ForumAlgemeenOff-topic ‹ Nederland word volgebouwd

offline 2020
12 september 2020 18:36 | #831220
Cool Newbie
Oke, ik zie dat de plek waar ik woon helemaal word volgebouwd. Ik heb echt soms rust nodig, en de plek waar ik wandel kun je rustig zitten en uitkijken over een weids landschap het is echt een verademing.

Nu staat er dit jaar een bord dat daar een nieuwe wijk word gebouwd ook aan de andere kant van de hectare.

Ik irriteer mij er erg aan dit soort zaken.
Want het is echt nodig zeggen zij. Alleen Nederland is maar klein qua oppervlak.

Al eerder liep ik op een stuk open weiland en al die stukken zijn natuurlijk van boeren. Toen keek de boer wat il daar aan het doen was. Er stond geen omheining.
Maar ik heb weinig privacy hier in dit land.

En veel natuurlijke parken zijn verwaarloosd en er liggen er blikken bier in struiken. Het is zeer jammer.

Ik denk dat veel niet werkt omdat het te vol is.

Heb jij hier ook last van?
offline FalconPawnch
13 september 2020 02:27 | #831224
Forum Myth
het probleem is dat ze allemaal zo dicht op elkaar gebouwd worden. In plaats van de gemeente uitbreiden, worden bomen gekapt en grasveldjes volgebouwd. Het is niet enkel jouw woonplaats hoor, wees gerust haha. hier in Hellevoetsluis zijn ze van de historische vesting ook de groenvernieling toe gaan passen voor een paar huisjes. Belachelijk!
offline 2020
14 september 2020 16:51 | #831234
Cool Newbie
Falconpawnch goed dat je mijn situatie aan kan voelen. Wat vind jij er belachelijk aan? Ik denk dat ik het snap.
Verder...bij mij bouwen ze nu buiten mijn dorp omdat boeren met pension gaan dood gaan of er geld in zien. Zoals je weet is het ambacht boer ook steeds minder. Rijke mensen zullen altijd kunnen beslissen in plaats van inwoners. Ik kan er goef mee leven maar alles moet gelijkheid zijn..als je iets sloopt een park dan moet daat een park voor terug. Meestal als ze gaan bouwen maken ze wat gras en boompjes erbij het lijkt net of dat dit de nieuwe parken of natuurgebieden moeten voorstellen.
offline Duncan
18 september 2020 17:22 | #831245
Forum Myth
Het is jammer dat het dit soort bouwprojecten ten koste gaat van de natuur en historische bouwwerken, maar desondanks zie ik in Rotterdam en omgeving nog wel mooie locaties.
offline Rico B.
19 september 2020 12:33 | #831246
Forum Junk
Mensen moeten niet zo snel reproduceren dan hoeven er ook niet meer huizen gebouwd te worden

En emigranten minderen maar zodra je dat zegt ben je ineens een Geert Wilders fan
Laatst bewerkt: 19 september 2020 12:35
offline FalconPawnch
19 september 2020 19:00 | #831247
Forum Myth
valt wel mee toch? Ik stem niet, en al helemaal niet op wilders maar ik ben wel tegen nog meer immigranten en vluchtelingen. We moeten eerst zelf alles eens op de rails krijgen voordat we de rest vd wereld gaan spekken. Het reproduceren valt wel mee onder de Nederlanders. het zijn voornamelijk de van origine buitenlandse afkomsten die het normaal vinden om 4-6 kinderen per gezin te hebben.
offline YT123
21 september 2020 11:29 | #831254
Senior Member
Volgens mij is het probleem meer dat we relatief veel eenpersoonshuishoudens hebben in vergelijking met 30 jaar geleden en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren alleen maar verder zal stijgen. In Italië bijvoorbeeld is het gebruikelijk dat hele families (inclusief oma) onder één dak wonen en dat je pas het nest verlaat als je getrouwd bent. Misschien moeten meer mensen in Nederland dat model gaan overwegen.. xD
offline FalconPawnch
21 september 2020 12:16 | #831255
Forum Myth
Gepost door YT123 op 21 september 2020 11:29 | #831254
Volgens mij is het probleem meer dat we relatief veel eenpersoonshuishoudens hebben in vergelijking met 30 jaar geleden en de verwachting is dat dit aantal de komende jaren alleen maar verder zal stijgen. In Italië bijvoorbeeld is het gebruikelijk dat hele families (inclusief oma) onder één dak wonen en dat je pas het nest verlaat als je getrouwd bent. Misschien moeten meer mensen in Nederland dat model gaan overwegen.. xD

Maar het is geen probleem. Er is genoeg ruimte om nog te bouwen en er is een markt voor dus valt er alleen maar geld aan te verdienen. Het is ook weer werkgelegenheid voor de bouw, dus jah...
offline YT123
22 september 2020 11:45 | #831258
Senior Member
Gepost door FalconPawnch op 21 september 2020 12:16 | #831255

Maar het is geen probleem. Er is genoeg ruimte om nog te bouwen en er is een markt voor dus valt er alleen maar geld aan te verdienen. Het is ook weer werkgelegenheid voor de bouw, dus jah...

Dat het aantal eenpersoonshuishoudens stijgt is niet per se een slechte ontwikkeling, maar het is een probleem in de zin dat er een balans gevonden moet worden tussen duurzaamheid (vanwege het stikstofbeleid), locatie (meeste jongeren/starters willen toch in de grote steden wonen of dicht bij het centrum) en betaalbaarheid. Dan heb je ook nog vastgoedinvesteerders die huurprijzen opdrijven en veel mensen die behoefte hebben aan het behoud van natuur in de omgeving. Kortom los je dit tekort aan geschikte woningen gewoon niet makkelijk op zonder concessies te maken.
Laatst bewerkt: 22 september 2020 11:51
offline Duncan
22 september 2020 16:59 | #831266
Forum Myth
Gepost door Rico B. op 19 september 2020 12:33 | #831246
Mensen moeten niet zo snel reproduceren dan hoeven er ook niet meer huizen gebouwd te worden

En emigranten minderen maar zodra je dat zegt ben je ineens een Geert Wilders fan

Wat een Wilders fan ben jij zeg.
offline Volleybaas
27 september 2020 14:22 | #831274
N1 Smash Bros. Champion 2018
wordt*
offline Mink
29 september 2020 19:11 | #831275
Forum Quint
Gepost door FalconPawnch op 19 september 2020 19:00 | #831247
valt wel mee toch? Ik stem niet, en al helemaal niet op wilders maar ik ben wel tegen nog meer immigranten en vluchtelingen. We moeten eerst zelf alles eens op de rails krijgen voordat we de rest vd wereld gaan spekken. Het reproduceren valt wel mee onder de Nederlanders. het zijn voornamelijk de van origine buitenlandse afkomsten die het normaal vinden om 4-6 kinderen per gezin te hebben.

Whut? Vluchtelingen helpen is iets totaal anders dan een ander land financieel bijstaan. Als je minder vluchtelingen wilt, zal Nederland (en andere welvarende landen) wel meer op locatie gaan helpen, wat dan inderdaad flink wat duiten kost. Vluchtelingen zijn meestal tenminste een investering voor het eigen land, aangezien de vluchtelingen uiteindelijk een onderdeel van de samenleving worden.

Overigens moeten jullie wellicht meer richting Brabant komen, hier is zoveel ruimte en groen in een stad, heerlijk. Het ligt dus ontzettend aan je eigen (of die van jouw ouders) keuze.

O en dat migranten gezinnen meer kinderen hebben, weet ik ook niet zeker. Heb wel cijfers gevonden dat het aantal moeders met migratie-achtergrond aanzienlijk is gedaald in de afgelopen twintig jaar (11%). Dat zegt natuurlijk niet alles, maar meer kon ik zo een, twee, drie niet vinden.

Spoiler

offline FalconPawnch
30 september 2020 10:01 | #831276
Forum Myth
Ok, wauw...

Vluchtelingen een investering? haha, hoe denk je dat de mensen die werkloos zijn daar tegenaan kijken? Al die vluchtelingen kosten ons alleen maar geld, banen, huizen etc. Het zijn er gewoon te veel. Leuk als je multicultureel wilt zijn, maar er is weinig cultuur meegekomen waar we wat aan hebben hoor.

Dat ik in hellevoetsluis woon is inderdaad mijn keuze, maar ik heb er nooit voor gekozen dat al die vluchtelingen naar om en rond de grote steden komen. Dat zijn hun keuzes geweest en die van de overheid die ze daar plaatsen.

En ik zie het toch echt met eigen ogen. Nederlandse gezinnen hebben vaak 1, 2 of 3 kinderen, en in een uitzonderlijk geval meer. Immigranten uit bijvoorbeeld Afrika hebben vaak meerdere kinderen omdat het binnen hun cultuur gebruikelijk is dat kinderen geld aan hun ouders sturen. Zodra ze gaan werken doen ze dit omdat ze hun ouders dienen te onderhouden. (Geloof me ik kan het weten aangezien mijn zus een afrikaanse ex-man heeft die nog altijd geld aan zijn ouders stuurt omdat dit 'moet'.)
Laatst bewerkt: 30 september 2020 10:08
offline Jerone
30 september 2020 16:12 | #831278
Forum God
Gepost door FalconPawnch op 30 september 2020 10:01 | #831276
Ok, wauw...

Vluchtelingen een investering? haha, hoe denk je dat de mensen die werkloos zijn daar tegenaan kijken? Al die vluchtelingen kosten ons alleen maar geld, banen, huizen etc. Het zijn er gewoon te veel. Leuk als je multicultureel wilt zijn, maar er is weinig cultuur meegekomen waar we wat aan hebben hoor.

Dat ik in hellevoetsluis woon is inderdaad mijn keuze, maar ik heb er nooit voor gekozen dat al die vluchtelingen naar om en rond de grote steden komen. Dat zijn hun keuzes geweest en die van de overheid die ze daar plaatsen.

En ik zie het toch echt met eigen ogen. Nederlandse gezinnen hebben vaak 1, 2 of 3 kinderen, en in een uitzonderlijk geval meer. Immigranten uit bijvoorbeeld Afrika hebben vaak meerdere kinderen omdat het binnen hun cultuur gebruikelijk is dat kinderen geld aan hun ouders sturen. Zodra ze gaan werken doen ze dit omdat ze hun ouders dienen te onderhouden. (Geloof me ik kan het weten aangezien mijn zus een afrikaanse ex-man heeft die nog altijd geld aan zijn ouders stuurt omdat dit 'moet'.)

Bewust of onbewust kies je voor meer immigratie door de goedkoopste groente uit het rek te vissen en te weigeren een paar honderd euro extra te betalen voor een stukadoor (ik zeg niet dat jij dat doet maar de gemiddelde Nederlander denkt wel degelijk met zijn portemonnee). Wbt die Afrikaans immigratiegezin-kinderen, kijk maar eens naar de tweede generatie immigrantenkiddo’s. Het is niet zo dat die kinderen weer 5 of 6 kinderen krijgen. Zodra die in onze welvaart terecht komen krijgen die ook gewoon 1, 2 of 3 kinderen, uitzonderingen daargelaten.

Wat bedoel je met ‘eerst hier op de rails krijgen’? Hebben wij het niet op de rails dan?

Laatst bewerkt: 30 september 2020 16:15
offline FalconPawnch
30 september 2020 17:32 | #831279
Forum Myth
Daar bedoel ik mee dat we eerst eens zorgen dat de mensen die hier al wonen eerst aan een baan komen, een huis hebben en niet naar een voedselbank hoeven te gaan. Er zijn in Nederland nog teveel Nederlanders die het niet goed hebben, terwijl vluchtelingen binnen stromen en vervolgens een plek om te wonen, kledinggeld, voedsel etc. krijgen en het instant beter hebben dan die Nederlanders die er minder bij zitten. Ik wil ook niet zeggen dat die vluchtelingen er allemaal minder bij moeten zitten dan de armste nederlanders, maar aangezien het ene probleem opgeschoven wordt door het andere wat eigenlijk niet ons probleem is, is het nogal krom. Vandaar dat ik zeg, zorg eerst dat onze eigen shit weer op de rails komt voordat we aan het volgende beginnen. We weten allemaal dat niemand er beter van wordt als er meer vluchtelingen komen. De meeste zijn gelukszoekers. Jonge mannen die komen profiteren van het goede dat Nederland te bieden heeft. Leuk dat sommigen ook nog komen werken voor minder, maar daar verliezen NLers weer banen door. Er heerst al werkloosheid en dat los je echt niet op door tienduizenden mensen het land in te laten.

edit: en inderdaad, de mensen die hier zonder kinderen komen wonen kijken wel anders naar het aantal kinderen dat ze wensen te krijgen, maar ik kijk vooral naar die gezinnen waarin moeder nog standaard heel de dag in de keuken staat en puur als melkkoe voor het grut moet zorgen. Die wippen er nog altijd zonder bescherming op los en krijgen lekker veel kinderen die dus uiteindelijk moeten gaan werken en papa en mama slapend rijk moeten maken. Ik heb vroegah genoeg klasgenoten gehad die dit bevestigden. Dat is nou eenmaal die cultuur en gewoonte en die hebben ze gewoon meegenomen want dat is normaal voor ze.
Laatst bewerkt: 30 september 2020 17:36
offline Mink
04 oktober 2020 08:38 | #831282
Forum Quint
Werkloos zijn in Nederland is een keuze. Ik ben het zelf twee jaar geweest, had gemakkelijk snel werk kunnen vinden. Het verbaasd me dat mensen dat nog altijd zeggen. Dat er geen werk in jouw studie is, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen werk is. Maar de meeste Nederlanders voelen zich te goed om dat werk te doen.
offline FalconPawnch
04 oktober 2020 09:58 | #831283
Forum Myth
Gepost door Mink op 04 oktober 2020 08:38 | #831282
Werkloos zijn in Nederland is een keuze. Ik ben het zelf twee jaar geweest, had gemakkelijk snel werk kunnen vinden. Het verbaasd me dat mensen dat nog altijd zeggen. Dat er geen werk in jouw studie is, wil natuurlijk niet zeggen dat er geen werk is. Maar de meeste Nederlanders voelen zich te goed om dat werk te doen.

Mink, sorry dat ik het zeg, maar je kraamt echt de grootste onzin uit. Geloof jij nou serieus dat die mensen hier voor kiezen? Ongelofelijk... Denial

"In juli waren 419 duizend mensen werkloos, dat is 4,5 procent van de beroepsbevolking. In de afgelopen drie maanden kwamen er gemiddeld 35 duizend werklozen per maand bij. Het aantal werkenden nam de afgelopen drie maanden ook toe, met gemiddeld 8 duizend per maand. Vooral in juni steeg het aantal werklozen en werkenden. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de beroepsbevolking. UWV registreerde eind juli 301 duizend lopende WW-uitkeringen, dat is evenveel als in juni."

Bron: cbs
Laatst bewerkt: 04 oktober 2020 10:01
offline Jerone
04 oktober 2020 15:09 | #831286
Forum God
Gepost door FalconPawnch op 04 oktober 2020 09:58 | #831283
Gepost door Mink op 04 oktober 2020 08:38 | #831282

Mink, sorry dat ik het zeg, maar je kraamt echt de grootste onzin uit. Geloof jij nou serieus dat die mensen hier voor kiezen? Ongelofelijk... Denial

Bron: cbs

Volgens mij is het eerder andersom.. Als je in Nederland wil werken, kun je werken. Daar ben ik het keihard mee eens. Ik krijg nog wekelijks emails met ‘vacatures in je woonplaats’. Veel daarvan is niet het leukste werk, maar wel werk dat iedereen kan doen. Dat een aantal mensen onzin-studies doet en vervolgens geen werk kunnen vinden waar ze voor geleerd hebben is kut, maar hun probleem.

Ik weet niet wat die quote uit corona-tijd hiermee te maken heeft.
Laatst bewerkt: 04 oktober 2020 15:09
offline FalconPawnch
05 oktober 2020 10:41 | #831288
Forum Myth
Dat klopt wel degelijk, maar een hoop dingen waar je dan vervolgens op reageert, krijg je afwijzingen op. Je bent nooit de enige die solliciteert en als het al niet in je vakgebied ligt (want dat krijg je ook te vaak, van die vacatures die niks met je interesses of vaardigheden te maken hebben) ben je sowieso al aan het verkeerde adres met je sollicitatie. Feit is gewoon dat er teveel werklozen zijn en er komen steeds minder banen vrij. Steeds meer mensen worden ook ontslagen.

Ik heb zelf behoorlijk lang gesolliciteerd en ben uiteindelijk ipv op een reclame bureau voor graphic design terecht gekomen in een muziekcafe. Nou was dit gewoonweg geluk hebben want ik deed puur mn sollicitatieplicht i.v.m. een uitkering van het UWV, maar het is echt niet altijd werk waar je goed in bent of het leuk vind.

In Nederland heb je inderdaad nog wel een beetje keuze, maar het ligt er ook heel erg aan of je het wel kan, het leuk vindt en of het bedrijf je die kans ook gunt. Er zijn namelijk altijd geschiktere kandidaten die ook solliciteren op die functie en die wel de benodigde opleiding gevolgd hebben. Dus je kan nog zoveel vacatures langs je snufferd krijgen... Je weet dat de meesten op voorhand al niet gaan lukken. Dat maakt het daarnaast ook nog eens zeer demotiverend om door te solliciteren. Ik was op een gegeven moment maar gewoon naar alles wat ik zag een sollicitatie aan het sturen.

Kijk, in the end hebben we het in NL zo slecht nog niet maar helemaal goed is het ook niet. Het aantal werklozen is gewoon te groot en de meeste daarvan zijn echt wel op zoek. Helaas grijpen ze gewoon constant mis. Afgelopen paar weken hoorde ik dat Shell ook weer 9000(!!!) banen heeft geschrapt. Wereldwijd weliswaar, maar toch. Het gaat gewoon de verkeerde kant op.

Ik ben momenteel ook nagenoeg werkloos. Ik heb een eigen grafisch bedrijfje opgericht maar dan ben je nog steeds werkloos. Je moet wel eerst klanten hebben. En in deze tijden bezuinigen mensen als een malle. Zeker op dingen als reclame en zo. Mn werk als barman is ook al afgelopen door dat kutvirus. Paar weken geleden nog opgeschoven naar een bowlingbaan om daar achter de bar te werken maar met de nieuwe maatregelen ben ik niet meer nodig, dus ben weer terug bij af.

Ja de keuze is reuze maar niet heus!
offline Jerone
05 oktober 2020 13:23 | #831290
Forum God
Ik begrijp je situatie en ik begrijp hoe kut het voor je is (en met jou vele anderen in de horeca/evenementen-branche en de luchtvaart-sector en de toerisme-sector etc etc etc). We moeten echter niet ‘de normaal’ gaan vergelijken met de uitzonderlijke situatie waar we nu in zitten. Ja er is economische krimp, en ja er volgen daardoor veel ontslagen, maar dat gaat weer aantrekken. Misschien zodra er een vaccin is, misschien pas een jaar later, het is iig niet blijvend. Voor de Corona-crisis zaten we op het laagste werkeloosheidsgehalte ooit, het gaat dus eerder de goede kant op dan de slechte.

Wat betreft het werk zoeken gerelateerd aan je studie weet ik bijvoorbeeld dat voor mijn studie geldt dat er te veel afstuderen voor de beschikbare banen. Er zijn echter genoeg afgeleide banen waar vervolgens veel studiegenoten hun weg kunnen vinden. Ik kan me voorstellen dat dat voor Grafisch Ontwerp nog erger is. Lijkt me eerder een kwestie van minder mensen toelaten tot de opleiding. Het is leuk werk en trekt daarom waarschijnlijk veel publiek. Meer dan gevraagd is in de maatschappij. Ga me niet vertellen dat er meer competente kandidaten zijn om in een winkel of een fabriek of bij de post te werken. Daar wordt als samenleving denk ik te veel op neergekeken, waardoor mensen met een diploma zich er te goed voor voelen. Daar moeten we sowieso mee stoppen want iedereen die werkt is nodig.
Laatst bewerkt: 05 oktober 2020 13:29
offline FalconPawnch
05 oktober 2020 15:02 | #831291
Forum Myth
Het ligt allemaal veel dieper en complexer dan je denkt. 'De normaal' is al een tijdje niet meer man. Ik heb het natuurlijk niet enkel over het Corona-tijdperk hahah... Het weinig aantal banen was er ook al na de vorige economische crisis. Je zegt het zelf al; voor de corona crisis begon zaten we al op een dieptepunt. Gaat het nu dan weer beter volgens jou? Ik heb niet gemerkt dat corona ervoor gezorgd heeft dat er weer meer banen zijn. Er zijn alleen nog maar meer ontslagen gevallen toch? ;-)

Dan nog het enorme gehalte vluchtelingen dat hier de afgelopen jaren naartoe is gekomen en een leven op komt 'bouwen', de automatisering van vele beroepen... Nou goed, je snapt zelf ook wel waarom er steeds minder banen zijn door dit soort factoren. Kleine ondernemers worden opgeslokt door de grote namen (Ali Express, Bol.com, etc) en kunnen individueel amper bestaan, laat staan personeel aannemen. Ondernemer zijn is tegenwoordig ook amper te doen in een aantal sectoren. Voor jezelf beginnen staat gelijk aan werkloos zijn voor mij want je moet toch eerst klanten hebben en die bezuinigen ook allemaal.

Het hele systeem van leren, werken, verdienen zorgde vroeger voor genoeg werk. Veel werk werd met handen verricht. Maar door concurrentie en uiteindelijk de groei van bedrijven die nu de grootste zijn, is het voor nieuwe ondernemers gewoon bijna onmogelijk om het hoofd boven water te houden. Luie mensen kopen enkel en alleen bij de goedkoopste en online webwinkels. Al die webwinkels enzo verkrachten gewoon de 'echte' winkels die allemaal gaan sluiten straks. Omdat ondernemers onderling altijd beter en groter willen zijn dan de ander. Het is een milieu waarin we met zo weinig mogelijk kosten willen maken en zoveel mogelijk om willen zetten. Het wordt steeds efficiënter ingericht maar dus ook steeds moeilijker voor mensen om banen te krijgen. De ondernemers die het allemaal wel redden, bezuinigen op banen. Die ontslagen mensen komen vervolgens bijna nergens aan werk. Dat is gewoon de tijdsgeest van nu. Je kan dan nog wel leuk zeggen dat in Nederland werken een keuze is, maar dat is het niet. Ja oke, je wilt werken of niet, maar ook al wil je het wel, er is amper iets beschikbaar.

En inderdaad, er studeren te veel mensen af voor het aantal banen dat beschikbaar is. En geloof me, in bijna alle studies!! Zeker vanaf de opleiding waar ik vandaan kom. Het grafisch lyceum liet sowieso maar een aantal studenten toe maar dit waren er nog steeds veel te veel. Ieder jaar komen er weer honderden nieuwe afgestudeerden op de markt die allemaal een baan willen. Het zijn er inderdaad te veel. maar als ze een andere opleiding hadden gekozen, dan zouden ze tegen alle adviezen ingaan die ze constant krijgen... Want "Je MoEt KiEzEn WaT Je LeUk ViNdT eN NiEt WaT HeT mEeStE vErDiEnT" blabla... Dan ben je ergens rete goed in, moet je een baan gaan zoeken in die expertise en dan is die er gewoon niet.

ik kan nog wel een heel boek schrijven hierover maar er zit nu een dochter in mn oor te tetteren en ik ben nu kwijt wat ik wilde zeggen lol. Anyways, denk er niet al te licht over omdat het in jouw geval allemaal wel meevalt. Je mag van geluk spreken als je werk kan vinden wat je ook nog leuk vindt en gelukkig maakt om te doen.
offline Jerone
05 oktober 2020 15:52 | #831293
Forum God
Gepost door FalconPawnch op 05 oktober 2020 15:02 | #831291
Het ligt allemaal veel dieper en complexer dan je denkt. 'De normaal' is al een tijdje niet meer man. Ik heb het natuurlijk niet enkel over het Corona-tijdperk hahah... Het weinig aantal banen was er ook al na de vorige economische crisis. Je zegt het zelf al; voor de corona crisis begon zaten we al op een dieptepunt. Gaat het nu dan weer beter volgens jou? Ik heb niet gemerkt dat corona ervoor gezorgd heeft dat er weer meer banen zijn. Er zijn alleen nog maar meer ontslagen gevallen toch? ;-)

Dan nog het enorme gehalte vluchtelingen dat hier de afgelopen jaren naartoe is gekomen en een leven op komt 'bouwen', de automatisering van vele beroepen... Nou goed, je snapt zelf ook wel waarom er steeds minder banen zijn door dit soort factoren. Kleine ondernemers worden opgeslokt door de grote namen (Ali Express, Bol.com, etc) en kunnen individueel amper bestaan, laat staan personeel aannemen. Ondernemer zijn is tegenwoordig ook amper te doen in een aantal sectoren. Voor jezelf beginnen staat gelijk aan werkloos zijn voor mij want je moet toch eerst klanten hebben en die bezuinigen ook allemaal.

Het hele systeem van leren, werken, verdienen zorgde vroeger voor genoeg werk. Veel werk werd met handen verricht. Maar door concurrentie en uiteindelijk de groei van bedrijven die nu de grootste zijn, is het voor nieuwe ondernemers gewoon bijna onmogelijk om het hoofd boven water te houden. Luie mensen kopen enkel en alleen bij de goedkoopste en online webwinkels. Al die webwinkels enzo verkrachten gewoon de 'echte' winkels die allemaal gaan sluiten straks. Omdat ondernemers onderling altijd beter en groter willen zijn dan de ander. Het is een milieu waarin we met zo weinig mogelijk kosten willen maken en zoveel mogelijk om willen zetten. Het wordt steeds efficiënter ingericht maar dus ook steeds moeilijker voor mensen om banen te krijgen. De ondernemers die het allemaal wel redden, bezuinigen op banen. Die ontslagen mensen komen vervolgens bijna nergens aan werk. Dat is gewoon de tijdsgeest van nu. Je kan dan nog wel leuk zeggen dat in Nederland werken een keuze is, maar dat is het niet. Ja oke, je wilt werken of niet, maar ook al wil je het wel, er is amper iets beschikbaar.

En inderdaad, er studeren te veel mensen af voor het aantal banen dat beschikbaar is. En geloof me, in bijna alle studies!! Zeker vanaf de opleiding waar ik vandaan kom. Het grafisch lyceum liet sowieso maar een aantal studenten toe maar dit waren er nog steeds veel te veel. Ieder jaar komen er weer honderden nieuwe afgestudeerden op de markt die allemaal een baan willen. Het zijn er inderdaad te veel. maar als ze een andere opleiding hadden gekozen, dan zouden ze tegen alle adviezen ingaan die ze constant krijgen... Want "Je MoEt KiEzEn WaT Je LeUk ViNdT eN NiEt WaT HeT mEeStE vErDiEnT" blabla... Dan ben je ergens rete goed in, moet je een baan gaan zoeken in die expertise en dan is die er gewoon niet.

ik kan nog wel een heel boek schrijven hierover maar er zit nu een dochter in mn oor te tetteren en ik ben nu kwijt wat ik wilde zeggen lol. Anyways, denk er niet al te licht over omdat het in jouw geval allemaal wel meevalt. Je mag van geluk spreken als je werk kan vinden wat je ook nog leuk vindt en gelukkig maakt om te doen.

Even goed lezen wat ik zeg FP. Ik zei pre-corona laagste werkeloosheidsgehalte ooit, oftewel; het percentage van de bevolking van Nederland dat werkeloos is, is nog nooit zo laag geweest.

Spoiler

Ik heb gelijk ;-). Het banen-aanbod loopt echt niet terug en ik proef een hoop emotie en onderbuikgevoel-argumenten in je statements. Alles moet en gaat efficiënter, dat klopt. Dat heet kapitalisme en op zich is daar niet zo veel mis mee. Ik vind het ook jammer dat we leegloop hebben in de kleine steden, maar moeten we dan maar kunstmatig allerlei ondernemingen aan de beademing houden puur vanwege sentiment? Dat mensen niet meer aan het werk komen klopt gewoon niet, zie bovenstaande link.

Ja, je moet kiezen wat je leuk vindt. Je moet er ook wel een beetje goed in zijn, anders onderscheid je je niet van de meute en kom je er helaas niet aan te pas. Dat moeten ze toevoegen aan dat statement. Als je ergens goed in bent kun je er geld aan verdienen. Misschien vind jij van niet, maar dat is toch echt jouw mening en geen algemeen feit Yummy .
Laatst bewerkt: 05 oktober 2020 15:55
offline FalconPawnch
05 oktober 2020 16:22 | #831294
Forum Myth
Gepost door Jerone op 05 oktober 2020 15:52 | #831293
Gepost door FalconPawnch op 05 oktober 2020 15:02 | #831291

Even goed lezen wat ik zeg FP. Ik zei pre-corona laagste werkeloosheidsgehalte ooit, oftewel; het percentage van de bevolking van Nederland dat werkeloos is, is nog nooit zo laag geweest.

Spoiler

Ik heb gelijk ;-). Het banen-aanbod loopt echt niet terug en ik proef een hoop emotie en onderbuikgevoel-argumenten in je statements. Alles moet en gaat efficiënter, dat klopt. Dat heet kapitalisme en op zich is daar niet zo veel mis mee. Ik vind het ook jammer dat we leegloop hebben in de kleine steden, maar moeten we dan maar kunstmatig allerlei ondernemingen aan de beademing houden puur vanwege sentiment? Dat mensen niet meer aan het werk komen klopt gewoon niet, zie bovenstaande link.

Ja, je moet kiezen wat je leuk vindt. Je moet er ook wel een beetje goed in zijn, anders onderscheid je je niet van de meute en kom je er helaas niet aan te pas. Dat moeten ze toevoegen aan dat statement. Als je ergens goed in bent kun je er geld aan verdienen. Misschien vind jij van niet, maar dat is toch echt jouw mening en geen algemeen feit Yummy .

uh ja, dat zeg ik toch óók? Pre-corona =/= vóór de corona. Toen was er dus al een dieptepunt... (of snap ik het nog steeds niet?)

Anyways, zeg nou zelf even eerlijk, gaat het nu goed met de economie? Komen er volgens jou nu echt meer banen bij? Zo ja, wat voor banen dan? Nog meer ICT? Hoe kun je dat nou geloven? Ja omdat zo'n grafiekje dat zegt? Ik zie om me heen alleen maar meer en meer mensen die thuis zitten zonder werk. Dan is het zo'n "er staat een grafiekje op internet" vs. "wat je met eigen ogen en oren ziet en hoort".

Zoals ik al eerderzei, het is wel een stuk complexer dan we denken. Ik verwacht ook niet dat je het vanuit ieders perspectief objectief kan bekijken, maar begrijp wel dat het voor heel veel werklozen niet zo makkelijk is om een nieuwe baan te vinden als dat jij vermoedelijk denkt. Sommige sectoren zullen misschien banen creëren door zo'n pandemie of crisis, maar er verdwijnt meer dan dat erbij komt hoor. Met ook de huidige maatregelen verdwijnt de gehele horeca heel snel. Ik zit daar zelf middenin, ik zie het met eigen ogen gebeuren.

Over kapitalisme dat daar niks mis mee is, dat leg ik dus juist uit dat dat wel zo is. Hierdoor wordt het gewoon steeds verder en verder onmogelijk voor kleinere ondernemingen om het hoofd boven water te houden. Concurrentie is al zó groot en bekend, dat ze shit goedkoper aanbieden dan jij als specialist in weet ik veel wat. In deze tijden bespaart iedereen liever dan dat ze iemand anders' portemonnee gaan spekken, dus maken ze de grootste bedrijven alleen nog maar groter. Je leest hier en daar al van die noodkreten als "steun de lokale ondernemers". Bijvoorbeeld Albert Heijn en Jumbo draaien overuren omdat iedereen z'n boodschappen nu liever online bestelt. Logisch, goedkoper en veiliger, maar dat draait lokale supermarkten of bakkers / groenteboeren / slagers de nek om.

Ik voorzie hier gewoon niks goeds in. Het wordt alleen maar erger en erger he? Even heel zwart-wit gezien: straks heb je helemaal niks meer. Als het zo doorgaat als nu, dan zijn er straks helemaal geen winkels meer want dat kost winkeliers te veel. Dan moet je al je kleding en boodschappen wel online doen. Alles moet straks online omdat je niet meer even naar een winkel kan om iets te kopen. Winkels zijn leeg en dan krijg je als antwoord, we kunnen het wel online voor u bestellen blabla.. Het hele tijdperk waar we naartoe gaan is alles behalve leuk zo. Ja, tenzij je een mega-introvert bent met een goedlopende thuisbaan en je al je spullen online koopt en laat bezorgen. Alles draait straks alleen nog maar daar om.

Nou goed, ik stop maar hierover. Misschien spreek ik ook wel te emotioneel hierover maar ik vind het allemaal maar fucked up. Weird
offline Jerone
05 oktober 2020 16:38 | #831295
Forum God
We hebben nog nooit zo weinig werkelozen gehad als net vóór de Corona-crisis. Het aantal werkenden groeit al jaren. Door Corona zijn natuurlijk een hoop banen verloren gegaan. De ‘normaal’ (dus voor de Corona), hield dus in dat er steeds meer mensen aan het werk zijn elk jaar en steeds minder thuis zitten.

Natuurlijk moet je de statistieken geloven en niet wat je toevallig om je heen hoort. Dan nog: ik heb letterlijk niemand in mijn directe omgeving die werkeloos is, en ik ken een hoop mensen. Door de Corona is er een enkeling bij gekomen, maar de meesten hebben al wat anders geregeld. Wij zijn beide niet representatief voor de gemiddelde Nederlander. Daar helpen statistieken juist bij.

Nogmaals, ja door Corona stijgt de werkeloosheid nu. Zodra Corona voorbij is zal deze nog wat economische nasleep hebben, maar daarna groeit het banenaanbod weer, zoals het al jaren doet. Voor elke winkelmedewerker die moet stoppen komt er een pakketbezorger bij.
Laatst bewerkt: 05 oktober 2020 16:46
offline FalconPawnch
05 oktober 2020 19:51 | #831297
Forum Myth
Oh lol, ik zie nu pas dat ik het idd verkeerd las. Sorry ^^'

Ik ben het ook merendeels met je eens hoor ;-) Maar blijkbaar hebben wij gewoon andere ervaringen. Ik lul niet als ik zeg dat er om mij heen mensen zonder werk komen te zitten. Zal te maken hebben met het feit dat ik vooral veel kennissen in de Horeca heb. Statistieken zijn voor mij nooit 100% waarheid. Tuurlijk klopt het wel wat ze meten, maar ze meten lang niet iedereen. Het zijn voor mij dus eerder richtlijnen om een beeld van iets te krijgen. Het geldt namelijk niet altijd voor de gehele bevolking. Het is nooit gepeild over letterlijk alle mensen. Maar goed, ga ik verder niet op in. Ik geloof echter nog niet zo in het banenaanbod dat weer gaat stijgen. Ik hoop het wel natuurlijk maar Hiermee doel ik dan weer op automatisering en marktverandering ipv Corona. Ach we kunnen wel eindeloos discussiëren hierover geloof ik Razz Laten we maar gewoon hopen dat het allemaal zsm weer aantrekt. Voorlopig heb ik bijna geen werk door al dat gezeik en gedoe.
Laatst bewerkt: 05 oktober 2020 19:54