ForumN1ntendoLedenartikelen ‹ Nintendo Switch '1.5'?

offline raceneus
18 oktober 2018 12:47 | #828705
Knight
Hey.
Dit wordt mijn 1ste column hier. Ik heb 1x eerder een column gemaakt, over de top 120 Mario kart banen, maar dat was niet op deze site. (Helaas bestaan de fora waar het op geplaatst zijn, Ngamer en Toadplaza, niet meer. Ik had wel opgeslagen, maar op een oude computer, die het zo goed als begeven heeft. Ik denk niet dat ik die lijst nog kan terugvinden)

Wie weet volgen er meer columns hier (of op een ander gedeelte van de site, er worden immers nog redacteuren gezocht Yummy )

De Nintendo Switch ‘1.5’?

In oktober 2016 werd de Nintendo Switch onthuld. Men was enthousiast. Toch kwamen er al gelijk zelfgemaakte mock-ups(zelfgemaakte ontwerpen), zoals een ‘Switch mini’; er waren genoeg ideeën om het apparaat te verbeteren.
Inmiddels zijn de eerste geruchten zijn er: in 2019 komt er een nieuwe versie van de Nintendo Switch. Ik heb dit de ‘Nintendo Switch 1.5’ genoemd.
Hoe realistisch is deze nieuwe versie? En wat kunnen we ervan verwachten
?

Als eerste: hoe realistisch is het? Wel, de Nintendo Switch wordt zowel als een console als een handheld gezien. Laten we eerst kijken naar de console-mogelijkheden. De concurrentie heeft al een ‘half’-geüpgradede versie. Bij Sony zit er 3 jaar tussen de release van de PlayStation 4 (november 2013), en de PlayStation 4 slim (september 2016) en PlayStation 4 Pro (november 2016). Bij Microsoft zit er respectievelijk 3 en 4 jaar tussen de ge-‘upgrade’ versies: de Xbox One S (juni 2016) en de Xbox One X (november 2017). De originele Xbox One kwam uit in november 2013. Dit zegt echter niet zoveel, omdat in de vorige generatie, de 7de generatie, Sony en Microsoft ook tussentijds updates kregen. Nintendo deed hier niet aan mee.

Dat de concurrentie het doet, wil dus niet zeggen dat Nintendo het ook doet. Toch denk ik dat Nintendo met een ‘half’ verbeterde versie zal komen. Er zijn namelijk wel wat verschillen met de 7de generatie.

Grafische aspecten
Ten eerste onderscheiden de verbeterde modellen van de 8ste generatie zich qua visuele kracht (‘4k&rsquo Wink , waar de verbeterde versies van de 7de generaties het geheugen en kleinere versies de trekpleisters waren.

Of het verstandig is dat Nintendo meegaat in de race voor de beste graphics? Wat mij betreft niet. Nintendo heeft immers al jaren het doel om ‘voor ieder entertainment te bieden’. ‘Voor ieder’ betekent ook degenen die een krapper budget hebben. Maar de verkoopprijs zou wel door stijgen door de grafische verbeteringen. Bovendien worden de visuele verschillen worden steeds kleiner. Hierin zal voor de meesten niet het verschil zitten om meer entertainment te bieden.

Generatiewisselingen
Ten tweede is het verschil met de vorige generatie, is dat waarschijnlijk de Playstation 5 en Xbox Two uitkomen (generatie 9), wanneer de Switch al wat jaren achter zich heeft, maar niet is uitgerangeerd. Dit was niet het geval met de Wii U, die uitkwam aan het begin van de 8ste generatie. Wie weet dat de PlayStation 5 en de Xbox Two wel met een innovatie komen die een zodanig grote aantrekkingskracht heeft, dat Nintendo het (enigszins) zal kopiëren.

Cloud-gaming
Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat cloud-gaming, het streamen van games, eindelijk van de grond komt. Je hebt dan geen grote spelcomputers meer nodig, aangezien het ‘zware’ werk wordt gedaan door de server. Dit concept is niet nieuw. Nvidia begon hiermee met de Nvidia Shield, maar dit werd geen commercieel succes. De verwachting is dat je, zonder belemmeringen, de games naar elkaars apparaten kunt sturen.
Er kleven echter nogal een aantal nadelen aan cloud-gaming. Zo is de bandbreedte niet overal sterk genoeg. De bandbreedte wil zeggen hoeveel data er tegelijk wordt verstuurd. Dit is in feite de snelheid van de verbinding. Vele netwerken gebruiken de langzame ‘2.4 GHZ frequentie’, in plaats van de snellere 5 GHXZ frequentie. Verder heet cloud-gaming te maken met ‘input lag’, in tegenstelling tot Netflix. Dit wil zeggen dat er een vertraging is tussen het drukken op een knop, en de reactie op het scherm. Of deze vertraging substantieel is, hangt af van de server.
Microsoft richt haar aandacht op het cloud-gamen. Het bedrijf zou werken aan een Xbox waarbij de games zich volledig in de Cloud bevinden.
De Playstation en Nvidia hebben met respectievelijk ‘PlayStation Now’ en ‘GeForce Now’ al een Cloudserver. Als Microsoft een Xbox op de markt brengt waarbij de games volledig te streamen zijn, kan het de ontwikkelingen van cloud-gaming in een stroomversnelling brengen.

Nintendo werkt ook al enigszins met Cloud-toepassingen. De ‘Nintendo Switch Online’ biedt mogelijkheid om games op de Cloud op te slaan. Wie weet dat Nintendo later ook over gaat op een volledige Cloud-gaming ervaring, maar dit zie ik nog niet gebeuren bij de verbeterde Switch versie.

Virtual reality
Nintendo heeft te kennen gegeven dat ze de virtual reality-mogelijkheden onderzoeken. Momenteel vindt het bedrijf dat de markt er te klein voor is en dat je er nog te korte sessies mee kan houden, om het blijvend lk te houden. In de toekomst moet virtual reality ‘lange tijd meegaat, toegevoegde waarde heeft en betaalbaar is’. Dit zal echter niet op een ‘undocked’ Switch draaien, vanwege de lagere resolutie.
Wie weet ziet Nintendo in een toekomstige Switch, hier wel mogelijkheden in. Aangezien het nu al wordt onderzocht, zie ik het als realistische uitkomst dat dit in de Switch ‘1.5’ komt. Nintendo zou met update 3.0.0 zelfs al de mogelijkheid hebben om virtual reality toe te passen op het huidige model van de Switch.

Kunstmatige intelligentie
Met het toepassen van kunstmatige intelligentie kan Nintendo zorgen voor uitgebreidere digitaliseringsmogelijkheden en een verbeterde klantenservice. De service wordt sneller, wat voor een kostenbesparing zorgt. Wat ook tevens voor een kostenbesparing zorgt, is dat het laten testen van bugs door de kunstmatige intelligentie.
Het toepassen heeft dus een aantal voordelen. Ik heb helaas niet kunnen achterhalen, of hiervoor een nieuwe versie van de Switch nodig is of niet.

Opslagcapaciteit
Het aspect opslagcapaciteit is niet iets waarvan Nintendo afhankelijk is van de stappen van de concurrentie, al worden de games (gemiddeld gezien) steeds groter. Het gebrek aan opslagcapaciteit is namelijk een punt wat al bij lancering van de Switch veel kritiek te verduren kreeg. Momenteel heeft de Switch een capaciteit van 32 gigabyte, waarvan 25 gb effectief gebruikt kan worden. Dit betekent dat er geringe ruimte is om digitale games te kopen. Een game als bijvoorbeeld Dragon Quest Heroes kan niet eens digitaal worden gekocht, zonder aanschaf van een sd-kaart.
Ik verwacht dat de verbeterde versie van de Switch, de opslagcapaciteit zal verhogen.

Het draagbare aspect
Wat betreft het draagbare aspect zie ik echter wel mogelijkheden om een nieuw model van de Switch uit te brengen. De 3DS is inmiddels 7 jaar oud. Deze lange houdbaarheid, komt mede door de verschillende versies. Verder wordt de 3DS aanzienlijk minder ondersteund en de verkopen lopen drastisch terug. In het fiscale jaar van 2018 (april 2017 – maart 2018 ) werden er 6,4 miljoen producten uit de 3DS familie verkocht, waar dit een in het fiscale jaar van 2017 (april 2017 – maart 2018 ) 7,27 miljoen bedroeg.
De handheld wordt nu, tot en met in elk geval 2019, in de markt gezet als goedkoop instapmodel. Wanneer de steun voor de 3DS volledig wegvalt, is er geen instapmodel meer.
Dit maakt een Switch model die meer de nadruk op de draagbaarheid legt, aannemelijk. De eerder genoemde verbeteringen en innovaties zullen hier niet op van toepassing zijn, denk ik. Dit maakt het apparaat immers alleen maar duurder, ongeschikt als instapmodel.

Ik zie niet concreet hoe dit instapmodel van de Nintendo Switch er uit zou kunnen zien.
Maar ik wil terugkomen op de mock-up, de ‘Switch mini’, waar ik het in de inleiding over had. Hierbij kun je de controllers er niet af zou kunnen schuiven, en de randen minder dik waren. Dit maakte het model wat compacter. Het leek er alleen wel op dat er geen gebruik meer gemaakt kon worden van de tv-modus, waardoor het hele Switch-effect wegvalt (of hier zouden aparte controllers voor aangeschaft moeten worden).

Dit zijn mijn ideeën over de (half-)verbeterde Switch versie. Hoe denken jullie erover?
Laatst bewerkt: 18 oktober 2018 21:54
offline FalconPawnch
18 oktober 2018 20:56 | #828706
Forum Legend
Leuk dat je moeite neemt om een column te schrijven man ;-)
Ik heb alleen na je eerste alinea al zo veel fouten in je tekst gevonden dat ik geen zin had om nog verder te lezen. Als je een columnist wilt worden, check dan eerst je artikel alvorens je het plaatst. Ik zit nu verder te lezen maar het zit bomvol met allerlei fouten. Lees je zinnen eens hardop na. Je zal ze zelf wel ontdekken dan.
Laatst bewerkt: 18 oktober 2018 21:04