ForumNintendoNintendo algemeen ‹ Melken

Is dit lekker melken

Totaal aantal stemmen: 12
offline FalconPawnch
19 november 2020 20:16 | #831404
Forum Myth
Gepost door Patrick op 17 november 2020 17:13 | #831396
Gepost door FalconPawnch op 17 november 2020 10:20 | #831395
Nou als ik kijk naar hoe die pokemon sword/shield review geschreven werd, dan had diegene echt wel oogkleppen op hoor, lol die ziet gewoon de minpunten niet... okay, misschien niet iedereen reviewt zo, maar ik houd er gewoon rekening mee dat het altijd mensen zijn met een voorliefde voor die games dus ze zullen nooit echt een game volledig objectief bekijken maar altijd wel een beetje emotioneel betrokken zijn.

Overigens zie ik jullie nooit echt een game te laag beoordelen. Enkel van die niks zeggende indies krijgen wel eens de volle laag, maar 1st party Nintendo games lijken altijd dikke voldoendes te krijgen.

Kijk dat jij het ergens niet mee eens bent dat kan natuurlijk altijd. Iedereen beoordeeld een game tenslotte op zijn eigen manier. Als ik me het goed herinner (correct me if I'm wrong) vind jij dat het ontbreken van alle Pokémon een zeer groot gemis en zou de game alleen daardoor al een flink lagere score moeten krijgen toch? In beide reviews die we gepubliceerd hebben, ook vanwege de controverse rondom het ontbreken van Pokémon, zit dit verwerkt en in beide gevallen hebben onze redactieleden teveel plezier beleeft aan de game om dat ontzettend zwaar te laten wegen.

Verder geef je aan dat we nooit een 1st party game van Nintendo echt laag beoordelen. Helaas weet Nintendo over het algemeen vrij sterke 1st party games neer te zetten. Erg hé? Welke 1st party game van Nintendo op de Switch heeft volgens jou dan volledig de plank misgeslagen? En hoe verhoudt onze recensie daarvan zich tegenover jouw beoordeling?

Lol, zoveel mensen waren het niet eens dat Pokemon zo'n hoge score kreeg... Dat iemand die game op zijn of haar eigen manier beoordeelt, is prima maar verwacht dan ook niet dat de reacties mild zullen zijn. Er zijn nou eenmaal ook mensen die objectief kijken naar een game als Pokemon. De game IS gewoon slecht. Dat mensen er plezier aan beleven, wilt nog niet zeggen dat de game goed is.

De mensen die deze game vooral spelen, zijn zij die een voorliefde voor Pokemon hebben. Die door alle gebreken heen kunnen kijken omdat het hun favoriete franchise is. Ik heb de game ook gespeeld en alle voorgaande delen ook en stuk voor stuk vond ik ze allemaal wel verfrissend en / of vernieuwend genoeg, maar een letterlijke copy met hier en daar wat opgepoetste graphics behalve waar het nodig is, is gewoon sneu.

Sword en Shield is gewoon gerushed en lelijk. Minimale animaties, lege overworld, veel te korte draw distances... Nou goed, ik hoef de rest van de minpunten niet te noemen, die weten we allemaal wel inmiddels. Bovendien werd hier in de review, als ik het me goed herinner, amper aandacht besteed aan de overduidelijke minpunten.

Enne, what's up met dat "erg he?"? Nu doe je net alsof ik het jammer vind dat Nintendo goede games uitbrengt... Als een game goed is, ben ik ook gewoon blij maar als een game slecht is en het krijgt vervolgens gewoon een dikke voldoende omdat de reviewer er 'te veel plezier aan heeft beleefd om die minpunten zwaar mee te wegen', dan vind ik dat het cijfer dus te hoog ligt. Als je ergens plezier aan beleeft, is dat goed maar als die game ondanks de fun wel takke lelijk is, hoort zoiets wel meegewogen te worden. Als je dat niet doet, tjah dan krijg je dus reacties zoals die van mij. =)

Wat ik gewoon graag als tip mee wil geven, is dat jullie de reviews - en met name de eindcijfers - wat geloofwaardiger brengen en niet te veel vanuit het fan perspectief.
Laatst bewerkt: 19 november 2020 20:18
offline Patrick
20 november 2020 23:27 | #831406
Hoofdredacteur
Gepost door FalconPawnch op 19 november 2020 20:16 | #831404
Lol, zoveel mensen waren het niet eens dat Pokemon zo'n hoge score kreeg... Dat iemand die game op zijn of haar eigen manier beoordeelt, is prima maar verwacht dan ook niet dat de reacties mild zullen zijn. Er zijn nou eenmaal ook mensen die objectief kijken naar een game als Pokemon. De game IS gewoon slecht. Dat mensen er plezier aan beleven, wilt nog niet zeggen dat de game goed is.

De mensen die deze game vooral spelen, zijn zij die een voorliefde voor Pokemon hebben. Die door alle gebreken heen kunnen kijken omdat het hun favoriete franchise is. Ik heb de game ook gespeeld en alle voorgaande delen ook en stuk voor stuk vond ik ze allemaal wel verfrissend en / of vernieuwend genoeg, maar een letterlijke copy met hier en daar wat opgepoetste graphics behalve waar het nodig is, is gewoon sneu.

Sword en Shield is gewoon gerushed en lelijk. Minimale animaties, lege overworld, veel te korte draw distances... Nou goed, ik hoef de rest van de minpunten niet te noemen, die weten we allemaal wel inmiddels. Bovendien werd hier in de review, als ik het me goed herinner, amper aandacht besteed aan de overduidelijke minpunten.

Enne, what's up met dat "erg he?"? Nu doe je net alsof ik het jammer vind dat Nintendo goede games uitbrengt... Als een game goed is, ben ik ook gewoon blij maar als een game slecht is en het krijgt vervolgens gewoon een dikke voldoende omdat de reviewer er 'te veel plezier aan heeft beleefd om die minpunten zwaar mee te wegen', dan vind ik dat het cijfer dus te hoog ligt. Als je ergens plezier aan beleeft, is dat goed maar als die game ondanks de fun wel takke lelijk is, hoort zoiets wel meegewogen te worden. Als je dat niet doet, tjah dan krijg je dus reacties zoals die van mij. =)

Wat ik gewoon graag als tip mee wil geven, is dat jullie de reviews - en met name de eindcijfers - wat geloofwaardiger brengen en niet te veel vanuit het fan perspectief.

Aan de andere kant van het spectrum waren er ook zoveel mensen het eens met dat de game zo'n hoge score krijgt en zijn er ook genoeg voorbeelden te vinden waarbij de game zelfs hoger beoordeeld wordt. Wij geven onze redactieleden inderdaad volledige vrijheid in hoe ze uiteindelijk een score bepalen en dat is wat mij betreft een sterkte van N1ntendo.nl want dit betekend ook dat ze nooit gecensureerd zullen worden. Dit zorgt ervoor dat onze redactieleden ongeremd vanuit hun passie en liefde voor games kunnen schrijven. Ik ben niet van plan om vrijheid af te nemen van onze redactieleden omdat andere vinden dat een minpunt echt op de minpunten lijst had moeten staan omdat er toevallig wat controversie is over een bepaald aspect van de game. Als onze redactieleden daar rekening mee houden zou ik dat echt een zeer slechte zaak vinden want dan schrijven ze niet meer wat ze zouden willen schrijven.

Verder zijn we ondertussen wel gewend dat er wat reacties komen die het niet eens zijn met ons. Dat hoort erbij en helpt ons om bepaalde zaken wellicht anders tegen het licht te houden dus wees vooral kritisch. Doe dat echter wel zoveel mogelijk met opbouwende kritiek en heb begrip voor het feit dat iemand anders een andere mening kan hebben. Dat jij vindt dat een game slecht beoordeeld moet worden omdat de game er, volgens jou, kut uitziet, betekend niet dat een ander aan diezelfde aspecten dezelfde waarde hecht. Dat jij vindt dat plezier niet bepaalde minpunten kan maskeren is ook jouw mening. Als je wilt dat iemand games precies beoordeeld zoals jijzelf dat zou doen moet wellicht eens overwegen om zelf reviews te gaan schrijven. Wink Overigens betekend dit ook niet dat ik het compleet oneens met je bent. Je geeft zeker enkele valide punten aan waardoor ik snap dat jij de game anders had beoordeeld.

Als ik naar mezelf kijk dan ben ik echt van het kaliber "gameplay is king". Het oog wil ook wat maar als het er verder prima uitziet en ik stoor me er niet aan zal het mij echt een worst wezen dat de game wellicht niet geoptimaliseerd is voor 1080p of dat er af-en-toe wat framedrops zijn. Als ik dan uiteindelijk ook nog de game uitspeel komt die in een eenzaam rijtje van games te staan die ik heb uitgespeeld in de afgelopen 5 jaar. Een dergelijke game zal altijd een hoge beoordeling van mij ontvangen juist omdat ik er dan automatisch zo ontzettend veel plezier aan heb beleefd en plezier beleef ik helaas aan steeds minder games. Ik vind daarbij het beleven van plezier aan een game echt het allerbelangrijkste. Jij geeft duidelijk een zwaardere weging aan het grafische aspect. Is dat fout? Nee, zeker niet dat is gewoon een verschil van inzicht en zaken die je belangrijk vindt. Jij mag net als onze redactieleden een eigen mening hebben en die ook met ons delen.

Enfin, N1ntendo is website voor Nintendo-fans door Nintendo-fans. Jij vraagt ons in reviews niet teveel vanuit een fan perspectief te brengen maar wij zijn in alles fans van Nintendo. Dat kan dus wel eens lastig worden! Sowieso is objectief games beoordelen, hoewel we dat zoveel mogelijk trachten te doen, in de regel niet mogelijk. De meeste van ons doen dit al vele jaren en gebruiken die ervaring om zaken te vergelijken en we hebben ieder zo onze eigen manier om tot een eindcijfer te komen. Je ervaringen zullen altijd je objectiviteit beïnvloeden.

Gepost door koekiemonster op 19 november 2020 10:05 | #831400
Goeie vraag. Wat dacht je van de Xenoblade 2 review? De perfecte 10?
http://www.n1ntendo.nl/article/53850/1/xenoblade-chronicles-2

Slechte UI, slecht navigatiesysteem... serieus what is up with that map?!, overdreven sexdolls maken, blades oproepen suckt, tutorials moet je goed opletten want een tweede keer doen zit er niet in, minder verhaal dan deel 1, erg slome start, te complex pre-battlesysteem, en gevechten die soms wel te automatisch voelen, karakters die er nog steeds kak uitzien en qua voice nou ook niet knallen, etc...

Er is genoeg te zeggen over deze game, maar n1ntendo.nl vindt hem GE-WEL-DIG! DIKKE 10!!!

Of wat dacht je van Yoshi op de Switch? De game die iedereen alweer vergeten is omdat hij zo matig is.
Maar N1ntendo.nl gaf hem een dikke 9, wat een knaller van een game!! Misschien wel Yoshi's minste game van de afgelopen jaren, maar niet volgens N1ntendo. Gaaaaap...
http://www.n1ntendo.nl/article/56409/1/yoshis-crafted-world

En tot slotte de Pikmin3, matige port, waarbij de graphics nu wel echt tegenstaan en in sommige gevallen gewoon slechter zijn dan het oude origineel op de WiiU (die je voor 24.99 kunt kopen).
Met de beste onderbouwing ooit: "Helemaal te gek omdat mijn vriendin deze leuk vond!!". Gek genoeg ook niks over de lag tijdens coop, maar ook niet over andere mogelijke verbeterpunten zoals: combat, textures, en misschien wel de puzzels... dat mag best als je 7 jaar later een zelfde game fullprice uitbrengt. Wees eens kritisch!
Kan de review trouwens niet meer vinden.... lol.

Om ook nog even kort op Koekiemonster te reageren:

Xenoblade Chronicles 2 vind ik de beste game beschikbaar op de Nintendo Switch. Het gevechtssyteem is fantastisch en kent veel diepgang, het verzamelen van blades vond ik een leuk aspect en ik heb genoten van de Japanse Voice-acting. Al met al heb ik meer dan 100 uur in deze geweldige game gestopt. Is dat een 10 waard? Voor mij niet, want ik zal uit principe (waarschijnlijk) nooit een 10 geven. Er is altijd ruimte voor verbetering. Begrijp ik echter dat er wel een 10 gegeven wordt? Zeker, XC2 is het beste wat de Switch te bieden heeft.

Yoshi heb ik niet gespeeld dus daar kan ik helaas niet over oordelen al ben ik het met je eens dat het erop lijkt dat iedereen die game al vergeten is. Nou, is dat naar mijn mening het geval voor alle Yoshi-games behalve Super Mario World 2: Yoshi's Island. Is dat een reden om een game slechter te beoordelen? Misschien. Er zijn echter genoeg goeie games die vergeten lijken te zijn.

Ik heb verder ook niks met Pikmin 3 maar als ik een game weet te vinden die ik maar ook mijn vriendin leuk vindt zou dat ook voor mij heel erg veel waard zijn. Razz Ik vind het wel grappig dat je daar zo op aanslaat want het is gewoon een leuke bewoording voor de mening dat de co-op modus gewoon een super mooie en leuke toevoeging is.
Laatst bewerkt: 20 november 2020 23:55
offline FalconPawnch
21 november 2020 17:17 | #831408
Forum Myth
dus als ik zeg "wees wat kritischer met de beoordeling en met name het eindcijfer", dan noem jij dat "afnemen van vrijheid"... jaja. Het was maar een tip hoor ;-)
Zoals ik nu jou reactie lees, lijkt het alsof je het allemaal veel erger maakt dan dat ik het bedoel.

EN nogmaals, dat ze de vrijheid hebben om met passie hun game te reviewen, is prima, maar dan moet je ook open staan voor terechte kritiek. Bij een review hoort gewoon net zo goed een minpunt als een pluspunt benoemd te worden en dan ook meegewogen te worden. Doe je dat niet, dan is het nogal ongeloofwaardig als je eindcijfer dus te hoog ligt. Prima dat iemand dat cijfer geeft aan de game, maar als er overduidelijk van alles mankeert, maar iemand heeft er desondanks fun aan dus neemt die minpunten niet mee in de eindbeoordeling, dan is diegene imo gewoon niet geschikt om een eindcijfer geloofwaardig te brengen. Ik vind het dan gewoonweg niet professioneel.

kijk, en nu hebben we het over Pokemon, ook wel zo'n beetje het extreemste voorbeeld die ik zo gauw kan bedenken, dus sowieso is dit een makkelijk voorbeeld waarbij veel mensen kritiek op de game hadden, maar diegene die de review had geschreven, negeerde dat gewoon want hij/zij vond dat het wel meeviel. Jah, ongeloofwaardig weer dus. Ik vind het goed dat jullie in alle vrijheid mogen reviewen hoor, houd me ten goede, maar nogmaals de tip: wees wat kritischer en niet al te emotioneel betrokken bij reviewen, want er is gewoon voorliefde aanwezig, dat is gewoon overduidelijk. Onbewust weliswaar, maar toch.

Als ik naar mezelf kijk dan ben ik echt van het kaliber "gameplay is king". Het oog wil ook wat maar als het er verder prima uitziet en ik stoor me er niet aan zal het mij echt een worst wezen dat de game wellicht niet geoptimaliseerd is voor 1080p of dat er af-en-toe wat framedrops zijn.

Mee eens, maar even serieus, de lijst aan minpunten voor Pokemon was wel enorm te noemen. Dit was gewoon een verschrikkelijk lelijke game, models reused (op zich niet slecht, maar besteedt dan de gewonnen tijd hiervan aan animaties bijvoorbeeld), massive frame drops, draw distance was echt belachelijk. Emotieloze characters, copy paste trainers,... goed, daar ga ik weer haha, alles is gewoon gerusht aan die game. Graphics, lacking story, niks te doen naast de main quest. Hoe kan zo'n game dan een dikke voldoende scoren? omdat iemand met voorliefde voor de franchise er plezier aan had beleefd. Ja, dan kom je wat mij betreft niet serieus over. Dus die kritiek zou ik echt wel meenemen. Ik neem in elk geval nu nog de moeite om het toe te lichten in de hoop dat jullie er wat mee doen. natuurlijk hebben jullie hier ook de vrijheid in om er mee te doen wat jullie willen.

offline Mink
23 november 2020 18:14 | #831410
Forum Quint
Het is heel simpel, we geven een game een beoordeling omdat we dat vinden. Als je het er niet mee eens bent, laat zeker weten waarom. Maar we kunnen toch nooit een review aanpassen, dat zou toch onzin zijn? Het is niet zo dat Pokémon maar half gespeeld is, alle aspecten zijn bekeken en overwogen. Reviewer X vindt het dan een 7,5 , reviewer Y een 10 en reviewer Z een 5. Geen van alle heeft gelijk, geen heeft ongelijk. Dat is toch het mooie van andermans mening lezen?

Uiteraard, je leest bij N1 een mening omdat de redacteuren een ervaring hebben. Maar dat wil nog altijd niet zeggen dat dan de uiteindelijke mening op hetzelfde punt uitkomt?

Laten we dan ook even het volgende benadrukken, de Nintendo Switch is nou eenmaal geen power house. Je moet dan niet iedere game gaan beoordelen met een Ps5 of PC in gedachte. Ja, de frame-rate in Age of Calamity is niet zo hoog, maar dat wil niet zeggen dat het de gameplay echt ten kwade komt. Ja, er zijn sommige plekken waar Pokémon grafisch tekort schoot, maar verder verloopt het spel vrij soepel en biedt het een hoop toffe content. Ikzelf heb 400 uur in Pokémon Sword en Shield zitten, echt niet omdat ik het verschrikkelijke spellen vind of er niet naar kan kijken want het zou zogenaamd zo lelijk en rushed zijn. Voor mij, als Pokémon-speler die altijd hardcore teams maakt, was Sword en Shield wel een aangename vooruitgang. Zowel in hoe de seizoenen worden aangepast aan de hand van de meta tot hoe snel en gemakkelijk je een perfect IV Pokémon kunt breeden.

Kijk, in een ideale wereld belicht je een game vanuit meerdere perspectieven. Het is wellicht een idee om na de oorspronkelijke review een tweede invalshoek te belichten. Dat je aangeeft dat de eerste reviewer een nieuwe speler is van de serie en de tweede een veteraar of iets dergelijks. De kans is natuurlijk ontzettend groot dat het overgrote gedeelte dit niet interessant vindt. We hebben maar een X-aantal uur op de dag en dan is een tweede of derde invalshoek nou eenmaal minder belangrijk dan nieuwe content creëren.

We waarderen de feedback enorm uiteraard, echter zijn er enkele fundamentele aspecten aan journalisme en opiniestukken schrijven waardoor je moeilijk kunt zeggen; het spel hoort ongeveer dit cijfer te krijgen. Dat zou in mijn optiek vele malen vreemder zijn en zou het cijfer ook niet onderbouwd worden door de review.
offline FalconPawnch
24 november 2020 00:49 | #831411
Forum Myth
allemaal waar mink ;-)

Maar waar het om mij om gaat, is de geloofwaardigheid van de schrijver en die was in het geval van sword/shield echt alles behalve.
Laatst bewerkt: 24 november 2020 08:50
offline koekiemonster
24 november 2020 10:51 | #831412
Cool Newbie
Lijkt me verstandig om dan gewoon feiten zoals onaangepaste graphics, framerate problemen etc wel goed te melden. Dan heb je gelijk ook je plus- of minpunten. Dat geeft je lezer ook houvast om zelf een keuze te maken. Het persoonlijke verhaal verweef je dan om de feiten heen.

Nu worden ze veelal niet genoemd en dat -vind ik- een blamage.
offline Mink
24 november 2020 15:49 | #831413
Forum Quint
Gepost door koekiemonster op 24 november 2020 10:51 | #831412
Lijkt me verstandig om dan gewoon feiten zoals onaangepaste graphics, framerate problemen etc wel goed te melden. Dan heb je gelijk ook je plus- of minpunten. Dat geeft je lezer ook houvast om zelf een keuze te maken. Het persoonlijke verhaal verweef je dan om de feiten heen.

Als je de tekst leest en niet alleen de plus- en minpunten, zul je merken dat we die dingen wel degelijk benoemen.
offline koekiemonster
24 november 2020 22:20 | #831414
Cool Newbie
Gepost door Mink op 24 november 2020 15:49 | #831413
Gepost door koekiemonster op 24 november 2020 10:51 | #831412

Als je de tekst leest en niet alleen de plus- en minpunten, zul je merken dat we die dingen wel degelijk benoemen.

Ik heb nu even geen zin om alles weer na te lezen, maar de framerate die naar stront gaat in Pikmin 3 (vooral de ozooooh geliefde co-op) heb ik anders niks over gelezen...

Sowieso zaken zoals framerate wordt zelden genoemd, tenzij het van tevoren meermaals is gevraagd.