ForumN1ntendoLedenartikelen ‹ [Column] Rust is acceptatie

offline Jeroen K.
22 augustus 2019 12:41 | #830110
PoGo
"Rust is acceptatie"

Het klinkt misschien een beetje als een titel van een liedje. Van Marco Borsato of Nick & Simon, of zo. Nee, eerder van Jeroen van Koningsbrugge. Zo'n Nederlandse artiest die niet helemaal schijtmuziek maakt, maar toch stiekem wel een beetje. Hm. Lang geleden heb ik in deze sectie van het forum ook eens een ledenartikel geschreven. Ongetwijfeld was dat een review van een Nintendo 3DS-game en, net zo ongetwijfeld, schreef ik daarmee mijn eerste review ooit. Ik denk dat het artikel over Splinter Cell 3D ging. Ook denk ik dat het geen al te beste review was.

Daar heb ik wel altijd van gehouden: reviews schrijven. Ik kan het maar moeilijk onder woorden brengen, maar het kan twee functies tegelijk dienen. Allereerst is het een soort 'empowerment'. Dat woord hoor je meestal in de context van vrouwen, donkerkleurigen of andere 'achtergestelden' in de samenleving, maar kan ook best op de gamewereld slaan. Je zou elke week de lijst met nieuwe Nintendo Switch-releases eens moeten zien, maar goed dat er in deze wereld dan redacteurs bestaan die onkruid kunnen wieden. Of parels kunnen vissen. Om het maar metaforisch uit te drukken. Ten tweede is het juist een vorm van bescherming als het om AAA-titels gaat. Zeker als redacteur wil je het niet op je geweten hebben dat mensen 60 euro neertellen voor een game, die achteraf heel slecht blijkt. Natuurlijk, er zit nog veel tussen deze twee uitersten in, maar dit schetst wel de contouren.

Die ledenreview heb ik destijds gebaseerd op het N1ntendo-format. Netjes de plus- en minpunten onderaan de review, een cijfer tussen de één en tien erbij en een logische opmaak met introductie, inhoudelijke tekst en conclusie. Als lezer van de website realiseerde ik me op een dag, dat het misschien wel leuk was om geen lezer te blijven, maar schrijver te worden. Niet zomaar een schrijver, maar een N1-schrijver. Daarop schreef ik zo'n gemotiveerde sollicitatie, dat ik die sindsdien niet meer heb geëvenaard.

In mijn tijd als schrijver ben ik steeds meer van de website gaan houden. Nu ik erop terug kijk, zie ik mezelf als de 'villain' van een Japanse RPG. De Tales-serie is daar vooral erg goed in. Neem bijvoorbeeld de laatste game uit de serie, Tales of Vesperia. De final boss die je verslaat is er niet een 'evil' man die je als soort van groep 'goede' guys in elkaar hamert. Nee, eigenlijk is het een man met hetzelfde doel, die andere middelen wil inzetten om datzelfde doel te bereiken. Een man die overtuigd is van zijn eigen pad, en daarin graag mensen wil meetrekken, maar er tegelijk niet van af wil wijken.

In de psychosociologie kent men het concept 'groupthink'. De moeder van deze wetenschappelijke stroming omschrijft het als een 'manier van denken van mensen die diep vastzitten in een gesloten groep, waarbij hun streven naar unanimiteit belangrijker is dan hun motivatie om alternatieve oplossingen te overwegen'. Om te denken dat ik in mijn eigen opleiding over dit fenomeen geleerd heb, om er vervolgens wel zelf in te duikelen. De ironie.

Gelukkig geneest de tijd alle wonden. Ik visualiseer me die tijd ook wel een beetje als een wervelstorm, die langzaam maar zeker weer is gaan liggen. Nu kan ik me weer schikken in de rol van N1-lezer, om zo hopelijk nog altijd betrokken te blijven bij deze website, waar ik me al jaren mee bezig heb gehouden op verschillende manieren. En om te volgen waar die in de toekomst naartoe beweegt, wat er verandert en wat er hetzelfde blijft. Kort gezegd, ik kan weer van N1ntendo houden.

---

Beste Mink, Patrick, Paul, Erik, Ness, Ricardo, Kitty, Daan, Nathan, Dyon, Mark, "het meubilair" en ook Dreon, Mitch en Martijn,

Houd de website actief en werk door aan een mooie toekomst! Dat verdient de Nederlandse Nintendo-community.

Het beste, en natuurlijk, tot ziens op de website,

Jeroen
offline Dyon
22 augustus 2019 13:01 | #830111
Camerajongetje (De enige échte)
Amen. Vergeven.

Biertje?
offline Dreon
22 augustus 2019 13:13 | #830112
Videoredacteur
Goed geschreven Jeroen, het raakte me wel.
online Mink
22 augustus 2019 22:12 | #830114
Darkman
<3

We feel the love!
offline Duncan
23 augustus 2019 01:11 | #830117
Forum Legend
Marco Borsato is underated imo.
offline Jeroen K.
23 augustus 2019 11:27 | #830123
PoGo
Gepost door Dyon op 22 augustus 2019 13:01 | #830111
Amen. Vergeven.

Biertje?

Gepost door Dreon op 22 augustus 2019 13:13 | #830112
Goed geschreven Jeroen, het raakte me wel.

Gepost door Mink op 22 augustus 2019 22:12 | #830114
<3

We feel the love!

Dank voor jullie reacties Smile

Gepost door Duncan op 23 augustus 2019 01:11 | #830117

Ja? Wat vind je zijn beste nummer?
offline Duncan
26 augustus 2019 20:37 | #830149
Forum Legend
Gepost door Jeroen K. op 23 augustus 2019 11:27 | #830123

Gepost door Duncan op 23 augustus 2019 01:11 | #830117

Ja? Wat vind je zijn beste nummer?

hmmmm, die heb ik niet echt. Het is niet per se dat ik zijn muziek leuk vind, maar ik vind wel dat hij een leuk showtje kan zetten. Een beetje hetzelfde als met de Snollebollekes, het is geen hoogstaande muziek om naar te luisteren, maar toen hij laatst op kwam treden in mijn dorp, ben ik wel even los gegaan, omdat ik wel down ben voor die feeststemming.
online Mink
27 augustus 2019 15:31 | #830164
Darkman
Onbewoonbaar verklaard, stukje literatuur Holy