ForumNintendoNintendo algemeen ‹ Melken

Is dit lekker melken

Totaal aantal stemmen: 16
offline koekiemonster
25 februari 2021 16:26 | #831665
Cool Newbie
Avatar
Posts: 106
Mja, een mariobros was 99 gulden. Een goede game (een mijlpaal voor de industrie), maar absoluut nu niet meer houdbaar om voor 49.99 te verkopen bv.
De prijs van een game heeft echt wel een houdbaarheidsdatum, maar ook gameplay. Wat vroeger als geweldig werd ervaren vinden we nu vaak minder (want stroef, streng/geen savestates, matige controls met wat we nu gewend zijn, weinig features, belemmerd door de techniek van toen, onzichtbare walls etc).
offline Zelda
26 februari 2021 09:06 | #831668
Member
Avatar
Posts: 34
De redenatie in de podcast kan ik mij ook niet in vinden, want die klinkt bijzonder subjectief inderdaad. Nu ben ik geen gamedeveloper, maar een port is niet een simpel 'zet een knop om en het is klaar'. Als we vanuit gaan dat het gemiddelde salaris van een gamedeveloper 3000 euro per maand is, en je een team van wat, 20 a 30 man nodig hebt voor 5 maanden om een port over te zetten, dan kost je dat als uitgever ongeveer 300.000 - 450.000 euro ((20 x 3000)x5). Gooi daar nog een paar ton aan marketing kosten bovenop (personeel, ads inkopen, pre-roll video's etc), dan zou het goed zo'n kleine 750.000 euro kosten voor het totaal plaatje. Ff een schatting he. Niet dat dit het dan rechtvaardigt dat er 60 euro voor een port gevraagd wordt, zeker niet. Don't get me wrong.

En dan komt Nintendo aan met datgene waar menig publisher van droomt; IP. Een merk als Zelda, Pokémon, Mario of Donkey Kong wilt Nintendo beschermen, en op het moment dat ze de 'waarde' omlaag gooien door een port een lagere prijs te geven (denk aan 40 euro ofzo), beschadigen ze hun merk hiermee best hard. Maar goed, we zien dezelfde praktijken bij Disney en Apple bijvoorbeeld, dus het is niet iets nieuws.

Persoonlijk vind ik ports niet heel erg in het algemeen, als het maar wel iets toevoegt wat het origineel niet had. Graphics/textures improvement boeit me niet zoveel en don't care, maar content toevoegen en QoL features die het origineel niet had (kijk bijvoorbeeld naar extra epilogue in Xenoblade Chronicles: Definitive Edition), dat is voor mij genoeg om een port opnieuw in huis te halen. Probleem nu is dat de releaselijst van de Switch bijna geleid wordt door ports, en dat zou mijns inzien niet moeten. Port als opvuller prima, maar het zou niet de overhand moeten hebben (wat nu wel gebeurd, want Nintendo heeft geen games die klaar zijn helaas). Al die ports die uitkwamen of nu uitkomen worden niet door Nintendo in Japan in elkaar geflanst (behalve dan dat het Zelda team aan The Legend of Zelda: Skyward Sword HD werkt).