbij het 'nu'.

Ik zie, ik zie, een succesvol toekomst, hoop ik.
Met de vele fouten waar ze hopelijk wat van geleerd hebben, zie ik de toekomst samen met de (tijdelijke) nieuwe CEO rooskleurig in. De NX belooft veel goeds en het ziet er naar uit dat de third party weer opbloeid. Maar we zijn er nog niet, eerst zien dan geloven.

Met groeten, een fan van The Big N

Laatst bewerkt: 22 december 2015 22:01
offline Chris
22 december 2015 11:41 | #797237
Member
Ik ben tevreden met Nintendo. De Wii U heeft geen honderden toeters en bellen zoals de concurrentie met o.a. hun voice chat. Eerlijk gezegd vind ik zelf dat de Wii U erg veel functies bevat die ik niet gebruik: Wii U Chat, Miiverse, Mii Maker...
Ik game, soms alleen, met vrienden op de bank of online. Meer heb ik niet nodig. Mij hoor je in ieder geval niet klagen. Zelf het aanbod games is voor mij geen probleem: als ik games van Nintendo's IPs kan spelen zoals Mario, Zelda, Xenoblade en Fire Emblem, dan ben ik meer dan tevreden. Ik heb weinig interesse in het aanbod van de concurrenterende consoles.

Innovatie is voor mij wellicht dé reden waarom ik een Nintendo-console koop. Ik ben de consoles met traditionele controllers echt zat. Ik maak veel gebruik van de Off TV Play-functie van de Wii U. En bij de concurrentie? Dat werkt niet of je moet een handheld aanschaffen, anders is het niet mogelijk.
Laatst bewerkt: 22 december 2015 11:45
offline FalconPawnch
22 december 2015 15:17 | #797250
Forum Myth
dat ambassadeursprogramma viel echt vies tegen... je kon kiezen uit wat lullige games zoals yoshi cookie en super mario bros... games van tig jaren terug... Dat compenseert natuurlijk niet die 80 euro die ik er extra voor heb betaald. Om nog maar te zwijgen over de 3DS XL en andere upgrades die kort daarna gereleased werden.

Met de nieuwe president hoop ik dat ie niet Iwata klakkeloos na gaat doen. De man was een grappige entertainer maar iemand die te veel aan de nongamers dacht. Tuurlijk zat daar het geld maar zoals je zelf al aangaf zorgde dit voor een flink verlies aan hardcore gamers, third parties en dus vette games voor ons. Erg jammer. De Wii U was in principe een hele sterke console maar kreeg gewoonweg de aandacht niet meer die het verdiende, mede vanwege de naam "wii". Een hoop nongamers weten niet eens dat het een nieuwe console is. Die denken dat het een soort upgrade is. Een nieuwe controller, meer niet.

"De NX belooft veel goeds"

Jah, haha beloftes zijn altijd goed. Wat weten we nou zeker? helemaal niets! We weten niet eens wat de specs zijn, hoe die kast eruit gaat zien, welke games er al in de maak zijn naast de mogelijke ports die te verwachten zijn (Zelda U, smash 4, Mario Kart Cool

Ik kan alleen maar hopen dat die nieuwe console toegankelijk genoeg is voor third party support, dat het voor multiplatform ontwikkelaars mogelijk is om ervoor te ontwikkelen zonder met al te veel extra zooi rekening te moeten houden. Dat de games niet WEER te casual zijn of te veel op nongamers gericht zijn. Dat hardcore games ook daadwerkelijk weer hardcore zullen zijn en niet mede toegankelijk voor nieuwe gamers. (die moeten gvd maar es leren gamen hoor...)

Ik heb op zich wel vertrouwen in een goed product. ik koop tot nu toe iedere console en handheld van nintendo en ik beleef er altijd voldoende plezier aan. het voldoet alleen niet zo vaak aan mijn verwachtingen maar wellicht komt dat omdat ik niet het ijkpersoon ben dat zij als doelgroep zien.
offline Duncan
22 december 2015 18:57 | #797276
Forum Myth
Het bedrijf uit Tokio

Kyoto!!!

Ik heb niets te klagen met mijn 3DS, maar ik speel ook maar 4 games per jaar ofzo.
offline Rico B.
22 december 2015 22:01 | #797286
Forum Junk
Excuus.