ForumN1ntendoLedenartikelen ‹ De 3DS, nog steeds in leven

Moet Nintendo de 3DS nog blijven ondersteunen?

Jazeker, het liefst nog wel een aantal jaren (25%)

platoqp, Daan V.

Ja hoor, maar het hoeft niet al te lang meer (25%)

Monokuma, FalconPawnch

Nu zou het goeie moment zijn om ermee op te houden (38%)

Jeroen K., Bas, Mink

Ze hadden er al lang mee moeten stoppen (13%)

Jerone

Anders: (comment maar lekker op mijn artikel) (0%)

Totaal aantal stemmen: 8
offline platoqp
10 maart 2018 13:51 | #826106
Senior Member
De nieuwe generatie is voor Nintendo nu al een jaar geleden begonnen met de release van de tot nu toe erg succesvolle Switch. Het Japanse bedrijf leek met deze hybride console afstand te nemen van de twee pilaren, de handheld en home consoles, die ze al sinds 1989 met de release van de Gameboy naast de NES toepassen.

Sommigen, zo niet de meesten, hadden verwacht dit het einde van de Nintendo 3DS zou betekenen, al ontkende Nintendo dat nog, en als dat niet al meteen zou zijn, dan wel als zeker was dat de Nintendo Switch een succes zou worden. Nou, nu er al bijna 15 miljoen verkocht zijn kunnen we daar wel van uitgaan.

Toch zagen we vorig jaar nog dat de 3DS verre van heen was. We hebben een mooi aantal aan goede spellen gezien met first party’s als Metroid, Fire Emblem & Pokémon en ook nog third party’s als Ever Oasis of Layton. Ook al zou dit het laatste jaar geweest zijn, was er zeker nog een goed aanbod. Zelfs nu nog blijven er games aangekondigd worden voor de onderhand al zeven jaar oude handheld. Nintendo houdt zich aan zijn woord.

De vraag die hierbij opkomt is of we er blij mee moeten zijn dat dit gebeurd, er wordt immers geïnvesteerd in games voor een oude console en het voordeel van een enkele pilaar is juist dat alleen daarop geconcentreerd hoeft te worden.

Eigenlijk vind ik juist dat Nintendo het precies goed aanpakt met het pad die het nu lijkt te nemen. Het lijkt mij namelijk het beste als we de aankomende tijd een lichte maar zekere stroom van games zien die samen niet te veel resources kosten terwijl ze de opvouwbare console toch een beetje relevant houden.

Kijk maar eens naar de afgelopen Nintendo Direct. We krijgen goede al bestaande games die gerecreëerd worden op dit portable formaat en er een extra foefje bij krijgen. Dit doen ze nu zelfs drie keer met Luigi’s Mansion, Captain Toad en Mario & Luigi. Dit gecombineerd met een aantal gloednieuwe spelletjes als WarioWare en Dillon maken de al gigantische bibliotheek van de 3DS nog een stukje groter.

Doordat de Nintendo 3DS nu al lang op de markt is kunnen gamers die wat minder te besteden hebben of bijvoorbeeld ouders die iets voor hun kinderen willen kopen gebruik maken van een groot aanbod terwijl het een stuk minder kost dan de Switch. Vandaar dat een eventuele grafisch superieure versie ervan niet per se een verbetering zou zijn. Zo blijft Nintendo toch een bredere markt bezetten en blijven ze misschien nog wel competitief met de smartphone games.
De Nintendo 3DS heeft door zijn levensduur een grote voorraad aan spellen en kost ook niet meer zo veel. Wat mij betreft houdt Nintendo deze geweldige console nog een tijdje in leven en zien we er af en toe nog een leuk gamepje voor verschijnen.
offline Mink
13 maart 2018 14:20 | #826155
Darkman
Mooi stukje! Las prima weg en een lekker actueel onderwerp aangesneden. Ik denk eerlijk gezegd dat Nintendo gewoon nog wat gemakkelijke ports maakt en daarmee nog wat extra geld uit de Nintendo 3DS probeert te kneden. De focus ligt gelukkig voor 90% bij de Nintendo Switch.
offline Ricardo
13 maart 2018 16:02 | #826157
Forum King
Toch wel een beetje opmerkelijk vind ik. Natuurlijk was het logisch om de Nintendo 3DS vorig jaar nog te ondersteunen, omdat niet zeker was hoe de Nintendo Switch ontvangen zou worden, maar inmiddels is dat een giga-succes. Nog af en toe een titel hier en daar, dat kan ik ook nog wel zien, maar ik was oprecht verbaasd toen ze tijdens de Nintendo Direct met een 2019-aankondiging kwamen voor de Nintendo 3DS (Mario&Luigi). Het is dan wel maar een remake, maar dat laat volgens mij wel zien dat ze ook na 2018 nog niet helemaal klaar zijn met het apparaatje.
Maar ja, zolang er nog genoeg Nintendo 3DS-eigenaren blij zijn met die games en Nintendo er nog wat makkelijk geld mee verdiend, waarom ook niet?
offline FalconPawnch
13 maart 2018 16:55 | #826158
Forum Legend
Ik doe echt geen reet meer met dat ding... Ik start af en toe nog PKMN Sun op voor zo'n download maar de rest vd games zijn inmiddels niet boeiend meer om opnieuw te spelen.